Sephyria skrev 2011-10-30 10:15:56 följande:
Han har ätit mat i drygt 3 månader nu så vi har hunnit introducera en del. Olika grönsaker, kött, kyckling, lever och några frukter. Vi ger honom Enagos mjölkfria gröt och i den står det att det är delvis hydrolyserat mjöl av havre och vete. Kan man reagera även om det är delvis hydrolyserat? Han har även fått vete och havre i form av t ex havregrynsgröt och smörgåsrån. Får sempers mjölkfria välling, vet inte vad det är i den. Är så otroligt dålig på allt sånt där med allergier och vad man kan reagera på. Allt jag kan är sånt som jag suttit på nätet och försökat läsa mig till.
Japp även på hydroloserat havre och vete kan man reagera, vad det betyder egentligen vet jag itne. Men det var samma sak som vi gav sonen och han blev förstoppad. Sen hände något, jag vet inte om han fick i sig annat han inte tålde men då blev det diaree som luktade ruttet djur istället. Var riktigt vidrigt, han får det lite då och då nu också men än vet jag inte varför. Misstänker kycklingen.
I sempers mjölkfria risvälling är det inte så jättemycket som är vanligt att man reagerar på, ris är ingen vanlig allergi här i landet men endel kan reagera på maltodextrin har jag förstått.
Läste det du skrev i första inlägget igen " Ibland blossar han upp och blir illröd på kinderna." exakt så var det för oss med. Vi gick på en mamma/pappa-grupp och varje gång han var där så var han illröd om kinderna, som rudolfs röda mule men på kinderna. Trots att han bara åt ersättning så blev han dålig. Personalen desinficerade alla leksaker och man tvättade allt innan vi kom men det hjälpte inte. Bvc började prata om mögel för det blev så hemma också ibland men inte hos mina föräldrar. Vi blev inte kloka på det, K Kavat tjatade om vete men när han blev sån utan att ha ätit så tvivlade jag lite. Dum som jag var ;)
Men för 2 månader sedan så gjorde vi pricktest som visade på havreallergi, troligen är det vete också men som inte syntes på pricktestet. Så sonen har nog reagerat för att han har lekt med saker som de andra barnen sugit och tagit i, deras välling innehåller ju mycket havre och vete.
Hemma har vi kaniner vars föda består av havre och vete-pellets, ibland har sonen stoppat en sån i munnen ibland har kaninerna troligen haft det i pälsen och han har pussat. Ibland har vi vuxna haft det på händerna eller i munnen och pussat på sonen.
Nu ska man vara försiktig med att ta bort sädesslagen innan man kollat så det inte är gluten, vi fick ingen hjälp med det och stod inte ut så vi tog bort ändå, men det ska man inte. För om det är glutenintolerans man ska testa för så måste man äta glutenmat ett tag. Men det kan andra här mer om.