• t0va

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-09-06 10:59:14 följande:
    Risenta har bytt leverantör av bovetemjölet och den leverantören kan inte garantera att det inte kan förekomma spår av soja, därav ändringen. VAr nån som var i kontakt med dem.
    Finns det någon annan tillverkare som säljer den utan spår av soja eller är det kört med bovete nu? 
    mithrandil skrev 2011-09-06 10:01:55 följande:
    Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.
    Det undrar jag med, vi fick papper från dietisten där det stod att vi ska börja med vanligt smör på smörgåsen och sen trappa upp med mjölk i pannkakorna och ge fil och mjölk. Jag tyckte det lät som en häftig start faktiskt och hon sa inget om laktosfritt, jag tänkte inte på det heller när vi var där men Theo har ju reagerat de 2 gånger han fått mjölkfri ersättning med lakos i så vi måste börja med laktosfritt annars är det meningslöst. 
  • t0va
    annakoh1209 skrev 2011-09-06 14:17:01 följande:
    det är så irriterande med våran vårdcentral 

hon påstår att det är inte allvarligt att vara allergisk emot något födoämne 

Tillåt mig skratta åt dem... min vårdcentral sa att astma inte var något man behövde kolla upp heller så jag fick ingen tid trots att de har en astmasköterska. Jag var välkommen in ifall jag hade ett anfall så kunde de titta på det. Jag hälsade att ifall jag har ett anfall så åker jag till akuten istället för att gå dit och sitta i kö och vänta. 

Jag sökte till en privat vårdcentral som hade så man inte behövde stå listad hos dem för att få tid och där togs allt på allvar, sen när vi hade vårdval i landstinget så bytte vi vårdcentral till en annan privat. Vet inte hur det ser ut hos dig, men man vill ju bli tagen på allvar.  Hoppas du får rätt hjälp. 
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-09-08 15:40:37 följande:
    Inga prickar efter dagens lunch Alla barnen lotsades genom hallen till tvättrummet efter pannkakorna hållandes i en fröken för att inte ta i något.  Det verkar ha fungerat bra. 
    Så bra :) 
    Tänk så lite som kan behövas ändå för att våra barn ska få må bra. Visst det blir lite mer jobb för personalen men samtidigt så är det ju inte en stor insats.  
  • t0va
    Ela skrev 2011-09-10 11:56:59 följande:
    Är det någon som vet hur snabbt ett födoämne går ut i bröstmjölken? Vi misstänkte fiskallergi på ammande sonen men han testade negativt på pricktest. Barnmottagningen tyckte att vi skulle testa att provocera först genom att jag äter lite fisk. Om jag äter fisk till middag ca 17.30 och sedan ammar vid 19 har det då hunnit komma ut i bröstmjölken då? I så fall känns det ju inte så smart att eventuell allergisk reaktion ska komma till natten. Men om det tar längre tid än så riskerar man ju det även om jag äter fisk till lunch. Kanske får bli fiskfrukost. Någon som har något råd?
    Alkohol säger de går över på högst 45min beroende på lite olika faktorer. Har ingen aning om det funkar samma sak med andra ämnen, men jag skulle nog ha sett till att äta fisk till frukost, om nu ingen har bättre koll på hur fort det kan gå. 
  • t0va

Någon som har barn på förskola, får era barn dricka vatten till allt eller får de mjölk? Min son får vatten till allt men de andra barnen får välja på mjölk eller vatten, funkar ju nu när han är liten och inte bryr sig men sen ska han väl få välja som alla andra eller?  

Theo är inte så förtjust i rismjölk men just därför skulle det vara bra om han kunde få det på förskolan också så han kanske accepterar att dricka det, om han ska gå längre dagar och äta mer än bara middag så blir det ju svårt att få i honom kalcium mm. på den korta tiden hemma känns det som. 

• t0va
    mithrandil skrev 2011-09-13 01:27:58 följande:
    t0va: Jag har tagit med neocate till Amanda och det dricker hon alltid som mjölk.
    Eftersom hon inte växer som hon ska kommer hon få dricka neocate som mjölk så länge hon inte tål mjölk, eller tills att hon kan säga att hon vill ha annat. eller iofs om vi inte får ut mer på recept så får hon ju också sluta. men enligt vår dietist har hon en 8åring som går hos henne som ännu dricker neocate som måltidsdryck så det blir nog inga problem.

Blandar neocate i kylskåpskallt vatten bara och woalla.
    Funderar på att göra likadant, han är ju inte förtjust i rismjölk. Måste bara få mer recept, men bvc har varit vettig med det innan, tror det är lättare att gå den vägen. Men de har inte haft någon läkare i sommar som har kunnat förnya. 

Misstänker att han reagerar på sinlacen nu, visserligen har han varit/är förkyld men han är mycket kinkigare den senaste veckan och vaknar och gråter på nätterna. Inatt vaknade han efter 2 timmar och fick somna sittandes mage mot mage i soffan sen vid 2 så storgrät han igen och jag tog upp honom till vardagsrummet och han somnde på samma sätt. Så nu gjorde jag lite bovetevälling istället ifall han vaknar inatt.

Fast vi skulle ju prova och se... hoppas det är förkylningen eller vad han nu har som stör och inte mer allergi.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-09-13 22:12:54 följande:
    Ta bort sinlacen nu, vänta tills han blir frisk och är glad och så försöker ni igen. Det är mitt råd.
    Jo, det är vad jag gjort. Får bli bovete inatt, kokade en extra flaska, har ju ett paket kvar av det som inte innehåller soja. Får väl köra med majsvälling eller risvälling sen. Finns ju färdigrisvällingen men den blir så dyr i längden och Theo är inte jätteförtjust i den. Smakar ju uppblött papper ;) 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-09-14 17:02:59 följande:
    Märkt någon skillnad?
    Har du kollat om du hittat GoGreens bovetemjöl?
    Har inte kollat, får göra det. 

Vet inte om det är någon skillnad, han vaknade i alla fall inte inatt och storgrät. Nu fick han en flaska bovetevälling till natten så vi får se om han vaknar igen eller kan sova. På dagen har han varit hemsk, sånt fruktansvärt humör så jag hade lust att sälja honom på ica. Inget dög, men det verkade mer vara en trotsperiod än ont, för när pappan ringde och jag pratade med honom i telefonen så började Theo kramas. Han är så avundsjuk nu och så fort jag håller hand med pappan eller ännu värre kramas så kommer han och ska gå emellan.

Men får se hur natten blir.  
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-09-14 21:06:13 följande:
    idag blev jag både överraskad & förvirrad. var & kollade upp mina allergier här på akademiska i Uppsala i somras, & som väntat visade pricktest på pollen & katt, blodprovet visade bara på olika pollenarter har jag för mig & inget annat. 

och nu har jag fått kallelse till sköterska där för att ta pricktest för ägg, mjölk & vete, & jag ombeds ta med 2 ägg & lite vetebröd till besöket. det låter ju som patchtest? eller? pricktest med helt vetebröd??? knasigt.
    De kanske ska tejpa fast 2 ägg och en bit bulle på ryggen på dig. Jag skämtade med min bor för ett tag sedan när han sa att han nog var allergisk emot vissa idrotter att vi kan prova att tejpa fast ett bowlingklot på ryggen och se om han får utslag, det kanske är en variant ;) 

Theo vaknade efter ca 45min och var helt hysterisk, så vi fick plocka upp honom igen och han ville inte sitta i famnen och visste inte vad han ville. Så han fick lite alvedon och lugnade ner sig efter ett tag. Sen la vi honom igen och han somnade om men vaknar då och då och piper. Funderar på mer tänder kanske, var ett tag sedan de kom nu. Hade tänkt att han skulle gå till förskolan imorgon, får se hur det går. Men som tur är så är jag hemma och kan gå ner på 4minuter om han inte orkar hela dagen. Personalen är så vettiga att de ringer.  
Svar på tråden Allergitråden