• LinnV

December Bebis 2010 :)

Delifi2 - Sixten är lika, han sover bara i vagnen om den rör på sig, så fort vi kommer hem eller in i affären vaknar han igen, så har han varit sen han föddes..

Är helt slut fick sova mellan 23-1.30, sen har han vaknat en gång i timmen men det har räckt att bära runt honom ett par min så somna han igen. Men kl 6 tyckte han det var morgon och har legat och skrattat sen dess..

Smakportioner ska vi börja med när han bli så stadig att han kan sitta i sin matstol med dyna, runt 5 månader skulle jag tro. Hade väntat till 6 månader om jag hade ammat men har slutat helt med det nu..

• LinnV

Sixten är också jätte grinig på kvällarna, så vi har fått lov att sluta åka bort på middagar och sånt för ingen får någon matro då.. Han brukar skrika först vid 18 sen sover han 10-15 min och börjar gnälla vid 20 igen tills 21.30-22.00 när han somnar för natten..

I natt sov han 22.15-6 och sen till 9.30, helt sjukt skönt, även om Lina vaknade vid 8.30 och ville äta frukost. Lina vaknade varje natt tills hon var 1½ år så hade aldrig kunnat räkna med att Sixten skulle sova såhär bra!

Idag är det barnens skidspel här i stan så min mamma ska vara barnvakt till Sixten så ska Lina få åka skidor. Det ingen tidtagning och alla som åker en bana (200, 600 el 1500 m) får medalj

• LinnV
    LokesMammi skrev 2011-03-14 10:27:30 följande:
    Självklart ger jag Loke den närhet han behöver. Det jag har problem med som jag vill ha tips om är hur man får honom o somna själv i sin säng. Det vill han inte! Han kan sova där om man lägger ner honom där när han sover. Lägger man ner honom o han vaknar så duger inte nappen. Den vill han inte ha. Bara mitt bröst. Han kan inte suga på mig i flera timmar.....igår sög han i över en timme..... Han sov mellan oss i natt.
    Sixten somnar inte själv heller, han brukar få flaska vid 21.30 och när han ätit upp så somnar han oftast i min famn. Om han inte somnar då så får jag bära runt på honom eller amma lite. Sen kan jag lägga ner honom i sin säng. På dagarna somnar han inte heller själv, han kan somna i vagnen om jag kör den över en tröskel annars bara om jag bär honom. Men snart får det vara stopp med att bära, jag har någon ledsjukdom och jag orkar inte längre, han väger 8,5 kg nu så kroppen börjar verkligen ta stryk.. Det blir bättre när de blir äldre, när de är såhär små får man anpassa sig efter de även om det är jobbigt..
  • LinnV
    LokesMammi skrev 2011-03-14 17:22:57 följande:
    LillSnurr82 skrev 2011-03-14 15:59:04 följande:
    För er som inte får era bäbisar att fortsätta sova när ni lägger ner dem.. tips är ju att se till att sängen inte är kall. En snuttefilt som luktar mamma (om ni ammar kan man spruta lite mjölk på snuttefilten så får den extra mycket doft av mamma) vid näsan kan ju lugna om dom vaknar till..

Agnes somnar som en gris om dagarna i sin vagga, med napp och snuttefilt att hålla och pilla i som ligger lite över ansiktet så inte nappen ploppar ut. Hon gillar även att varva ner genom att lyssna på sin speldosa innan hon somnar..
    När hon väl somnat där (brukar även natta henne där ) och sovit ett tag så går det enkelt att lyfta över henne till sin säng..
    Har värmt upp hans säng med vetekudde, har en tröja på hans kudde som jag använt och har en snuttefilt bredvid hans ansikte som luktar mig. Använder speldosan jag spelade för magen när han låg där! =)
    Har du provat att lägga honom på mage istället för rygg? De få gånger Sixten somnat själv la jag honom på mage..
  • LinnV
    Haligh skrev 2011-03-14 17:34:35 följande:

Jag tycker att jag får många bra tips härinne, som förstagångsmamma känner jag iaf att det är så mycket man har att lära av andra,

Det största problemet vi har nu är kräkningarna som kommer i tid och otid, inte är det lite heller! Ofta har det blivit halvsmält så det luktar verkligen kräk. Blä!

Även fast det är mitt andra barn har jag fått många bra tips i den här tråden

Vad jobbigt med kräk, det blir bättre, Sixten har börjat spy mindre nu! 
  • LinnV

Sixten somnade 21.30 och vaknade 6.30 super glad och inte alls hungrig. Hur kan han inte vara hungrig när han sovit 9 timmar i sträck.. Skönt för mig att han sov för min stora tjej är här över dagen. Det märktes verkligen hur han saknat henne, han har inte gjort annat än att skratta och prata sen hon kom

• LinnV
    thegoddess: Sixten gillar inte heller att åka bil! Han skriker som en galning och inget alls hjälper.. Så när han börjar bli trött och vi ska åka fixar jag honom och spänner fast han i stol och går och bär och gungar på babyskyddet så han sover när vi sätter in honom i bilen. Då brukar han sova tills vi är framme iaf. Om han börjar bli hungrig brukar en av oss sitta med honom i bak och ge flaska medan vi åker, innan han börjat skrika då brukar han också somna, men det är ju lite svårt om man åker själv.. Annars har jag inga tips, min dotter var lika tills hon var runt ett år..
  • LinnV

Moma: Tycker också det är dåligt att nästan allt är på fm. På måndagar är babycafé för 0-18 månader kl 13 här så det enda gången vi kan gå.. 

• LinnV

Sixten väger minst 8700 g (8395 g för 2,5 veckor sen) och har nu 74 på kläder.. Rensade ur hans garderob här om dagen och då hade han helt plötsligt bara 5 bodysar som passade så gissa vad jag spenderade barnbidraget på

Sixten hatar att åka bil! Vi var i sthlm i helgen, normalt tar det 2,5 timmar men med alla stopp pga gallskrik tog det lite över 4 timmar.. Jag måste ta ur honom ur bilen och bära runt på honom tills han somnar och sen sätta in honom, har jag tur fortsätter han att sova annars får vi stanna och gör om det igen. När han ätit måste vi stanna så han får rapa. Usch, det är hopplöst, tänker inte åka bil långt på väldigt länge.. 

Sixten blir helt förstörd när det är mycket ljud på en gång, han blir hysterisk och skriker tills man går där ifrån och det är tyst.  

• LinnV
    Haligh skrev 2011-03-21 19:20:43 följande:
    Åkte idag in till akuten pga rosslig andning, hosta och feber. Det var RS och måste stanna över natten. Andas i mask, annars mest för att ha koll när hon är så liten. Stackars mitt lilla hjärta!
    Stackars liten Hoppas hon blir bättre snart! Skönt att ni fick stanna kvar iaf så de har koll på henne!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)