• t0va

Allergitråden

Sephyria skrev 2011-11-02 09:48:01 följande:
    Usch vilken natt ni haft Vet ingenting om bovetemjölet men vet hur det är att inte få sova!

Min son har alltid haft det jobbigt med sömnen. Han har alltid vaknat hur många gånger som helst under natten och vi har fått bärt, bärt och bärt i många långa timmar. BVC tyckte att vi skulle köra 5-minuters metoden på honom men jag vägra! I min värld mådde han inte bra och när jag läser vad du skrivit så blir jag väldigt glad över att jag inte gick med på det! Skönt att se att det finns andra som också reagerar som min son och inte att det beror på att vi "skämmer bort honom genom att bära". Fick slutligen utskrivet tavegyl, för han har klåda i ögonen, och efter det har det blivit mycket bättre. Har dock fortfarande jobbiga nätter då och då! 

Hoppas du fick vila dig lite och att kommande natt blir bättre! 
    tack, jag kunde inte sova direkt men har fått ligga och vila i alla fall. Får se hur det har gått för honom idag men ingen har ringt. Är en kanonförskola eller avdelning i alla fall han går på. Idag är det höstlov så de var 5 små barn och 2 personal och onsdagar är skogsdag så de sa bara att "då kanske han kommer somna" han gör det ibland på promenaden och jag sa att det är lungt bara han mår bra så får han sova. Lixom inget gnäll över att jag lämnar en kille som kanske inte orkar hela förmiddagen. 

Theo har också haft svårt med sömnen hela tiden, troligen alla allergier. Bvc sa 5mm till oss med men vi har kört på magkänslan, han låg ofta i sin babygunga som liten och sen vagn. nu när vi bytt till växasäng så han kan ta sig ur själv så är det mycket lugnare kvällar faktiskt. Är bara nu när vi misstänker att han faktiskt fått i sig något han inte tål som han gått ur sängen och "bråkat".

Är tur att pappan sover i eget rum så han kan få lite sömn, han har epilepsi och sover han dåligt ett par nätter får han anfall, sen är han den som jobbar och vi har inte råd med att han är hemma som det ser ut nu. Men då slipper jag stressen att få tyst på Theo så han inte stör pappas sömn.

Skönt att skriva av sig, folk som inte har allergibarn fattar ju inte att det inte bara handlar om eksem och ont i magen utan att det är så mycket mer, helt ärligt förstår jag inte hur jag ska klara av att jobba dagen efter en sådan här natt. Är själv inte helt frisk än, vet inte om jag någonsin kommer bli det så min ork är inte som innan jag blev sjuk. Räcker med en helvetesnatt för att sänka mig ordentligt och smärtorna kommer. Men nu när han har förskolan blir det lite avslastning :)

Dax att gå ner och se om det är en pigg och glad kille som väntar eller kanske en som ligger och sover.  
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-02 13:45:11 följande:
    tOva: Uh, såna där nätter har vi haft många av. Och det är ju bara SÅ. HIMLA. JOBBIGT. Min dotter kan också bli sådär speedad när hon fått i sig nåt. Senaste i helgen då vi gett Mollipect mot hosta. Det gör jag aldrig om. det innehåller tydligen nån adrenalinliknande substans (efedrin). Självklart reagerade hon på det,. Men vi fattade först efter några dagar vad det var. Jag tror också att när barnen börjar bli lite äldre... man är så trött... man har hållit på så länge, haft SÅ många stökiga nätter och på det dagar med trötta barn.. Det är så tärande både psykiskt och fysiskt att orka. Men man har ju inget val. Förhoppningsvis finns det bra nätter och dagar inemellan som gör att man orkar lite till. Kram
    ja det är väl också en sak som de med "friska" barn inte förstår att man får kämpa på så länge och blir trött redan från början så när det kommer perioder med många reaktioner så räcker det för att man ska gå på knäna. 

14 månader och jag har fått sova ca 3 hela nätter, jobbar på att han ska få sova på förskolan också så jag får lite mer tid att vila på dagen, ska träffa min läkaren snart så jag håller tummarna för att jag blir sjukskriven ett tag och hinner komma ikapp.  

Idag hade det gått bra på förskolan, men han var jättetrött när jag hämtade och somnade direkt hemma. Blir att åka och köpa risvälling sen och hoppas på en lugn natt.  
  • t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-02 14:00:55 följande:
    Skönt att han somnade iaf. Nä.. att ha "friska" barn är en HELT annan upplevelse ( jag vet ju inte för jag har inte upplevt det, men det måste det vara). Och det kan vara så jobbigt att prata med föräldrar till "friska" barn om sånt här tycker jag: Jag blir mest bara ledsen av det. Så försöker undvika det bara. Bättre att prata med andra i samma situation. Men 3 nätter, jag förstår verkligen att du är genomtrött. Jag brukar ofta få höra från kompisar med friska bar: men kan du inte lämna bort henne (till mormor/morfar/farmor/farafar) osv. Det dom inte fattar är att j´mitt barn inte mår bra. Dom skaffar ju inte barnvakt när deras barn har magsjuka/är råförkylda. Jag har ingen i min närhet som jag litar på tillräckligt att lämna min flcika till nrä hon inte mår 100. Men om du har det... så kanske du kan få sova lite? Men det kanske är samma för dig, att det inte går/du inte känner dig ok med det, och då är det ju ingen vila..
    håller helt med. Nej tyvärr har jag bara svärmor här i närheten och hon har bara tagit när det varit akutfall hittils, som när han var nyfödd och jag låg på sjukhus eller när jag åkte in akut för bröstsmärtor. Jag har en sambo men han har aspergers och det gör bla. att han har svårt att ta Theo längre tid när det strular. Han lixom låser sig och behöver hjälp för att inte fastna med att bara prova en sak om och om igen. 

så inatt när jag gav upp kunde han ta och sätta sig och titta på tv med theo , men hade det inte funkat skulle han komma och fråga vad han ska prova nu. Så någon ostörd sömn blir det inte.

Sen vill Theo komma till mig när han mår dåligt, pappan jobbar hela dagarna och de träffas kanske 1-2 timmar på kvällen så det är ju inte konstigt att han vill till mig när han inte mår bra, så jag måste vara i ett annat rum då kan det funka.

Blir att ta dag för dag, och inte låssas om alla "måsten" hemma.  
  • t0va

Våran kväll blev mycket bättre även om lillen var orolig och gick ur sängen ett par gånger. Men tillslut så kom han till ro när jag satte mig med honom på golvet och läste bok. Sen ville han inte sitta i sängen men efter en stund så gick det också och han har bara vaknat 2 gånger inatt :D  Känns som om det var boveten då, för nu fick han bara risvälling. Får testa igen någon gång. 

Vad finns det mer att göra egen välling på om man inte ska ha vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg, soja. Majsvällingen vägrar han så då är det sempers risvälling eller rismjöl som han får.  

• t0va

Vi bakade kladdkakan i utanallt-bloggen. Hade svärmor över på middag och gjorde kladdkaka åt oss så då passade jag på att prova att göra en åt sonen också. Visserligen behöver han inte äta kaka men det var ett bra tillfälle att testa. Både svärmor och sambon provsmakade också och tyckte den smakade helt ok, tror jag ska ha i lite mer socker nästa gång bara. 

Sonen var mycket tveksam och åt hallon och grönsakerna istället men efter en stund så tog han en bit och mumsade. Är kul att ha något alternativ åt honom lite senare.  

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-06 12:59:50 följande:
    Ujujuj.. har nyss gjort en ofrivillig mjölkprovokation på L....... Brukar ge henne Ellas Kitchen äpple o banan (svindyrt men glider ner skönt i hennes lilla reflux-hals ..) Hade dock köpt fel, av misstag, så hon drog i sig en "banan morgonmums".. full av mjölkpulver.. Jesus. Ser INTE fram emot denna natten. Stackars lilla. Slarvig mamma.
    åh stackare, fick hon i sig hela också? Hoppas det blir ok ändå inatt, man blir så arg på sig själv när det där händer. Jag har köpt barnmatsburkar flera gånger med mjölk i men som tur är inte gett utan dubbelkollat innan jag börjar tillaga. 

fö. så är dem där påsarna underbara, vi har med på våra utflykter eller som muta till Theo. Då kan han sitta och suga i sig själv och är upptagen ett tag. Dyrt men praktiskt.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-11-06 07:51:46 följande:
    I går var det stor testet för W vi var på kalas och det var mängder med mjuka kakor. Med resultatet att han nu är röd runt munnen och sovit oroligt i natt
    hoppas det blir bättre inatt, är inte helt lätt det där.

Jag ser inte fram emot julen när han troligen kommer kunna gå också och når upp på bordet. Mina föräldrar har alltid maten uppdukat i köket så äter vi i vardagsrummet, innan så har han inte nått eller kunnat ställa sig upp, men nu gör han det. Får bli att hoppas att bilen går igenom besiktningen så vi får med oss barngrinden och sätta som spärr. För att inte tala om allt julgodis... Tänk så mycket vi måste ha koll på när våra barn är på kalas eller middagar. 

Svärmor ville att vi skulle komma och äta hos henne men vi gjorde mat hemma istället så fick hon komma hit. Är så mycket enklare för här kan vi släppa ner Theo och vi har grind till köket också där blir det värre att ha koll på honom. Han tycker ju inte om att sitta still och snacka någon längre stund.  
  • t0va

Visst var det någon här som skrev om annan bovete än risenta, sonen verkar ju reagera kraftigt på den nu så vi vågar inte ge mer. Men jag hittade en annan variant bovetemjöl på coop men minns inte vad det var för märke. Någon som vet mer ifall det kan vara sojafritt? 

Blir så mycket ris för sonen nu om vällingen också är ris.

Vi bakade tefflimpan igen idag, var ett tag sedan. Han kladdade på för fullt och när det var klart så åt han 2 skivor bröd. Han som mest lekte med det innan och vägrar majsbrödet han får på förskolan. Var så skönt att han gillar brödet för när jag äter smörgås så kommer han och vill klättra upp och ta min brödbit. Är lite svårt att hitta bra alternativ till smörgås som han accepterar. Just nu ska han ha allt jag äter.  

• t0va
    Allrona skrev 2011-11-07 08:35:04 följande:
    Det var jag! Jag mailade Saltå kvarn och frågade om det kan finnas spår av soja eller gluten i deras bovetemjöl och majsmjöl och fick det här svaret: "Bulgur (vete) och  sojabönor hanteras i samma lokaler som bovetemjölet och majsmjölet. Dock finns det noggranna städrutiner så att det inte skall finnas spår av."
    ja saltå hette det, jättetack,  men då ska vi nog ta och köpa ett paket och kolla, vi kör med bovete i pannkakorna också för teff i dem tyckte han inte var så jättegott. Majs är ingen favorit heller, eller förutom hela majskorn då. 

Ska börja med lite den här gången också...  
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-07 20:48:48 följande:
    Nån mer med erfarenhet av eksem som blossar upp o lägger sig igen flera gånger om dan? Hur snabbt lägger sig eksemet som era barn får vid allergisk reaktion?
    Inte eksem men knallröda kinder får sonen när han fått i sig något han inte tål, det sitter i någon timme och sen är "normalt". Han har ett eksem på kinden som kommer och går, men det verkar som om han behvöer få i sig "större" mänger för att det ska komma fram. 
Svar på tråden Allergitråden