• t0va

Allergitråden

Bobbosmamma skrev 2011-09-30 20:41:51 följande:
    Hej hej.

Har tidigare skrivit i gastro-eso. reflux tråden men håller på med en allergiutredning och har en del frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.............

Jag har en dotter som är 16 månader.... hon har/har ghaft kolik, refluxsjukdom och mjölkproteinallergi. Trots behandling för allt detta är hon fortfarande inte bra. RAST- och prick visar inget.  

Det enda vi till 100% vet att hon inte tål är mjölk, eftersom vi provicerat 2 ggr med katastrfalt resultat. Nu har vi bytt hennes välling (Enago) mot Neocate sedan 1 månad tillbaka. För 5 dagar sedan började vi provocera med havre, mha Oatley-produkter.

Vi går hos en dietist och en barnläkare. Har redan bytt läkare en gång. Men varken dietisten eller läkaren verkar ärligt talat ha störtkoll på allergier.

Jag tycker det är skitsvårt att bedöma!! Jag menar, min lilla unge mår ju inte toppen från början, vilket vi inte vet orsken till, och sen ska vi hålla på och ta bort och lägga till, och tolka henne. Hon har "allergiska" kinder, som blivit lite sämre efter havre-introduktionen. Hennes humör är kanske lite sämre, hennes sömn också, men jag tycker det är så svårt. Kan ju även vara tillfälligheter. Hon sover inte direkt toppen i vanliga fall heller..

Patchtest (lapptest) verkar vår läkare helt frågande till. Är det vanligt att det görs?? Vi bor i Sthlm, finns det någon barnallergi-mottagning här??

Om någon orkat läsa ändå hit, tack! Jag har svårt att få svar från vården.. och frågar därför här...

Jag har en son som är 14månader snart och han blev dålig när vi började introducera mat. Han var dålig innan men det visade sig var mjölkproteinallergi, så utan mjölk var han "normal". Vi testade att lägga till och ta bort men han mådde aldrig riktigt bra så det var svårt att tolka. Då tog vi beslutet att ta bort allt vi misstänkte och sånt som är stor risk att det kan vara, tex. soja. Det är vanligt att barn som är allergiska mot mjölk även är det mot soja. 

Så vi tog bort vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg, fisk, kyckling och soja. Då blev han bättre och eksemen försvann. Vi körde så några månader och började sen lägga till kyckling eftersom det var en sån sak jag inte trodde han reagerade på och det verkar vara ok. Nu provar vi fisk men han har fått röda kinder på vissa sorter så där är vi tveksamma. För oss blev det lättare att plocka bort enhel del och se om han blev bra och sen lägga till en sak i taget. För nu när vi gjorde pricktest så visade det sig att han är allergisk mot soja och havre. Havre har vi misstänkt men soja har han inte ätit så det kan ju vara flera saker de inte tål och då är det svårt om man tar bort en sak i taget. 
  • t0va

Nu har vi provocerat, han fick potatisbröd bakat med laktosfritt smör. Var 3/4 matsked i så om det blandades jämt fick han i sig ca 1/4 kryddmått. Vi gav innan han sov middag och han vaknade efter 1.5timme och var jätteledsen. Sen har han varit kinig resten av dagen. När han vaknade åt han 200ml välling och en timme senare så lekte han i bollhavet en stund men efter ett tag så är det som han kommer på sig själv att han är kinkig. 

Kinderna var lite röda och varma förut men är normala nu igen 6 timmar senare.

Han var jättetrött redan innan och är lite förkyld men vi provar imorgon igen om natten inte blir hemsk. Då ska jag ge honom det direkt på morgonen innan han hinner bli trött.

Nu sitter han i duschen och leker och är glad i alla fall. Får se hur läggningen blir sen. :) 

• t0va
    Kavat skrev 2011-10-02 09:57:22 följande:
    T0va, hur går det?
    jodå, lite kinkig men jag tror mer på förkylningen, för han verkar inte ha ont. Men han har inte bajsat än, så vi får se. Natten var skaplig han somnade fort men åt 3 gånger, lite mer än vad det brukar vara. Så vi fortsätter och ser vad som händer. 

Jag skulle säga att han har eksem på kinderna, men det är så svårt att avgöra nu när vi precis varit ute.  
  • t0va
    t0va skrev 2011-10-02 10:33:44 följande:
    jodå, lite kinkig men jag tror mer på förkylningen, för han verkar inte ha ont. Men han har inte bajsat än, så vi får se. Natten var skaplig han somnade fort men åt 3 gånger, lite mer än vad det brukar vara. Så vi fortsätter och ser vad som händer. 

Jag skulle säga att han har eksem på kinderna, men det är så svårt att avgöra nu när vi precis varit ute.  
    Helt klart eksem på kinden, han har ett rött märke som är lite läderaktigt i en enkronas storlek. 

Ska vi fortsätta och ge imorgon också eller göra uppehåll och se så eksemet försvinner? Än verkar han inte ha så ont utan är mest småkinkig.  
  • t0va

Nej nu skiter jag i att ge Theo mer mjölk, han är så superkinkig. Han sov 3 timmar nu efter maten och vi åkte iväg för att handla nästan direkt när han vaknat och ätit mellanmål och inget dög. Han kinkade i bilen, och skulle inte åka kundvagn eller gå. Det enda som fungerade var när jag bar honom mage mot mage. I bilen igen så protesterade han. Utslaget på kinden är kvar. 

Får se om det blir bättre och sen testa en gång till, men är det samma resultat så går ger vi inte mer mjölk. Bollhavet är det enda som är kul korta stunder idag.  

• t0va

Urk en sådan natt det blev :( Han somnade fort orkade inte ens bada utan däckade vid 19:30. Sen vaknade han vid midnatt och ville ha nappflaska, vid 2, 3, 4, 5. Han grät inte hysteriskt men var jätteorolig. Så vid 5 fick han alvedon och då sov han till 7:30. 

Hoppas dagen idag blir bättre. 

• t0va
    Kavat skrev 2011-10-03 11:07:32 följande:
    Stackars lite Theo! Japp, skönt då har ni provocerat klart. Hoppas han blir bättre snabbt.
    Nu kom det jag hade förträngt... de äckliga pruttarna. Fick en nästan i ansiktet *urk* Så då är det "bara" den extrema magsmärtan och kräkningarna han inte haft nu. Det är kanske så att han sluppit den extrema smärtan för att vi gav så pyttelite. Ska se om jag kan få tag på allergisköterskan nu och se vad nästa steg blir. Eksem och gasig mage kan man ju inte skylla på förkylningen. 

I eftermiddag ska vi till öppna förskolan, idag ska det tydligen bakas äpplekaka så vi får leka lite själva och så gjorde jag risifrutti med äpplekräm igår som han ska få. Klart att lillkillen också ska få något extra gott idag :)  
  • t0va
    Tibell skrev 2011-10-03 11:41:47 följande:
    Tova : stackars liten :( hoppas det vänder fort och att han snart mår bra igen !

Här hemma har vi också haft en kass natt :( ska se om Bella kan tänka sig en liten vila efter middagen.. Då ska jag passa på att vila lite jag med ;) blev inte mycket av den varan i natt...
    Hoppas ni får vila lite. Här har det verkligen vänt fort, men det var så när vi gick från mjölkersättnign till mjölkfri.  Vi åkte iväg på öppna förskolan och idag var vi ensammna med 6 personal, Theo krälade runt och lekte och skrattade massor. Han var på kanonbra humör och busade. Det var en bvc-sköterska där idag också så vi pratade massa allergier och hon sa att det är så bra med föräldrar som säger till och läser på för de har inte kunskap. Speciellt inte som de nu tydligen inte ens får skriva recept på modersmjölksersättning utan allt ska gå via barnkliniken. Var skönt att träffa en sköterska till som faktiskt erkänner att de inte kan allt, tillskillnad mot vårat förra BVC som avfärdade mjölkallergi. 

Så nu hoppas jag att natten blir lugn så provar vi att han får gå till förskolan imorgon, jag är ändå hemma så orkar han inte får de ringa. :)  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-03 23:03:30 följande:
    Jag tyckte det var hur skönt som helst att få "bevis" på patchtestet. Även om vi då var väldigt säkra på att det inte fungerade och han mådde så mycket bättre utan sädesslag så var det ett bevis på att vi hade rätt. Man tror ju knappt på sig själv tillslut, för så illa kan det ju inte vara. Men det var så illa som vi trodde. På gott och ont. 
    Bobbosmamma: Så känner jag med, vi fick veta på pricktestet att sonen inte tål soja och havre, men mjölk och vete visade inget. Mjölk har vi provocerat nu i helgen och han tål det inte. Så jag håller med K Kavat om att det är så skönt att få bekräftelse med ett test där man själv inte behöver tolka, utan det är någon annan som är mer objektiv som kan se att det man trott är rätt eller fel. 

Vi blev lovade patch men det verkade som om de lovade fel så jag vet inte om det ska göras fler tester, jag vill ha det. Känns som om man är en hysterisk morsa som övertolkar allt när man pratar med vården om misstankar om fler allergier.

Man vill väl inte tro att det är så illa som magkänslan säger.  
  • t0va

Åh, idag kom skruttis hem från förskolan med röda kinder. När han sovit middag var han extra gosig och ville ha närhet, på ett annat sätt än han brukar vilja ha. Jag fick inte gå en meter ifrån honom. 

Eftersom det var kanelbullens dag idag så hade kokerskan och hennes praktikant bakat bullar. Jag såg när jag hämtade honom att det stod bullar överallt. Så jag gissar på att det är mjölet som yrt och han har fått i sin mat.

Ska säga till imorgon så får vi ha extra koll, han kan ju vara extra känslig nu när han fick mjölk i helgen också. Så blir det något mer får vi ta ställning till hur vi ska göra. Jag ska på kvartsamtal på torsdag på förskolan så då får vi tid att disskutera. :)  

Svar på tråden Allergitråden