• t0va

Allergitråden

Molina skrev 2011-10-12 22:13:22 följande:
    Är det någon här som har koll på olika riktvärden angående mjölk????
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.
    nej, men endel som har mjölkallergi kan klara en mindre mängd mjölk tex. i mat men inte fixa att dricka. Men man kan inte säga så rent generellt. Endel med mjölkallergi fixar inte vanlig mjölkfri ersättning som baseras på mjölk men där man ändrar så det man reagerar på i vanliga fall inte fungerar som det brukar. Utan man måste undvika även sådant. 

• t0va

Theo blir röd runt munnen av tomater, BVC säger att det är övergående men nu har det ju hållt på i flera månader. Idag snodde han en tomat på ica när jag tittade bort och satte i sig hela den och är jätteröd i stora områden. Är det allergi eller "bara" överkänslighet, ska vi försöka hoppa över tomat också? 

• t0va
    LokesMammi skrev 2011-10-13 21:46:24 följande:
    Jag känner av tomat om jag äter en hel. Men på mig så kliar det bara runt munnen. Men jag klarar av o äta krossade tomater o ketchup o tomat i sallad. Kan vara en överkänslighet bara. Blir han röd även med krossade tomater o ketchup?
    Inte vad vi har märkt, men han har inte fått så mycket av det, bara kokat köttfärs i osv. Ska nog testa att ge lite mer sås nästa gång och se om det blir samma. Han verkade inte ha ont av det, såg bara lite fel ut. 

Han har blivit röd av coctailtomater, men bara de som min mamma köpte så det kanske är olika. 

Han älskar tomater, och idag när jag stod och plockade ett gäng till våran middag så lyckades han ta en tomat och när jag kollade till honom satt han glatt i kundvagnen och käkade. Ibland är det tur att man självscannar så vi vägde den tomaten också så fick han fortsätta mumsa. Blir sånt skrik annars, bra att ungen stjäl frukt och grönt och inte godis ;)

• t0va
    mithrandil skrev 2011-10-14 10:49:25 följande:
    Amanda blir också knallröd av tomat och får massa röda prickar. (det gäller alla former av tomat. Ketchup, krossade och puré) men jag fortsätter ge det ändå. Det röda försvinner efter ett tag och hon verkar inte besvärad utav det.
    Märker inte heller några andra symtom som att hon blir mer skrikig eller att hon blir dålig i magen.

Själv känner jag att jag inte kan sluta upp med allting som hon får lite rodnad eller lite prickar av för då skulle hon nog inte kunna äta nånting alls nästan. Men däremot så försöker jag att inte överkonsumera, utan hålla det inom rimliga gränser. Annars kanske det kan bli värre än bara lite rodnad. :)    
    Precis, lite så känner jag med, och tomat har vi ju i så mycket för att få lite smak och han älskar det. 
    Får se till att han inte snor fler tomater i affären utan håller sig till äpple och banan ;)

Idag fick han ingen mat på förskolan, eller det var pannkaka och vikarie i köket... personalen sa att hon hade kommit in och sagt att det inte gick något bra, "det såg ut som torra taxöron" var kommentaren. Så han hade fått äta frukt. Som tur var så hämtade jag ändå vid 13 idag och ringde innan för att få veta om han hade sovit något så då berättade de om maten, så jag hade med en flaska välling. Den slukade han på rekordtid, så han var nog hungrig.

Tänkte jag skulle ställa en burk med välling i hans fack, så de kan blanda till och ge ifall han äter dåligt. Är ju svårt att ge honom annat också, sallad blir man ju inte direkt mätt på. Smörgås äter han inte.  
  • t0va
    Jasusu skrev 2011-10-14 16:28:56 följande:
    Det känns som att förskolan borde ha mat i frysen som de kan plocka fram när dagens mat inte duger. Det är inte okej att vi föräldrar ska behöva komma med matlådor för att de inte fixar det.
    Jag har hjälpt förskola och skola med bra recept och tipsat om böcker,men jag kräver nu att de ska fixa maten till flickorna. Fick även prata med kostchefen när personalen gjort för många missar. Man får liksom inte acceptera sånt. Då behöver personalen hjälp av sina chefer för bättre utbildning.  
    mmm... håller helt med. Stora problemet idag var nog att de hade en vikarie i köket som inte hade koll. Kokerskan har stenkoll och hon verkar kunna trolla med knäna för att fixa något vettigt. Nu är det ju tur att han går korta dagar, jag hämtar direkt efter lunch förutom idag då han skulle försöka att sova. Men tanken är att han ska sova där varje dag och då fungerar det ju inte att han inte får mat. Men jag hoppas att det hela handlade om att det var vikarie. 

För glad blev jag inte. 
  • t0va
    SOL123 skrev 2011-10-15 09:02:02 följande:
    ja funderar på att köpa en sån där rånarluva men problemet är väl att min son är rätt envis så tveksamt om han kommer ha den på sig..men värt ett försök
    Finns på babyland/barnens hus i ull och barnstorlekar, tror att friluftsbutikerna också har. 
  • t0va

Nu ringde allergisköterskan, de godtog våran provocering på mjölk i alla fall. skönt :) Jag sa att vi misstänker att han är allergisk mot torsk också och hon sa nu att man tyvärr måste testa och se, men tydligen ska de göra pricktest igen och då ta torsk också i så fall. Hur ofta gör man pricktester? 

• t0va
    LokesMammi skrev 2011-10-17 15:56:45 följande:
    Kan man vara röd om kinderna men inte på kroppen av allergi?
    Sonen är röd o torr på kinderna men ingen annanstans...... :/
    oja, Theo har bara röda utslag på kinderna. Är bara någon enstaka gång det kommit på andra ställen. Dels är det rudolf med röda mulen-rödhet på kinderna, då är han varm också om kinderna. Men sen mer eksemaktigt med torra röda utslag på ena sidan av kinden. Det varma röda kommer när han fått i sig havre och vete och troligen mjölk också. Det torra verkar vara mer mjölk men även allt det andra ifall det är en längre tid. 

• t0va
    LokesMammi skrev 2011-10-17 20:33:12 följande:
    Ja, han är röd o torr lite då o då!
    Antingen är det allergi el så är det kyla....... Svårt o veta......
    Vi trodde det var kyla först, alla andra sa att han hade så friska röda kinder, men sen fattade vi att det var allergin. Men fortfarande så kommenterar folk att han är så röd och frisk om kinderna... 
  • t0va
    barefoot skrev 2011-10-17 22:18:13 följande:
    Fantastiskt Tes, håller tummarna!
    Förresten så har tummen på vår 5-åring, som troligtvis varit böjd sedan födeseln (triggertumme), nu rätat ut sig! Vi hade tid för operation, som vi behövde avboka, för några vecor sedan och så i helgen så sa det klick! Måste vara all "stenålderskost" vi äter
    Själv har jag tänkt göra ngt på Teff. Har ngn gjort etiopiskt bröd, Injera? Någon som har recept på detta utan jäst?
    här har du ett recept fast med ägg, men det kanske funkar http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/09/injera-gluten-och-mjolkfria-etiopiska.html Vi har inte testat det men kul med något nytt :) 
Svar på tråden Allergitråden