• t0va

Allergitråden

Sephyria skrev 2011-10-30 11:11:15 följande:
    Oj så han var så känslig för havre och vete så han reagerar när andra har det på sig/ har ätit det! Men det låter onekligen lite likt min pojk så jag ska definitivt ta upp det med läkaren nästa gång. Har tidigare blandat ihop allergi mot sädesslag med gluten å därför har jag inte alls tänkt i dom banorna. Det var först nyligen som jag fick reda på att det inte var samma sak.

Hur är det med viktkurvan vid vete- och havreallergi? Min pojk har alltid legat högt upp på kurvan och dessutom följt sin kurva precis som han ska. Vid gluten så är det väl vanligt att de inte följer kurvan eller väger för lite? Eller har jag fel där?
    Jag är dålig på glutenintolerans men så jag har uppfattat det så har de barnen ofta en dålig viktuppgång, hur det är med vete/havre vet jag inte. Min son äter när han får ont i magen, det började redan när han var pytteliten och fick ont i magen av mjölken, då käkade han varje halvtimme och kräktes massor. Så han har alltid legat över kurvan men gått upp i vikt utan problem, däremot har längden varit "dålig" mellan några mätningar så fick de mäta om honom för han inte hade ökat som han borde men månaden efter att vi tog bort havre/vete osv. så växte han massor och är idag ca 1.5 över normalkurvan på längd och 2 på vikt. 

Och han fortsätter att växa på längden, blev ett jätteskutt och många kläder har vi knappt hunnit använda, märks speciellt på överkroppen. 

• t0va
    Sephyria skrev 2011-10-30 11:57:46 följande:
    Precis så där var min kille också med maten när han reagera på mjölken. Han ville bara äta hela tiden! Åt och skrek, åt och skrek! Tack för dina goda råd
    Skönt att höra att andra har barn som reagerar på samma sätt, är så lätt att tro att man är tokig och hysterisk. :) 
    När han var bebis så fick vi höra att ha åt ständigt vilket han gjorde men sen när han var ok och käkade var 3:e timme så fortsatte folk tjata.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-11-01 10:56:10 följande:
    Länge sedan jag var inne här nu. Har börjat jobba och maken än numera föräldraledig med minstingen. Lite nya frågor har dykt upp och kanske kan någon av er kloka tjejer här hjälpa mig?

Först och främst har vi numera uteslutit även fisk till Leo. Han fick nässelutslag av det och då tyckte läkaren att vi skulle skippa fisken även om det inte givit utslag på allergitestet vi gjorde i februari. Så nu äter han en kost fri från mjölkprotein, äggprotein, fisk och jordnöt.

Leonards viktkurva har varit lite tråkig....han har trots blygsam viktuppgång vid varje bvc-besök, haft en kurva som viker av mer och mer från normalkurvan. Vid ettårskontrollen för en månad sedan sade läkaren att om det fortsatte neråt vid nästa kontroll också (som han ville ha i början på dec) så skulle vi bli remitterade till barnmottagningen. Vi går redan där, fast på underavdelning allergi, och hans allergiläkare säger att hans viktkurva kan bero på att han även har förkylningsastma och inte varit rosselfri mer än några få veckor i somras. Annars har han rosslat sen i januari.... han  menar att det tar energi och att det är därför han inte går upp bättre i vikt.
    MEN....Om han nu har rätt, så undrar jag varför inte lillkillen verkar hungrig! Han äter ju inget... Han kan på en dag få i sig en halv macka, en halv liten tetra havredryck, 4 köttbullar, en halv banan och en liten portion enago banangröt på kvällen. Vilken ettåring och springer runt och utforskar världen, klarar sig på det???

Jag har därför fundering kring att höra om det finns näringsdryck som man kan ge till små allergiker. Vore så skönt att ha något som ger mycket energi av liten mängd, som man kan ta till när han äter så dåligt och iom att vikten dessutom är allt annat än bra.
    Är det någon här som har erfarenhet av näringsdrycker?? Hur har det funkat? På vilken indikation fick ni det?

Sen gnager också tanken på OM det är något mer han är allergisk mot trots allt.....  
    Hej, har funderat på hur det går för er. 

Han vill inte dricka ersättning med olja i? Jag kan inget om näringsdrycker till så små men det borde finnas som även han kan äta. Det är inte havren eller vete som kan ställa till det... Theo slutade ju växa när han fick i sig sånt även om han gick upp i vikt, men han äter som ett helt stall för han äter när han har ont. 

Märker ni något annat, är det oroliga nätter och kvällar eller sover han bra, så bra en ettåring nu kan sova. 

Theo började växa och må bra igen när vi körde på utan mjölk, vete, havre, soja, råg, korn, ägg och nu utesluter vi fisk hemma och ser om det blir fler reaktioner på förskolan. Funderar även på den där kycklingen... 

Är ju så svårt när de inte vill äta men många säger att de vägrar äta sådant de inte mår bra av, så kanske är det något mer, även om jag hoppas att det inte är så. 
  • t0va

Någon som vet om man kan reagera på olika sorters kyckling, vi är inte helt säkra på att Theo tål kyckling, han fick en bit i söndags och har inte bajsat sen dess och natten till måndag var lite orolig och inatt vaknade han efter 2 timmar och var helt otröstlig. Men efter en dos alvedon, sitta uppe i vardagsrummet i famnen hos mamma och pappa med en varm vetepåse på magen så lugnade han sig efter 1 timme och kunde somna om. 

Ibland verkar han tåla kyckling och ibland inte, vi köper 2 olika sorter hemma. Funderade på om det kan vara så att det är en sort han inte tål. Väntar på att han ska bajsa och det ska lukta död som några andra gånger...  

• t0va
    Molina skrev 2011-11-01 12:12:40 följande:
    Jag har en kraftig äggallergi som gör att jag reagerar på viss kyckling.
    Jag kan inte äta bla färdiggrillad utan måste tillagas i ugn och även då reagerar jag ibland.
    Och ibland går det bra.
    Jag använder mig bara av kronfågelns kyckling.

Har han allergi mot ägg? Vissa som har äggallergi kan reagera mot kycklingköttet som jag gör, när jag får reaktion får jag magproblem direkt och magkramper kan jag få om jag äter just färdiggrillad kyckling.
    Jätte tråkigt för kyckling är ju så gott.
    Hoppas ni kommer på vad det är han inte tål.
    Vi växlar mellan kronfågel och guldfågels kycklingfileer, jag är så kräsen när det gäller mat så det är bara de 2 märkena jag köper. Lite smidigt i alla fall nu med Theos allergier ;) 

På pricktest så visade det inget med ägg, och han har inte fått äta det någon gång, vi har tänkt prova men det har ju varit 2 miljoner andra saker och sen har han inte mått bra osv. Men han tog i mitt ägg för ett tag sedan och efteråt så fick han ett rött märke. Så jag tror inte han tål ägg.

Jag hade tänkt att ägg är nästa steg nu, men vi kan bara prova på helgerna så han inte blir dålig på förskolan så det tar en sån tid med allt.

Det vore tråkigt om han reagerar på kyckling också, vi äter enhel del sånt för jag är inte jätteförtjust i kött mer än köttfärs och korv. Men då får väl jag äta min kyckling och killarna något kött istället. Jag har så svårt för köttbitar i alla former så jag äter helst fisk eller kyckling, vi är inte helt kompatibla i våran familj ;)  
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-01 13:22:47 följande:
    Angående kyckling så sa vår dietist att hon hade ett barn som gick hos henne som enbart tålde en fryst kyckling utan några som helst tillsatser. Det sprutar ju in koksalt och vatten och så i kycklingar, men denna skulle vara helt utan. Hon kom dock inte ihåg namnet. Men kontentan var väl egentligen att man skulle testa olika. Det finns ju även majskyckling som är uppfödd på majs och inte fått annan "skit".
    jo, jag hade tänkt testa majskyckling känns som om våran tanke med att inte prova en massa nytt fort har blivit lite väl extremt. Men det är så skönt att ha lite "lugn" emellanåt också. 

Nu kom bajset och det var inte något biologiskt stridsmedel den här gången, löst men inte så vi måste vädra ut hela lägenheten. Men han var helt klart lite påverkad för han vägrade somna nu när han kom hem från förskolan, jättetrött men kom inte till ro så då blev det att leka en stund och sen satte magen igång och jag tror han har somnat nu på några minuter. Tänk så det kan störa så mycket.

• t0va
    Kavat skrev 2011-11-01 13:42:44 följande:
    Du, vetepåse, föresten! Vågar ni verkligen använda det? Det ångar ju en del när det är varmt....

Jag köpte ris och sydde påse här hemma.
    japp det har fungerat utan problem, vi har inte märkt något alls, varken i beteende eller att han får röda kinder, vet inte om det funkar bättre när den knappt är ljummen.  Jag hade tänkt sy mig en annan med ris eller körsbärskärnor men har ingen symaskin nu, vill gärna ha en som vi vet är ok om han skulle lyckas göra sönder påsen. Är så lätt att kaninen tuggar sönder ifall den ligger på golvet i sovrummet och hon smiter dit. 

Men den måste vara i ett visst mått så den passar i mjukisdjuret. Vi har en större också med körsbärsskärnor som vi värmer på ordentligt och lägger i sängen ibland så den är varm och skön när han ska sova. 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-11-01 14:35:38 följande:
    Använder ni rapsy frutti? Sitter och funderar på att göra en beställning på allergimat.com men vill först veta om rapsy frutti är bra.
    Vad använder ni det till? Är det gott?
    japp, vi har pannkaksmixen och glassmixen. Smakar helt ok faktiskt, i glassen hällde vi i lite kakao också, mest för att Theos glass skulle se ut mer som våran med vanlij och choklad, men det blev lite godare då :) 

De andra varianterna har vi inte provat än, men pannkaksmixen används rätt ofta, så lätt att fixa även åt honom när vi kör latmat med våfflor.  
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-11-01 16:02:27 följande:
    Förresten....neocate vad är det? Är det berikning? Vi har än så länge inget annat än nutra utöver vanlig mat till lillkillen.
    neocate är som nutra fast den är helt mjölkfri så om barnen reagerar på tex. nutra så kan man få den. Mycket dyrare men den är inte baserad på mjölk som nutran är. 
  • t0va
    zamihr skrev 2011-11-02 08:28:24 följande:
    De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?
    I ditt fall hade jag pratat med chefen om det hela. 

Någon som har barn som reagerar på den nya bovetemjölet? Nu har vi haft ett par jobbiga nätter och igår fick theo mat, gröt och välling innan han skulle sova. Jag började kl 18 för att få honom proppfull så han skulle sova bättre på natten. Jag var helt slut, men icke han går upp om och om igen och är så hyperaktiv, jag går in till sängen med honom om och om igen men han bara vill leka.

Tillslut så lät vi honom sitta uppe en kort stund för att börja om med nattningen, det fungerar oftast jättebra, men inte nu. Så vid 22:30 går vi och lägger oss och han är så speedad, jag försöker få honom att ligga i sin säng när jag ligger i min i sovrumet men han kryper upp till mig men vill inte gosa utan sätter sig på mig för att rida häst. Han har en såndär hoppåsna och skuttar runt på och jag fick vara det inatt.

Vid 23:30 ger jag upp och pappan som egentligen borde sova eftersom han ska jobba tar över och de sätter sig på pappans kontor och tittar på nicke och nilla på youtube, då somnar theo efter ca 30min.

Jag får över honom till sängen och han ligger och smågnyr som vanligt men vaknar helt hystersik vid 4, tokskriker och ligger och vrider sig i sängen. Inget funkar igen så jag tar ut honom till vardagsrummet och hämtar alvedon och vetpåsen. Men han är fortsatt orolig så det blir sovrummet igen och läsa saga lyssna på ljudbok i min famn, då somnar han igen och efter ett par försök så lyckas jag få över honom till sin säng med alla täcken jag virat in honom i.

Jag bestämde att han skulle få vara hemma från förskolan idag och sova ut, tror ni inte han vaknar 8:15 "bla, bla, bla, bla" jätteglad och pigg... då hade jag fått typ 4 timmars sömn... Sambon hade hunnit ringa och säga att vi skulle vara hemma men vi fick tag på förskolan igen och förklarade så vi fick gå ner. Så nu ska jag få i mig min smörgås och försöka sova 2 timmar tills det är dax att hämta, så kanske jag orkar med resten av dagen.

Idag får han inte bovetevälling, får bli risvälling istället, jag har misstänkt att det är tidsomställningen som varit problemet men så han var inatt så speedad och sen låg och vred sig och grät är så han var på mjölken.

Han åt inget annat konstigt igår och kycklingen från i söndags tror jag inte heller är hela orsaken, han är så glad och det funkar att sova middag men på kvällen när bovetevällingen kommer så blir det kaos. :(  
Svar på tråden Allergitråden