• t0va

Allergitråden

Kavat skrev 2011-10-18 23:26:09 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498083.html Nu gråter jag på riktigt. Skönt att hon erkänner att ts har rätt men vilket svammel!
    ha, ha... ni får väl hjälpa mig att knåpa ihop något vettigt svar. 

Så svårt är det väl inte att hitta rätt så ren mat? Även om man ju påverkas av det som djuren också ätit, eller besprutade växter. 

Jag och sambon disskuterade just detta med vetemjölssamhället igår. Theo växer så det knakar nu, sen vi slutade med allt vi misstänkte att han reagerar på så har det tagit väldig fart. Vi reflekterade lite över hur mycket mjöl och mjölkmat man ger sina barn egentligen. Att det är smörgås till frukost, ihop med välling, sen lunch med pasta, smörgås till mellanmål, middag med ännu mer pasta eller liknande och på det välling.

Våra släktingar är så insnöade på att det måste vara mjöl och mjölk i allt. Om vi får ett barn till så kommer vi inte ge mjölk/mjöl-baserad välling så mycket som de flesta gör utan växla mellan andra sorter. Är sjukt egentligen att man fastnar i en ensidig kost. Vi gjorde ju också det innan Theo kom och tvingade oss att hitta alternativ. Teff och bovete var saker jag inte visste existerade.  
  • t0va
    Allrona skrev 2011-10-19 11:09:38 följande:
    Måste bara berätta. Drygt 2 veckor är det sedan vi tog bort gluten/sädesslag hemma och hon har gått upp 300 gram på dessa två veckor!!! Förvånad Skrattande Det känns som för mycket sammanträffande för att det inte skulle vara det som är orsaken.  Hon får ju fortfarande som vanligt på dagis så hon äter ju en del vanligt bröd och pasta men det måste väl ändå vara att vi har tagit bort som är orsaken till viktuppgången. Tack och lov tror även hennes läkare på den teorin och vi kommer nu starta en ny utredning av allergi/intolerans mot sädesslag/gluten. Tills vidare får hon fortsätta äta det på dagis och hemma fortsätter vi utesluta  

Det känns bra att vi har kommit någonstans och i alla fall har en teori. Roade mig igår med att läsa igenom mina gamla inlägg och redan för ett år sedan misstänkte jag och min man att hon reagerade på havre eller vete men läkaren (en annan läkare än den vi träffade idag) slog då bort det helt och vi gick aldrig vidare med det. Obestämd
    Håller tummarna för att ni har hittat rätt. Blev ju samma sak för oss när vi tog bort sädesslag, Theo började växa på längden och inte bara gå upp i vikt. :) 

Idag satt personalen och väntade på mig när jag hämtade Theo, han hade lyckats sno åt sig ett knäckebröd när de tittade bort, men han hade inget i munnen så de tror inte han hann stoppa det i munnen. Jag hoppas de förstod att jag inte blev arg utan att det är sånt som händer, de andra barnen kan ju ge honom även om de har stenkoll. Som bonus hade han krälat runt i hundbajs på skogspromenaden.

Är inte lätt att ha ett multiallergiskt barn som äter på allt även ute i skogen, men något bajs verkar han inte ha lyckats mumsa. I sommras käkade han ju mördarsnigel men ingen reaktion så det kanske inte är så allergent. Tips till er som har jätteallergiska barn ;)  
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 08:13:41 följande:
    I mitt förra inlägg syftade jag på dietisten alltså. Men hur länge ska vi testa med ett o samma livsmedel för att va helt säkra på ATT det funkar?
    Vi körde ca 3 veckor innan vi kände oss säkra på att det fungerade. Våran dietist är som den ni har och går inte att lita på, hon sa bla. att sonen inte skulle få någon modersmjölksersättning efter att han var 6månader då skulle han äta vete och havre-vällingen som finns i vanliga butiker. Helt sjukt argument, speciellt nu när vi fått klart att han är havreallergisk och troligen även vete. 

Så det hon säger låter jag passera och frågar här istället, fungerar så mycket bättre. :)  
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-10-20 13:53:43 följande:
    Oj SÅ länge? Jag som har kört på i tre-fyra dagar o sen gått på nästa. Inte konstigt att vi aldrig får någon klarhet :S men varför är "alla" dietister så besvärliga? Jag är glad att vi får neocate! Tänk om hon hade vägrat det! Glad att hon inte tvingar oss att köpa vanlig välling!
    Eftersom vi har sett reaktioner efter 3-4 dagar på vissa saker och vi börjar med så lite så tar det tid, så man långsamt kan trappa upp. Nu när vi provade mjölk igen så såg vi en pytteliten reaktion första dagen men andra dagen på samma "dos" så blev han sämre. 

Jag gnällde till vårat bvc om ersättningen och då skrev de ut åt oss istället. Vet inte varför de är så knasiga, vet endel bra men det verkar krylla av folk som inte har koll. Nu senast fick vi en lapp om hur vi skulle provocera mjölk och inte ett ord om att det är laktosfritt som gäller, sonen har reagerat på laktos också nämligen, vilket de sa själva när vi berättade hur han mådde när han fick ersättning som är mjölkfri men med laktos. Ibland kan man fundera på om det inte vore bättre att vi med erfarenhet jobbade mer med vården av dessa barn.

I slutändan är det ju ändå vi föräldrar som är de som får vakennätter, trösta ledsna barn som har ont, eksem osv.  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-22 10:21:36 följande:
    Jag har anmält inlägg igen. Man undrar om hon är sjuksköterska och amningsexpert. Att inte tar hänsyn till forskning och beprövade erfarenheter.. Vara ödmjuk och hitta på egna teorier?!?!? Hjälp!!! Vill ni hjälpa till så anmäl inte bobbos mammas inlägg, utan amninsrådgivaren www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61498665.html
    Jag har anmält, nu får det vara ett slut om de ska ha experter så måste de ju veta vad de svarar på, vet man inte så får man lämna över till någon annan. 
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-23 17:10:14 följande:
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

Jag såg idag att även bovetekross eller vad det nu heter står spår av soja på. Var påklistrade lappar. 
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-10-23 17:37:35 följande:
    Köpte sempers mjölkfria fullkornsvälling idag och den är ju hutlöst dyr. 2 liter färdig välling kostar 48kr köper man den vanliga kostar 5 liter 45kr.
    Samma för oss, fast vi kör den vanliga från 6månader det år åt mängder speciellt nu när han får i sig något han inte tål och äter massor. Även om vi späder ut så vill han bara ha välling. Ska se om vi kan få mer ersättning och göra egen välling. 
  • t0va
    LadyM skrev 2011-10-24 19:30:38 följande:
    Usch usch! Igår fick vi åka ambulans o blåljus till akuten med sonen som provade torsk för andra ggr i sitt liv. Första ggr ingen reaktion, denna gång svullnade hela ansiktet upp av bara en liten bit panering (fiskpinne). Fy va läskigt, känns inte som jag vågar ge honom mat någonsin igen!!!!
    Åh så hemskt, det där är jag jätterädd för, hoppas ni får hitta lugnet igen och blir trygga. 

Idag på öppna förskolan var det ett annat barn där och han fick en kaka och gå från bordet när vi fikade, Theo hade redan ätit klart så han var på golvet. Det andra barnet satte sig på golvet och då gick kakan sönder så barnet tog en leksak istället. Då var Theo snabbt framme för att ta kakan men jag var snabbare.

Den andra mamman är ny i gruppen, det är en stängd "öppen förskola" så alla andra vet om hans allergier men hon hade inte koll på det hela. Jag tänkte inte på det heller förrens jag såg ungen lämna kakan obevakad. Tur att man har reflexer som en kobra ;) Havreflan är nog inte bra Theomat. Även om han inte får så kraftiga reaktioner.

Däremot så misstänker vi att han kan ha diabetes eller något annat på gång, han dricker enorma mängder och kissade igenom sin blöja på 1.5 timme idag igen, har varit så några gånger nu och varje natt är det genomvått även om han inte får massa välling på natten. Känns lite mycket men jag ska ringa bvc imorgon och be att de testar så vi kanske kan släppa den biten. Hoppas inte det är mer nu.  
  • t0va

oj, ni kan få lite av min sons vikt, vi har väl tur att han äter när han mår dåligt och enorma mängder så han ökar i vikt. 14.5kg och 83cm. 

En helt annan sak, sambon håller på att söka jobb på nordirland, någon som vet hur det ser ut med vård och mat i de trakterna när det gäller allergibarn. Jag är inte jätteförtust i den ideen, känns som om vi har så mycket ändå att det blir skitjobbigt att flytta och speciellt till ett helt annat land.  

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-10-26 12:20:08 följande:
     Många gånger har jag önskat att jag kunde filmat en dag hos oss, då hade dom sett att det här ÄR inte normalt. Det är SÅ frrustrerande att dom inte fattar detta tycker jag, eftersom för mig är det ju mitt barn som försöker säga "jag mår inte bra!!".
    Jag filmade faktiskt när sonen blev dålig en gång, tror det var när han ätit havre. Han grät och ålade runt i famnen och inget dög. Så när pappan tog honom filmade jag en stund för att ha som "bevis" och spela upp ifall vi skulle få höra "alla barn är ledsna och gråter" för man såg verkligen att det inte var normal trötthet eller gråt. 

Nu slapp jag visa men våran första bvc sa så till oss när vi tog upp misstanke om mjölkallergi, för den korta stund han var där så var han ju glad.  
Svar på tråden Allergitråden