-
Jag skrev också en tråd nu, fast lite argare ;)Kavat skrev 2011-10-10 10:25:16 följande:Kavat skrev 2011-10-07 16:47:17 följande: Jag blir mörkrädd när jag läser. Undrar var deras amningsexpert är utbildad i? www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61441008.html www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61364677.html Åh, nej...
-
Fast allergiexperten är inte så mycket att hänga i granen heller... verkar inte som om det är några experter överhuvudtaget. Jag skrev en arg kommentar i en ny tråd till henne, kanske de som frågat ser vad jag skrivit också. Inte så diplomatiskt men orka, blir så förbannad på sånna som sprider felaktig info när det handlar om så allvarliga saker.Allrona skrev 2011-10-10 10:43:26 följande:Och här har hon gått in och "rättat" sitt svar, men inte blev det mer rätt för det....
Kan ingen duktig gå in och skriva och förklara för henne att det inte är laktos man reagerar på utan protein? Helt vansinnigt ju att någon som ska vara expert har så fel. Kan hon inte allergier får hon väl be vederbörande vända sig till allergiexperten istället
-
Tack, jag sa inget. Theo var jätteledsen när han vaknade efter middagsluren och ville sitta i famnen och gosa väldigt länge, det gör han inte annars han är ingen gosare. Men sen fick han fart och det var som vanligt. Kvällen hade gått jättebra han somnade rätt så fort, så kanske fick han i sig lite så han fick en liten reaktion efter middagsvilan.mithrandil skrev 2011-10-10 10:15:10 följande:Nej, jag tycker inte att du ska berätta något för honom.
Det kommer bara stressa upp honom och det är ju inte säkert att Theo kommer få någon reaktion iaf.
Personer med asberger har ju oftast svårt att se "utanför lådan" och om han ska vara orolig för reaktion så kan det hända att han stressar upp er pojk så han blir förvivlad utav det. Barnen känner ju vår oro så lätt.
Gå ut du om han inte blivit dålig innan du ska iväg! Du behöver lite tid ensam utan Theo också, om du ska orka med allting. Håller tummarna för att det ska gå jättebra! :)
Är så stolt över att de 2 har haft en bra kväll :) -
håller tummarna för att det ska funka bra :Dmithrandil skrev 2011-10-10 22:35:29 följande:T0va: skönt att höra att du tog dig iväg o att det gick bra för dom!
Måste bara få berätta. Helt ot egentligen men, jag o Andreas ska försöka igen så nu är jag inte ensamstående längre! :d -
Fast natten var jobbig, när jag kom hem vid 21:30 så hann han vakna 2 gånger och ville ha mer välling fram till 23, precis så det brukar vara när han har ont i magen eller sover oroligt. Sa bara gulp så var flaskan slut. När han pep igen vid 23:30 så gav jag alvedon och efter det så sov han bättre.Kavat skrev 2011-10-10 23:18:42 följande:Härligt t0va! Skönt att det inte blev värre!
Troligen hade han inte ont, han låg och vred sig så också och ville inte ligga på mage som han annars alltid sover på.
Men idag på förskolan har det gått jättebra så det blev nog bara en liten reaktion, ofta så kommer det kring midnatt att han vill äta konstant, även om han bara får vatten. -
whiee :DBlå Flygare skrev 2011-10-11 13:50:46 följande:Amningstrådarna bortplockade
Det lönar sig att protestera. -
*suck* igår kom sonen hem med röda kinder och början till eksem, natten var jobbig han vaknade många gånger och var ledsen. Första gången var efter någon timme då han ställde sig upp och ville komma upp när jag gick in för att ge en ny flaska vatten.
Kollade nu på matlistan på förskolan och det var fisk igår, är typ 3:e gången vi drar det sambandet med fisk på förskolan-röda kinder och orolig natt.
Hemma har han bara ätit lax och det har fungerat, så typiskt. Måste försöka få tag på allergisköterskan. På förskolan så äter de oftast torsk vilket jag har förstått är en mycket allergen fisk, vad finns det för fler än lax som inte är så allergena? Ifall vi ska ta och testa något mer än lax hemma. -
Ja det undrar jag med, Theo fick negativt på pricktest men när han tog i ett ägg jag hade på smörgåsen och sen stoppade fingret i munnen fick han eksem. Så vi har inte testat vidare eftersom vi skulle prova mjölk igen först sa allergimottagningen.mithrandil skrev 2011-10-12 11:02:17 följande:Har en snabb fundering.
Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?
Nu tror jag att om jag ber bvc att skriva att de inte vill vaccinera honom utan att man gör det på sjukhuset så gör de nog det, eftersom de går på det jag säger. Men jag vill också veta vad som kan hända, kan man få annat vaccin eller vad är det för egentligen? -
Idag var jag på första hjälpen barn-kurs, blev en halv eftersom sambon ringde och sa att det var kaos hemma Theo gallskrek hysteriskt... tror det mer var för att förskolan lät honom sova 1.5timme på förmiddagen än någon allergi den här gången.
Men han som håller i kursen är sjuksköterska och jobbar på SOS alarm nu och har eget barn som har varit mjölk och äggallergiker, så han frågade när vi började komma in på allergier ifall någon hade barn med allergi. och jag sa ja han är allergisk mot allt. "nej det kan han inte vara" fick jag som svar, och började rabbla listan med det vi vet och det vi misstänker starkt "oj ja det var ju allt, vad äter han då?" svarade han.
Är så facinerande att nästan alla frågar "vad äter han då?" när jag förklarar vad han inte får äta. Jag trodde ju också att det inte skulle finnas något kvar men det finns ju massor trots att han äter nästan "utan allt", enhel del som vi faktiskt inte behöver göra special utan kan äta hela familjen. Intressant så insöad man är ändå på det man gör och har svårt att tänka på alternativ.
Hörde 2 andra prata om mat för ett tag sedan och sa att man måste ha riktigt smör och riktig grädde i mat och såser annars går det inte, det smakar inget alls eller äckligt. Visst det kanske smakar lite annorlunda men äckligt skulle jag inte säga. -
Jag brukar svara potatis ;)mithrandil skrev 2011-10-12 21:32:20 följande:Vi äter alltid samma mat här hemma. Tycker mat blir jättegott med hjälp av risdryck och rismjöl och så.
Men bröd och kakor och sådär smakar aldrig bra för mig. :(
Fast vi får samma reaktion som ni, "men vad äter dom då?" Brukar skratta åt det för det tänkte jag med när vi skulle börja med "utan allt". Vad tusan ska vi äta? :D
Tur att man är van, men det blev lite jobbigt ett tag när han pratade om att många med anafylaktisk chock inte klarar sig, fast han pratade mest om typ getingstick i munnen och svår nötallergi. Så tänker jag på min skrutt som inte än reagerat så kraftigt men vi väntar ju bara på den dagen då det blir mer allvarligt än eksem, magont och kinkighet.
Men han var rätt påläst ändå för en frågade ifall man skulle fortsätta med nötter när testet inte visade på det men man ändå fick en reaktion, då sa han att testen inte är 100%-iga :)