• t0va

Allergitråden

Kom på inatt att sonen kanske hade fått fisk till lunch och därför var röd om kinderna, men det var kött igår. Så då var det väl bullbaket. Tänkte prova att baka hemma någon gång och se om det blir samma resultat. Natten har varit jättejobbig, han har ätit 8dl välling. Jag spädde ut det så han inte får så mycket välling i sig, han är ju rätt så stor redan som det är  och när han får ont på natten så vill han äta massor. Vanligt vatten duger inte men har vi i en skopa välling så äter han och blir lugn. 

Vi var igång att vänja av honom med flaskan men nu när han är så orolig och troligen har ont pga. mjölkprovokationen och nu mjölet så får vi vänta. Jag är så trött som det är så jag orkar itne ta den fajten heller.  

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-10-05 12:01:38 följande:
    Ah ok tack!

Nu har jag läst om lapptesten....... det verkar ju som enklast är nog att göra det själva.. vi bor i Sthlm, inte nära nån "lapptestare" verkar det som.

Jäklar va krångligt det är med veteallergi! Alla dessa tillsatser. Jag måste ju lära mig allt detta. Måste sammanställa nån förteckning som man kan ha i plånboken, annars kommer jag aldrig klara det...

Upptäckte i morse att min flicka håller på att få kindtänder på ena sidan. Hon stördes väldigt när framtänderna kom och det känns som vi måste avvakta med provokationer tills tänderna är uppe (men det kan ju ta hur lång tid som helst ju, andra sidan oxå!) Men hur ska jag annars veta vad som är vad. Puh.
    Jag håller med om att du bör vänta. Vi testade då och då och fick ingen ordning på det hela, han var ständigt dålig trots att vi tog bort och la till saker. Så vi tog bort allt vi misstänkte och allt som är vanligt att man är allergisk emot, som soja, ägg och fisk. Så han käkade ris, majs och potatis ihop med nötkött och lite grönsaker/frukt. Då blev han bra och vi kunde lägga till saker. Jag orkade inte vänta på att hitta rätt saker när det ständigt var tänder och förkylningar på gång. 

Vi bestämde oss för att ta en paus ett par månader, det var så skönt och han började växa massor. Vikten var normal sedan innan men han slutade växa.  
  • t0va

Mithrandil: jobbigt, hoppas hon låter bättre snart. Jag har själv astma och kyla är inte kul för mina luftrör. 

Idag hade vi avslutningsinskolningssamtal och personalen sa att de var förvånade över hur bra det fungerat för Theo just allergimässigt. De hade trott att han skulle ha varit mer sjuk än han varit. Är ju bara nu när de bakade som jag misstänker att han har reagerat och sen ev. på fisken. så de var nöjda och lugnade. Nu hade de fixat majsbröd åt honom till sopplunchen men det hade han ratat, han är ju inte förtjust i bröd. Så kokerskan ska göra hans soppa mer matig istället. :)

Var så skönt att höra att de tycker det fungerar bra matmässigt för Theo verkar må så bra av att vara där.  

• t0va
    The Luckiest skrev 2011-10-07 19:33:37 följande:
    Vilka är berättigade till vårbidrag? Jag är förbannad för att ingen ens sagt något om livsmedelshänvisning till oss. Måste fråga läkaren vid nästa besök!
    Samma för oss, vi får inte någon hjälp eller tips från vården utan allt måste vi ta reda på själva. Jag hade tänkt sätta mig med vårdbidragsbiten någon gång men det är svårt, speciellt när man har funktionshinder själv som gör att just pappersarbete är krångligt. För det är inte enkelt att ha med FK och andra myndigheter att göra. 

Får bli en sak i taget, just nu bråkar jag för sambons räkning. Ska kolla med livsmedelshänvisning när jag ringer sköterskan om att vi har provocerat.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-08 19:33:41 följande:
    Förtydligar att man alltså inte måste vara hemma med dem men eftersom de t.ex är sjukare än andra barn t.ex så brukar man få vara hemma mer vare sig man vill eller inte om man har dem på dagis.

Jag tycker absolut att du ska söka.

t0va, har ni ingen hjälp på fk? Jag tycker absolut du ska söka också och fråga med tanke på er situation om ni kan få lämna ansökan muntligt i princip. Jag misstänker att ni på något sätt måste fylla i ansökan och det kan vara bra att skriva något litet eget, men det måste ni väl ha någon kontakt som kan hjälpa er med och sen lämna resten muntligt och framföra tydligt varför ni behöver lämna det muntligt och då de får förbereda frågor till er i princip? Jag vet inte...  Men så att ni inte missar något menar jag. Risken är väl att de missar saker... Obestämd
    Nope, jag försökte prata med dem när jag tänkte söka det som finns för vuxna, när jag var som sjukast men det var jättesvårt att få tid de tyckte vi skulle gå ner och prata med någon i receptionen. Nu har de ju slagit ihop med skatteverket och något mer så det är en jätterörig miljö och totalt kaos, vi var där för att fixa legitimation åt sambon och bara det var krångligt. 

Men jag ska ta och läsa på lite mer, och se om jag inte kan få hjälp på det "föräldrastöd" jag går på nu. De är visserligen vanliga människor men de kanske kan hjälpa till så blanketten blir rätt ifylld och bolla lite tankar så vi har en grund och sen se om det går att få något möte med FK.  
  • t0va
    The Luckiest skrev 2011-10-08 20:14:36 följande:
    Vad är det ni säger om bovetemjöl? Jag har aldrig sett att det står spår av soja på risentas? är det ett gammalt paket eller är det inte på paketet utan hemsidan eller något det står?
    det är på de nya paketen det står så :( 
  • t0va

Tror Theo är allergisk mot ägg också, vi har inte gett honom det. Hann inte med utan valde att ta bort allt och låta honom må bra. Igår åt jag nämligen en äggsmörgås, var visserligen kaviar och polarkaka så det var ju vete också och en massa sånt. Men när jag gick för att hämta en korv åt honom så tog han sig upp till min smörgås och när jag kom in i rummet så nådde han att sätta fingret på ägget och sen stoppade han fingret i munnen. 

Ett tag efteråt så blev hans märke på kinden jätterött, det försvann när vi började med "utan allt", och kom tillbaka nu när vi provocerade mjölk. Det visade inget på pricktestet fast mjölk gav inte heller utslag... Får väl ta och prova ägg ett annat århundrade. Känns som om det är så mycket just nu.  

• t0va

NEJ! Igår kväll åt jag nonstop och självklart så åkte några ner på golvet, jag låg och krälade för att hitta alla och trodde det. Nu satt Theo på golvet och lekte och jag hörde ett "knäck", fattade ju direkt att han måste hittat en nonstop så in med fingrarna och gräva och ut till badrummet för att försöka skölja bort det han fick i munnen. 

Stackarn tittade på mig som om jag vore galen. Det ser inte ut som om han svalde något. Skit också, både mjölk, vete och soja i.... Ikväll ska sambon ta Theo för jag ska på föräldrakväll på det föräldrastöd/halvöppna förskolan vi går på. Pappan fixar inte om Theo ska vara helt hysterisk, funderar på om jag ens ska säga något om Theo nu inte blir dålig innan.

Pappan har aspergers så om han vet att Theo fått i sig något han inte tål så ser han bara det, så även om Theo är ledsen för att han inte vill lägga sig så ser pappan att det är för att han har ont. Får avvakta och fundera lite.

Så typiskt, är min första kväll sen Theo föddes som jag ska få åka iväg och träffa andra vuxna utan barn äta och prata. , annars har det bara varit träning några få gånger.  Så på onsdag ska han ta Theo igen på kvällen för jag ska på första hjälpen-kurs, är om små barn som jag känt att jag vill gå. 

Hoppas att jag fick bort det mesta så han inte reagerar så mycket.  

Svar på tråden Allergitråden