• t0va

Allergitråden

Vi ska ju börja provocera mjölk nu om 2 veckor men hur ska jag lägga upp det? Sonen går på förskola på förmiddagarna och när han kommer hem vid 12 så sover han middag ca 2.5 timme, han är helt slut efter en förmiddag där. Så i så fall kan vi ge vid 15-tiden men blir det försent på dagen? När han fått i sig mjölk innan så har han reagerat med kraftig magsmärta, kräkningar osv. Det känns korkat att ge direkt när han kommer hem eftersom han är så extremt trött då, ifall han får ont. 

Tänkte lägga starten på lördag för han är ledig måndagar också så då blir det 3 dagar hemma, men sen om han inte visar några reaktioner de dagarna ska vi ge på morgonen innan han går iväg och hoppas på det bästa? Vi ska höja 1 gång/vecka är det tänkt, så höjningarna går ju att ha på helgen. 

Jag har inga problem med att vara hemma om han blir dålig men vill gärna att han ska gå till förskolan om han mår ok eftersom vi precis skolat in och han nu missat 1 vecka pga. sjukdom och sen missar 1 vecka för att vi ska åka bort.

Tror ju att han kommer reagera direkt men man vet aldrig.  

• t0va

nej, nej, nej... tror Theo reagerar på fisk. Han fick det på förskolan för 2 veckor sedan och var lite röd och läderaktig på kinderna, men inget mer. Idag hade han fått fisk igen för det var något pasta/ost-rätt till de andra barnen. Jag tyckte han var lite röd när jag hämtade direkt efter maten och nu när han sovit middag så är han läderaktig på kinderna och var superledsen när han vaknade trots att han var glad när jag plockade upp honom. 

Han växlar mellan att vara glad när han får sitta i famnen och jätteledsen annars. Han är röd i ljumsken så han har säkert lite ont av det med men vi har smörjt och han är inte alls som annars. Gav en nappflaska med lite välling nu för att se om det lugnar, han äter massor när han har ont i magen.

Hoppas inte det är fisken, jag och Theo ska åka till mina föräldrar imorgon, blir ingen kul resa om han ska vara dålig, och jag måste få sova inatt om jag ska köra bil.

Hans matpersonal hade gått hem så sambon får försöka få tag i henne imorgon så vi kan få veta vad han ätit och hur mycket. Jag tror han fick torsk men är inte helt säker. Han har inte fått så mycket fisk innan, mest lax som fungerat bra.  

• t0va
    IdaVi skrev 2011-09-20 21:12:53 följande:
    t0uva: Vad jobbigt! Kan ni inte kolla honom på fisk då??

annakoh: Vilken jättefin smörgåstårta! Nu blev jag hungrig igen!

Håll tummarna imorgon när jag ska till barnkliniken med Ida. Vet ju iofs inte exakt vad som ska göras, men ändå!    
    Jo vi får ta och prata med allergimottagningen igen. De tyckte inte vi skulle kolla fisk sist vi var där, jag sa att han inte ätit så mycket sånt så vi inte visste. Han blev lugnare på kvällen inte så ledsen men kinderna är skrovliga och röda så jag smörjde lite. Det har vi inte behövt göra på länge, så något är det. 

Men torsk är väl mer allergent än tex. lax.

Ska bli mycket intressant att se hur min mor hanterar Theos allergier när vi kommer ner, troligen ska hon ta honom det dygnet jag ska tävla. Men hon jobbar på förskola, vet inte om det är allergiförskola nu men hon har jobbat på en sån och de har allergiska barn. Ska ta och skriva ut listan vi gett till hans förskola så hon kanske kan kolla. Sen köpa köttbullar och korv så han har att äta :)  
  • t0va

Har googlat lite nu på fiskallergi, ska jag skita i att ge mer fisk och kräva att de testar honom först eller ska vi prova lite till? 

Tycker det är lite läskigt med att endel blir så jättedåliga av fisk och vi har testat så få gånger och aldrig torsk hemma, vi äter det själva men Theo har inte fått det någongång, utan enbart på förskolan 3 gånger nu och 2 gånger har jag sett att han fått röda och läderaktiga kinder. Förra gången det kom så var han inte kinkig och ledsen. Så om det är fisk så reagerar han värre denna gången, som på mjölk fast bara under några timmar, ca 3.

Han somnade utan problem nu och har sovit 2 timmar så jag hoppas natten fortsätter att vara lugn.

Vill inte komma till förskolan och säga att de måste plocka bort fisk från hans meny också... de vill ju egentligen inte ha honom där redan som det är även om köket inte har problem att fixa hans mat.  

• t0va
    Bokhylla skrev 2011-09-21 23:42:28 följande:

Tack snälla ni för uppmuntrande ord :)

Bra tips du kom med kavat. Ska prova med lök och kolla efter korv.

Krångligt med smör, för han tål inte kokos ... heller suck. Vart köper man Organs pasta?

Det som är jobbigast nu med maten tycker jag är mellanmål. Nu får han banan eller rismjölk. Urlakat och trist tycker han och söker efter nersmulade rester efter storebrors mellan mål :/
    Kavat, vad får din gosse för mellanmål?

Jag reagerar på kåvepenin med kliande utslag, dårlig mage och illamående. Reagerar aldrig annars på något.

Min 13månaders är också mycket allergisk, de vi fått bekräftat är mjölk, havre och soja, men han äter inte vete, korn, råg, ägg eller sojasläktingar eftersom han reagerat på det. 

Till mellanmål får han ofta frukt, några köttbullar eller korv. Så det blir lite mer än bara en frukt och rismjölk. Jag har tänkt att göra risifrutti igen och se om han gillar det nu. Han är inte jätteförtjust i bröd heller, jag bakar tefflimpa men nu har vi hittat knäckebröd han får mumsa på, även om det mesta hamnar på golvet.
    Ibland om han ätit dåligt så kokar jag några majspastabitar också.  

Pastan finns på allergihyllorna, vi kollar alltid de hyllorna när vi är ute och åker, senast vi var i Uddevalla så såg vi att Coop hade ett gigantiskt utbud mot vad vi har hemma så vi bunkrade lite olika sorters pasta och couscous, majsvarianten då. :) 
    Kavat skrev 2011-09-21 21:03:57 följande:
    Så man får nog försöka med sådana saker som man tror kan underlätta vardagen för en själv. Jag känner att det är helt meningslöst att testa saker som vi ändå inte kommer äta här hemma t.ex. Utan att man försöker hitta en lista som man själv tror på och som man själv känner att underlättar vardagen framför allt när ni är borta. Helt underbart att t.ex ha någon sorts barnmat som funkar känner jag. Eller korv, eller något annat "enkelt". Så tänker jag.
    scans hotdogs och mammascans köttbullar ihop med majspastan är våra nödlösningar, jag har med mig det nu när vi är bortresta hos mina föräldrar. Går fort att fixa om vi äter sånt han inte kan äta och det finns i de flesta butiker och även bensinstationer. En stor bonus är ju att det är mat som är känd så det går att be folk att köpa det åt oss utan att de kommer hem med fel saker. Inte pastan då för i de hyllorna har inte mina släktingar varit. ;) 

• t0va

På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  

• t0va
    Blå Flygare skrev 2011-09-30 11:25:12 följande:
    Oj, det var mycket mjölk på en gång. Till en multiallergiker som inte heller tål laktos?? Nä, det hade inte jag gjort. Och det var inte de råd vi fick av vår dietist. Vi fick rådet att börja med en liten mängd, en sak i taget och öka långsamt. Till en början ugnsbakat. Vi fick rådet att köra med enbart ugnsbakat i 3 månader för att öka chanserna att mjölk sen skulle tålas. Man kan ju antingen testa för att se om mjölk tåls, och då köra på lite mer rejält på en gång. Eller så kan man köra en tillvänjning för att få barnen att äta den mängd mjölk som tolereras. Vi körde det senare, och efter ett halvår tålde hon mjölk i alla dess former. Men om hon hade gjort det ändå kan vi aldrig veta.  

Margarin finns inte laktosfritt, men det finns laktosfritt margarin.

Måste springa, kanske kan jag lägga till eller förtydliga senare...
    Tackar, är precis så min magkänsla säger. Speciellt nu när han går på förskolan och precis har börjat komma in i det. Så jag vill absolut inte ge i stor mängd så han blir jättedålig nu. Meningen är ju att han ska vänjas, de sa innan vi gick att om han kan äta lite mjölk så är det jättebra. Så jag fattar inte varför man ska börja så häftigt. 

Jag kan tänka mig att baka hans bröd och ha i något i mjölkform. Inte ställa mig och göra pannkakor med mjölk i som de tyckte. Vi skulle byta ut rismjölken som vi visserligen inte har i pannkakssmeten men det verkade inte dietisten fatta.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-09-30 12:22:30 följande:
    t0va, här fick vi rådet att inte ens provocera med mjölk innan han var 3 år eftersom han har så många allergier (samma som din kille..) Både från allergolog och dietist. Skulle han inte vara jätte allergisk ansåg de att risken att han skulle bli det var för stor.
    Så ska du ändå provocera så var jätte försiktig är mitt råd.
    :( Vi "måste" de vill inte gå vidare annars. Gör ett försök jätteförsiktigt och sen ska jag be att få ett läkarbesök och snacka igenom. Kom på nu när jag läste om någon annan som fått livsmedelshänvisning på annan mat, det borde väl vi också kunna få, eller det kanske inte blir billigare ändå? 

Ska prata med bvc om det inte funkar, våran sköterska har fattat att vi inte tagits riktigt på allvar innan. Läkaren ska vara bra så jag tycker vi borde kunna få komma dit. Speciellt nu när jag misstänker att han är känslig för fisk också.
    Det verkar som om att nu när pricktestet inte gav utslag på mjölk så måste vi provocera.  
  • t0va
    Jasusu skrev 2011-09-30 15:39:42 följande:
    Hej nu kommer jag med mina frågor igen

Om man misstänker att ett spädbarn reagerar på choklad. Är det mjölken eller kakaon man bör plocka bort?
    Jag skulle börja med mjölk, det är ju vanligare än vad det nu är mer i choklad. 

• t0va
    Molina skrev 2011-09-30 19:32:10 följande:
    Oj även jag reagera på mängden vid start, och om han är multiallergisk ta det lugnt och vilka läkare sen då, dom kan väl inte mena att utan en provocering ingen mer utredning anmäl läkare!!!
    Nu får vi inte prova mjölkprovocering hemma pga för hög allergi, men det som vår läkare har sagt är att man börjar med ev 1msk laktosfri matlagningsgrädde i 4-5dagar sen lika många dagars uppehåll för att ev se effekten på det hela, sen höjer man till 2msk osv, hela testperioden bör ske sakta och under en ca 3månaders period så sa vår läkare.
    Skulle jag vara er skulle jag testa med laktosfria produkter först i matlagning i kok/ugns beredning och då i små mängder.

Hur har er son reagerat med mjölk tidigare?
    Han får jätteont i magen, blir gasig, kräks massor och äter extremt mycket.  Troligen eksem också, jag minns inte när eksemen började komma om det var när han åt mjölk eller om det kom senare. Jag hade förlossningsdepression mitt i allt så eksembiten minns jag inte. Men han skriker och får massa magont. Så vi har köpt hem mer alvedon nu. 

Vi har bara fått prata med läkaren på telefon snabbt,  hos oss ska sånt gå via allergisköterskan och dietisten. Men om han reagerar nu på det lilla så ska jag se om bvc kan skriva remiss direkt till läkare.

Nu har jag bakat potatisbröd åt honom och hällde i 1 tesked laktosfritt smör. Imorgon får han en liten mumsbit. Kändes som om jag bakade giftbröd, magkänslan säger att han kommer reagera, hoppas jag har fel men det blir ju bara mer och mer saker han inte tål.

Förra bvc sa att vi skulle ge honom 2dl ersättning direkt för att se om han kunde äta mjölk... då tog vi 1 matsked och han blev jättedålig.  
Svar på tråden Allergitråden