Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

lillronya skrev 2010-10-29 19:35:39 följande:

NÄ det borde de väl inte?

Usch vad svårt!

Inte gratis heller precis...

Beslutsångest. Tycker två av modellerna är snygga.

98/104 blir nog bra. De satt precis på Maia, absolut ingen växtmån alls och såg för korta ut när hon satt ner. 110/116 sitter lite löst i benen men då har hon rejält uppvik. Tycker ändå de sitter snyggare än vad 98/104 gjorde. Jag tror att detsamma gäller dina små, 86/92 kommer sitta snyggt tajt men på gränsen till för korta, 98/104 lite löst men bra längd med växtmån.
  • Zvartaliljan
    lillronya skrev 2010-10-29 21:28:48 följande:
    Där var du ju!
    Visste ju att du hade köpt de.

Hur lång är Maia?
    Är de värda sitt pris?
    vet inte hur lång hon är nu, var 104cm i våras så kanske 106 eller nåt? Tror inte hon växt så mycket.
    Jag köpte dom med 20% rabatt och tycker de knappt är värda det kvalitetsmässigt, känns ju visserligen rejäla. Men framförallt är de ju snygga
  • Zvartaliljan

här har jag en busunge vaken varje kväll till 22-23 ungefär o så krånglar han hela natten...han sover ca 2x1 timma pån dagen. Det är väl ändå inte för mycket för en 10-månaders? Han ligger här just nu bredvid mig o bara gosar, inte i närheten av att somna. O att lägga honom i sängen går absolut inte...skriker tills han nästan kräks...helt hysterisk.

• Zvartaliljan

Alltså, tvättade en av Mateos småfolksuits för första gången och upptäckte små hål vid 4(!!) av tryckknapparna!! Och ett STORT hål vid tryckknappen mitt fram. Och luddig blev den direkt.
    Nu hoppas jag ajabaja är bra när det gäller reklamationer, någon som reklamerat till dom??
    Det här måste ju vara ett riktigt måndagsexemplar! Jag har varit med om hål vid tryckknappar förr men inte så här många!! Och det är strl.86 i suiten, så knappast att den suttit för tajt heller.

• Zvartaliljan
    skruttplutt skrev 2010-11-01 08:04:55 följande:

Hur är den färgen som Molo kallar fjord? Är den blå eller turkos? Tänkte köpa deras vinteroverall. Dottern är 94 cm lång och väger ca 13 kg, tror ni det blir bra med 98?

Hade tagit 104 om den ska räcka hela vintern, 98 skulle passa precis nu men då får hon ju inte växa nåt. Vet att greksmurfen tagit 98 till sin pojk och han är bara ca.88cm.
    Jag har en Molo-overall i 116 till dottern som är ca.104cm lång, den funkar utmärkt med växtmån att räcka hela vintern och kanske t.o.m funkar i början av nästa vinter. Hon har en gammal 104 (som en 110 i de nya) och den sitter precis nu, sträcker hon upp armarna så blottas massor med hud.
  • Zvartaliljan
    Tingelingstar skrev 2010-11-01 23:15:53 följande:
    Hej,

Någon som vet hur Molos underställ är? Består bara till 50% av bomull men värmer den bra ändå? Så det knappt är nån skillnad att ha ett sånt under eller en tjockare tröja. Hur är de i storlekn? 
    Du menar 50% ull?
    Jag har till båda barnen och de är supermjuka och sköna och verkar värma jättebra, de är aldrig kalla. Kan ju inte jämföras med en tjockare tröja, ett ullunderställ ska du ju ha just UNDER kläderna, alltså närmast huden. Sen kan du ha en tjockare tröja ovanpå om du inte tror understället räcker. Jag fick själv precis lära mig detta då jag fick en liten utskällning av en dagisfröken för att jag tagit ulltröjan ovanpå en bomullströja, ajabaja.
    Nu kör vi med underställ sen vanliga kläder ovanpå och sen skaloverall, när det blir kallare byts skalisen ut mot vinteroverall.
  • Zvartaliljan
    Mawe123 skrev 2010-11-03 10:54:45 följande:
    Svår situation, avskyr sån´t Skrikandes

Jag skulle fösöka hitta en kompromiss lösning, kanske som ovanstående förslag att dela på kostnaden..

Tycker det är många säljare som skriver både i annonsen och i vinnarmailet att de inte ansvarar för postens slarv, men det är ju något som köparen som betalat varan i förskott inte heller kan rå på, eller ansvara för Obestämd
    jo enligt lag är det ju köparen som får ansvara för det...annars får h*n betala extra för att det ska skickas rekommenderat.

Av mina ca.2000 affärer på tradera så har 4 paket försvunnit (där jag är helt säker på att köparen inte försökt luras) totalt nu, varav två på väldigt kort tid och de andra två också ungefär samtidigt. Så det händer ju inte ofta, men tyvärr händer det ju Nu är en jacka värd 600kr försvunnen, inte roligt

och det sjuka är ju att det går uppenbarligen i vågor, just nu är flera paket borta för flera köpare, det är ju mycket lustigt tycker jag Obestämd
  • Zvartaliljan
    AnnaFreja skrev 2010-11-03 11:43:42 följande:
    Det är ju för att om inget anges så gäller det att paket sändes på avsändarens risk = då måste säljaren stå för allt.

Kommer jag och lägger mig i
    nej...anges inget så gäller köplagen = köparens ansvar att försäkra paketet. Säljarens ansvar tar slut när h*n lagt paketet på lådan. Så man behöver inte ange något alls i auktion eller vinnarmail.
  • Zvartaliljan
    Mawe123 skrev 2010-11-03 11:57:59 följande:
    AnnaFreja skrev 2010-11-03 11:43:42 följande:
    Det är ju för att om inget anges så gäller det att paket sändes på avsändarens risk = då måste säljaren stå för allt.

Kommer jag och lägger mig i
    Jag har förståelse för att man som säljare poängterar att man inte kan ansvara för postens hantering, det jag menar är när de upprepas, sånt kan jag blir lite avig på..

Det är självklart att säljaren inte kan ha det ansvaret.

Men jag som säljare ser hellre att potentiella köpare budar högre och betalar lägsta porto, än istället tänker på att dra ner buden 53 spänn pga rek-avgiften.

Jag har skickat med rek någon enstaka gång, har t om bjudit på rek kostnaden till köparen, då varan var värd ca 1000kr och jag som säljare skulle bli förtvivlad om inte varan kom fram..

Eftersom varan oftast hittar fram till adressaten anser jag att jag som både köpare och säljare tjänar på att hoppa rekavgiften på varor för under 5-600kr, och olyckas det då att paketet försvinner så är jag med på en kompromisslösning oavsett om jag köper eller säljer.

Jag kräver inte detta av andra, och det finns som ni skriver säkert både lagar och avtal som reglerar säljarens ansvar, men för mig känns detta mest fair Glad
    fast jag har skrivit i mina auktioner att jag inte ansvarar för postens hantering, åndå väljer typ ingen att betala extra för rek. så bara för att man skriver så så blir ju inte alla misstänksamma. De kollar väl omdömena, hoppas jag. Men ibland tycker jag det är konstigt när köpare hellre betalar mer för posten än rekommenderat med dhl...eller ibland när det bara är någon krona dyrare med dhl än med posten...då blir jag som säljare misstänksam istället o undrar varför de inte vill ha "bättre" alternativet. Särskilt när det gäller dyrare varor, några gånger har jag gjort som du och skickat det rekommenderat på min egen bekostnad.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17