• t0va

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-10-27 09:33:40 följande:
    Tror ni jag klarar denna studieuppgift

6. Det är inte ovanligt att barn under 1 år reagerar mot innehållet i vissa födoämnen, ofta komjölk och gluten. Hur kan händelseförloppet beskrivas av föräldrarna och vilka reaktioner/symtom anger de på dessa födoämnesreaktioner? Ange hur en utredning och eventuell behandling av komjölksallergi och glutenintolerans går till.

Detta skulle också kunna vara allergi eller möjligen reflux

14. Lille Niklas är 5 veckor gammal och kommer med båda sina föräldrar till BVC. Föräldrarna är bekymrade för att Niklas har börjat kräkas så mycket i samband med att han ammas. Han har kräkts lite förut, men absolut inte som nu då kräkningarna sprutar fram. Detta har pågått några dagar och föräldrarna tycker han är påverkad och att han ser bekymrad ut. När du väger honom ser du att han gått ner i vikt sedan han vägdes sist. Vad säger du till föräldrarna och vad gör du i denna situation?

På fråga 14 är svaret, "jag säger åt föräldrarna att alla barn kräks och avfärdar deras oro med att de matar fel, troligen ger de för mycket mat så barnet kräks upp överflödet och för sällan, därför går barnet ner i vikt" Sen skickar jag hem familjen och går och fikar. 

:D
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-10-27 13:57:51 följande:
    Eller vänta en vecka och kom tillbaka för en ny viktkontroll
    en vecka, det är väl lite snålt med tid. Man kan väl inte ha en massa oroliga föräldrar som ränner dit i tid och otid för att väga sina små monster. En månad får det allt dröja, herregud vad ska hända undertiden lixom, ungen tynar ju inte bort, då får föräldrarna mata mer istället. 

Kanske ska söka till bvc-sköterska ändå.... 
  • t0va
    Miralicia skrev 2011-10-27 14:34:08 följande:
    fast en vecka är väl nästan i längsta laget mellan vägningarna. Bästa att de kommer minst varannan dag eller ännu hellre allra helst varje dag både morgon ock kväll för att väga och allra helst komma i samband med varenda amning för att matväga så vi verkligen kan kontrollera att föräldrarna inte medvetet svälter barnet vid bröstet och sen klagar vi på att kurvan är så hackig - vilket absolut inte kan bero på alldeles för täta vägningar och absolut inte heller kan en utebliven/"för liten" viktökning från en dag till en annan bero på att bebisen la en rejäl omgång i blöjan alldeles innan man skulle lägga den på vågen medan det vid vägningen innan inte hade bajsat på 4 dagar och gjorde det en timme efter vägningen.
    Jo det förståss har du ju rätt i... Vi är i alla fall ense om att det är föräldranas fel och barnet är friskt. Man ska nog göra en orosanmälan till soc om att föräldrarna har Münchhausen by proxy
     sv.wikipedia.org/wiki/Münchhausen_by_proxy  Undrar hur många av oss som blivit misstänkta för detta av vårdpersonalen vi varit i kontakt med. 
  • t0va

oj en sådan ledsen liten kille som vaknade här nu. Helt hysteriskt ledsen, inget duger och han låg och drog upp benen mot magen. Ringde sambon som fick ringa förskolan men de tror inte att något har hänt där, men vi får kolla imorgon vad det var för korv han hade fått idag. 

Lite alvedon och en Mer senare så skriker han inte i alla fall men är extremt kinkig. Känns som en mjölkreaktion...  

• t0va
    Tibell skrev 2011-10-27 20:26:58 följande:
    Tove : Hur mår han nu ? Stackars plutten :( kom ni fram till vad han reagerat på?

Här har vi med haft en ledsen och gnällig Bella.
    Hon har sovit urkasst sista två nätterna! Idag upptäckte jag att ungabattingen hittat lite choklad som hon petat i sig under dessa två dagar. Hon hade en pyttebit i munnen i förrgår och igår ytterligare en minibitb idag. Men nu har jag hittat gömman och förintat den ;)
    Han har varit fortsatt kinkig och klängig men glad emellanåt. Nu somnade han fort efter att ha fått lite korv och potatis. Men ofta så blir han orolig och ledsen vid midnatt, så jag ska ta och lägga mig tidigt ifall resten av kvällen blir jobbig. Men får han en sådan natt så får han stanna hemma från förskolan imorgon. 

Jag har kommit på Theo att äta pommes 2 dagar, tydligen låg det några under soffan bakom ett ben. Men det är från mcdonalds som han tål.

De är smarta våra små. Vi har inte behövt intyg till förskolan även om de sa det först men när vi förklarade att han utreds fortfarande så behövdes inte det. Då äter han ändå "utan allt" mer eller mindre. Hoppas ni får lite klarhet i det hela.  
  • t0va
    Rulltrappa skrev 2011-10-28 09:14:00 följande:
    Hej alla! Jag har en pojke på snart 3 år som haft problem med magen det senaste året och efter en väldigt seg utredning har man kommit fram till att han är allergisk mot mjölkprotein, äggvita och troligtvis även lider av glutenintolerans (Tro fan att han har varit dålig i magen då!). När det gäller gluten visade blodprovet bara lite över gränsvärdet, så han ska in för gastroskopi så småningom (snart hoppas jag). Det känns såklart nervöst men jag är säker på att det kommer gå bra.

Mitt största huvudbry är maten. Det känns som att det finns saker man inte kommer att kunna laga om man ska utesluta alla dessa födoämnen. Någon med erfarenhet av "multiallergier" som kan lugna ner en förälder som hade svårt med matinspirationen redan innan? :S (Nu utgår jag ifrån att han har celiaki, har han inte det blir det såklart enklare.)
    Jadå det finns massa mat att laga, jag är en sån som du som inte har någon större matinspiration eller intresse för mat, sonen äter nu utan mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn och inte fisk hemma men på förskolan. Fördelen med allergierna är att jag har tvingats läsa på och hitta ersättningar, finns många saker man kan använda istället och mat jag aldrig hade en aning om fanns. 

Jag är jättekinkig med maten för mig, har att göra med min adhd så vi har det inte helt lätt med maten hemma men oftast går det bra och sen finns lite nödlösningar som korv och köttbullar som vi fixar till sonen när vi äter sånt han inte tål och där vi inte hittat något bra alternativ.

Gör man så "ren" mat som möjligt så brukar det fungera bra, och sen göra sås i egen kastrull åt den som är allergisk, som gör vi köttfärssås så plockar vi över till egen kastrull precis innan vi häller ner grädde och mjöl.  
  • t0va
    Rulltrappa skrev 2011-10-28 12:45:39 följande:
    Tack. Ja, jag förstår att det är enklare än man tror, särskilt som vi sällan gör mer avancerade såser än steksky med maizenaredning men helt plöstligt kan jag bara tänka på pannkakor, spaghetti carbonara, stekt ris med ägg och annan "lat-mat" som har varit så praktisk att ta till när idéerna tryter. ;) Men nu håller jag på att plugga in mig på allergimat och olika ersättningar för fullt!
    Pannkakor finns mix, vi kör med en som inte innehåller något egentligen, tror det mest är majs. Bara att ha i vatten och någon form av mjöl och sen låta stå en stund och göra som vanligt. Är perfekt latmat, pasta finns också som är baserat på majs, vi brukar värma mamma scans köttbullar och koka den pastan om det är en riktig latdag. Går nästan av sig själv. 

Gör ett studiebesök i allergihyllan någon dag när du har gott om tid och se vad som finns, jag trodde inte det fanns så mycket och då har jag insett att våran allergihylla på ica är liten. Jag blev också jätteställd redan när det bara var mjölk han inte kunde äta så fick jag lite smått panik, vi har mjölk i det mesta, jag ÄLSKAR mjölk, kallades den lilla kalven när jag bodde hemma... så får man en kotte som inte kan äta/dricka sånt. 
  • t0va
    Molina skrev 2011-10-29 21:43:41 följande:
    Ni med barn med soyaallergi, hur har dom reagerat?
    Som många vet här har ju min tjej svår mjölkallergi och vi har blivit uppmanade att inte ge henne soya men vi ska testa 1gång i halvåret ingen allergi på det är visat på något test men i veckan gav vi henne 2dl soyafil 2dagar irad och 1dygn efteråt ligger tösan och kämpar på sjukan för ett monster astmaanfall!!!! Kan soyan ha utlöst anfallet fast det tog nästan 1dygn, jag vänder och vrider på allt här hemma. Hjärnan kokar.
    oj, det låter som väldigt mycket soja att testa med. Tips tills nästa gång är att börja med en mycket mindre mängd. 

Min son är sojaallergisk tydligen, han visade på pricktest men har inte fått ren soja vad vi vet utan bara sojasläktingar och på endel misstänker vi reaktion. Men pricktestet blev en kraftig reaktion så vi ska inte ge honom något sådant.

Det kan vara sojan som startat det, det kan också vara så att sojan gjorde att ett anfall som kommit pga. annan orsak blivit kraftigare. 

Har ni märkt någon annan reaktion när hon fått i sig soja? På sojasläktingar så blir min son orolig, ledsen och nästan hyperaktikv.  
  • t0va
    Sephyria skrev 2011-10-30 09:24:04 följande:
    Hej! Är ny i denna tråden men har läst lite och den verkar såå bra Tänkte skriva lite om vår situation och ni får gärna komma med tips och råd för själv så känner jag att jag snart blir knäpp Vi har en liten kille på 9 månader med någon form av allergi men vi vet inte vilken. Han hade kolik som spädbarn men när jag börja äta mjölkproteinfritt (helammade) så blev han en helt annan unge direkt. När han var ett par månader började eksemen. Har dock alltid varit relativt lindriga men han har aldrig varit helt fri från dem. I maj, juni nån gång börja han bli kliig i ögonen. Han har alltid haft problem med sömnen men då sov han knappt alls. Fick komma till en barnläkare i augusti men då var klådan borta. Kom dock tillbaka i slutet av augusti och höll i sig fram till i början av oktober. Mina tankar går lite till om det skulle vara pollen av nåt/några slag. Men är det inte lite väl tidigt att utveckla pollenallergi när man bara är några månader gammal? Har pricktestat för mjölk, ägg, katt och dammkvalster men samtliga har vart negativa. Haft tavegyl till natten sen i september så kanske den som gjort att klådan gett med sig? Tror även att han reagerar med klåda i halsen av päron (och tänkte om det kunde vara korsreaktion för björk?). Han klarade päron till en början men efter ett tag märkte vi att tungan hängde ute när han ätit päron och att "grejade" mycket med den. Men jag blir så osäker på mig själv och om jag tolkar fel så har testad flera gånger. Sista gången tyckte jag dock att det märktes tydligt för då klarade han inte äta någon fast föda på resten av den dagen för tungan hängde ute och han bara kväljde sig. Någon som vet om reaktionen kan sitta i så länge? Ibland blossar han upp och blir illröd på kinderna. Till en början trodde jag att det var när vi varit ute mycket men var så både i somras och nu under hösten så det är ju inte pga den torra luften i af. Har även funderat på om det kommer i samband med att han ätit nån viss typ av mat men har inte kunnat listat ut vad det i så fall skulle vara. Vår kille har även alltid haft problem med magen. Ända sen har började med smakisar (vid 5,5 månader) så har han varit hård i magen. Han har även alltid spytt mycket. Nu det sista har det börjat lukta vuxenspyor. Detta i samband med en provokation av mjölk men vet inte om det har nåt samband. Han blev även lös i magen och det började lukta starkt och "konstigt". Läkaren föreslog att vi skulle testa laktosfritt och då kom den vanliga hårda magen tillbaka. Det konstiga är att han ätit altheran (som är mjölkproteinfri men innehåller laktos) ca 2 veckor innan provokationen utan att ha blivit dålig i magen. Vet därför inte riktigt hur jag ska tolka det. Kör därför både mjölk och laktosfritt nu fram tills nästa läkarbesök för blir tokig av att inte veta vad som är normalt och vad som är en reaktion. Nästan så att man tvivlar på sig själv ibland och att man inbillar sig allt. Till stor del tror jag att detta beror på att vår barnläkare till en början inte tog oss på särskilt stort allvar utan bara förklarade att man inte kunde se allt allergiskt. Blev visst ett väldigt långt inlägg det här men svårt att förklara sig kortare  
    Jag har lite svårt att läsa idag, har migrän men det låter väldigt mycket likt min son det där med att magen pajar vid smakisar. 

Vad är det ni har gett till smakisar, är det kanske mat med havre och vete? 
    När vi började med smakisar så gav sonens mage upp, han blev jättetrög och vi gav enorma mängder katrinplommon för att det skulle fungera. Efter mycket om och men så slutade vi med bla. havre och vete och då kom magen igång som en normal mage. 

Känner igen det där med att tvivla, det har jag gjort massor. Innan sonens läkarbesök så läste jag igenom allt jag skrivit här och insåg att det var många gånger han blev dålig som jag tvivlade på mat, ville hellre tro på tänder, förkylning osv. Vårat första BVC avfärdade mjölkallergin så det sitter nog i lite. 

Men magkänslan har ofta rätt har jag insett. 
  • t0va
    Sephyria skrev 2011-10-30 10:15:56 följande:

Han har ätit mat i drygt 3 månader nu så vi har hunnit introducera en del. Olika grönsaker, kött, kyckling, lever och några frukter.  Vi ger honom Enagos mjölkfria gröt och i den står det att det är delvis hydrolyserat mjöl av havre och vete. Kan man reagera även om det är delvis hydrolyserat? Han har även fått vete och havre i form av t ex  havregrynsgröt och smörgåsrån. Får sempers mjölkfria välling, vet inte vad det är i den. Är så otroligt dålig på allt sånt där med allergier och vad man kan reagera på. Allt jag kan är sånt som jag suttit på nätet och försökat läsa mig till.

Japp även på hydroloserat havre och vete kan man reagera, vad det betyder egentligen vet jag itne. Men det var samma sak som vi gav sonen och han blev förstoppad. Sen hände något, jag vet inte om han fick i sig annat han inte tålde men då blev det diaree som luktade ruttet djur istället. Var riktigt vidrigt, han får det lite då och då nu också men än vet jag inte varför. Misstänker kycklingen. 

I sempers mjölkfria risvälling är det inte så jättemycket som är vanligt att man reagerar på, ris är ingen vanlig allergi här i landet men endel kan reagera på maltodextrin har jag förstått.  

Läste det du skrev i första inlägget igen " Ibland blossar han upp och blir illröd på kinderna." exakt så var det för oss med. Vi gick på en mamma/pappa-grupp och varje gång han var där så var han illröd om kinderna, som rudolfs röda mule men på kinderna. Trots att han bara åt ersättning så blev han dålig. Personalen desinficerade alla leksaker och man tvättade allt innan vi kom men det hjälpte inte. Bvc började prata om mögel för det blev så hemma också ibland men inte hos mina föräldrar. Vi blev inte kloka på det, K Kavat tjatade om vete men när han blev sån utan att ha ätit så tvivlade jag lite. Dum som jag var ;) 

Men för 2 månader sedan så gjorde vi pricktest som visade på havreallergi, troligen är det vete också men som inte syntes på pricktestet. Så sonen har nog reagerat för att han har lekt med saker som de andra barnen sugit och tagit i, deras välling innehåller ju mycket havre och vete. 

Hemma har vi kaniner vars föda består av havre och vete-pellets, ibland har sonen stoppat en sån i munnen ibland har kaninerna troligen haft det i pälsen och han har pussat. Ibland har vi vuxna haft det på händerna eller i munnen och pussat på sonen. 

Nu ska man vara försiktig med att ta bort sädesslagen innan man kollat så det inte är gluten, vi fick ingen hjälp med det och stod inte ut så vi tog bort ändå, men det ska man inte. För om det är glutenintolerans man ska testa för så måste man äta glutenmat ett tag. Men det kan andra här mer om. 

Svar på tråden Allergitråden