Bokhylla skrev 2011-09-21 23:42:28 följande:
Tack snälla ni för uppmuntrande ord :)
Bra tips du kom med kavat. Ska prova med lök och kolla efter korv.
Krångligt med smör, för han tål inte kokos ... heller suck. Vart köper man Organs pasta?
Det som är jobbigast nu med maten tycker jag är mellanmål. Nu får han banan eller rismjölk. Urlakat och trist tycker han och söker efter nersmulade rester efter storebrors mellan mål :/
Kavat, vad får din gosse för mellanmål?
Jag reagerar på kåvepenin med kliande utslag, dårlig mage och illamående. Reagerar aldrig annars på något.
Min 13månaders är också mycket allergisk, de vi fått bekräftat är mjölk, havre och soja, men han äter inte vete, korn, råg, ägg eller sojasläktingar eftersom han reagerat på det.
Till mellanmål får han ofta frukt, några köttbullar eller korv. Så det blir lite mer än bara en frukt och rismjölk. Jag har tänkt att göra risifrutti igen och se om han gillar det nu. Han är inte jätteförtjust i bröd heller, jag bakar tefflimpa men nu har vi hittat knäckebröd han får mumsa på, även om det mesta hamnar på golvet.
Ibland om han ätit dåligt så kokar jag några majspastabitar också.
Pastan finns på allergihyllorna, vi kollar alltid de hyllorna när vi är ute och åker, senast vi var i Uddevalla så såg vi att Coop hade ett gigantiskt utbud mot vad vi har hemma så vi bunkrade lite olika sorters pasta och couscous, majsvarianten då. :)
Kavat skrev 2011-09-21 21:03:57 följande:
Så man får nog försöka med sådana saker som man tror kan underlätta vardagen för en själv. Jag känner att det är helt meningslöst att testa saker som vi ändå inte kommer äta här hemma t.ex. Utan att man försöker hitta en lista som man själv tror på och som man själv känner att underlättar vardagen framför allt när ni är borta. Helt underbart att t.ex ha någon sorts barnmat som funkar känner jag. Eller korv, eller något annat "enkelt". Så tänker jag.
scans hotdogs och mammascans köttbullar ihop med majspastan är våra nödlösningar, jag har med mig det nu när vi är bortresta hos mina föräldrar. Går fort att fixa om vi äter sånt han inte kan äta och det finns i de flesta butiker och även bensinstationer. En stor bonus är ju att det är mat som är känd så det går att be folk att köpa det åt oss utan att de kommer hem med fel saker. Inte pastan då för i de hyllorna har inte mina släktingar varit. ;)