• LinnV

December Bebis 2010 :)

Sixten sover bara i bärselen på dagarna, inte ens vagnen går längre. Om jag måste sätta mig och vila får jag sitta och gunga lite samtidigt för att han inte ska vakna.. Om vi går ut och går brukar han gallskrika 5 min i vagnen innan han somnar om jag inte tar upp honom. På kvällarna måste jag gå runt i bärsele med honom också, lägger jag ner honom bara några sek gallskriker han. Men han är inte liten så länge, det blir väl bättre någon gång.

Bvc trodde Sixten var så här dryg nu för att han ska få en tand. Får väl se om det är så eller om det är en utvecklingsfas som jag tror.. Det är ju inget konstigt att en bebis har svårt att komma till ro heller, det är så mycket nytt som händer i de hela tiden..

• LinnV
    Karttikeya skrev 2011-04-05 14:25:46 följande:
    Jag tror då inte det finns en magisk gräns när en bebis kan börja smaka.. Rekommendationerna är ju just 4 månader, men förr sa man 3 månader. Jag tror det kan vara bra att vänta samtidigt som det kan vara bra att börja tidigt också, tar man bara litegrann märker man ju fort om det inte går bra med magen osv.
    Rekommendationerna nu är 6 månader tom iaf om man ammar..
  • LinnV
    Momalicious skrev 2011-04-05 15:48:36 följande:
    linasmama skrev 2011-04-05 15:35:42 följande:
    Sixten sover bara i bärselen på dagarna, inte ens vagnen går längre. Om jag måste sätta mig och vila får jag sitta och gunga lite samtidigt för att han inte ska vakna.. Om vi går ut och går brukar han gallskrika 5 min i vagnen innan han somnar om jag inte tar upp honom. På kvällarna måste jag gå runt i bärsele med honom också, lägger jag ner honom bara några sek gallskriker han. Men han är inte liten så länge, det blir väl bättre någon gång.

Bvc trodde Sixten var så här dryg nu för att han ska få en tand. Får väl se om det är så eller om det är en utvecklingsfas som jag tror.. Det är ju inget konstigt att en bebis har svårt att komma till ro heller, det är så mycket nytt som händer i de hela tiden..
     Förstår att det måste vara jobbigt, särskilt med tanke på att din lilla herre väger rätt mycket också. Måste vara fruktansvärt tungt i ryggen!
    Ja det kvittar nog vad man har för sele/sjal när man har en klump på 9 kg som man bär minst 5 timmar/dag..
  • LinnV
    Jenni78 skrev 2011-04-06 19:35:57 följande:
    Halloj. Här har vi också börjat med smakisar. Mosar potatis i bröstmjölk och sen pressar genom en tesil med fint galler, skrapar av på baksidan så den blir len och utan klumpar. Idag smakade V inte bara utan åt faktiskt några skedar. Gör den väldigt blöt. Provade att ge när hon var hungrig idag innan amning och det verkar funka bäst. Tänkte köra några dagar till sen blir det att prova hemmagjort gröt gjord på havregryn och paltbröd som jag har mätt upp rätt proportioner (och lagt i en fin glasburk Hjärta) och mixat så det bara är att koka. Husmoderligt värre. Glad
    Jag har också tänkt koka gröt själv, är jätte lätt och mycket billigare än köpt. Sen har jag svårt för den köpta barnmaten, men vet ju inte riktigt  vad den innehåller..

Hade jag inte fått förlossningsdepression hade jag inte gett ersättning heller.. Absolut INTE elakt menat mot er som vill ge era barn det men jag undviker det så långt som möjligt! 
  • LinnV

2 barns mamma84:

Då är Sixten tom större än Amadeus Sixten vägde ju 9060 g nu när han var 4 månader.. hehe..
    Har tyvärr ingen aning om varför du har ont, hoppas någon annan har något bra svar! 

• LinnV
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 21:41:26 följande:
    Hur gör man egen gröt ?
    ½ dl havregryn
    2 tsk smulat palttunnbröd
    1-1½ dl vatten
    1 tsk flytande margarin

Sen kokar man det som vanlig havregrynsgröt. Servera med fruktpuré och liite mjölk Tycker barnen att det är för stora bitar går det att mixa innan och/eller efter man kokat. 
  • LinnV
    Karttikeya skrev 2011-04-06 21:56:15 följande:
    Vill och vill, jag hade inget val.. Är faktiskt avis på dom som kan amma.. Obestämd
    Det blev lite rörigt mitt inlägg, sry. Det var färdig barngröt och barnmatsburkar jag inte vill ge..
    Erättning säger jag inget om, jag hade fungerande ammning men slutade iaf och gav ersättning istället.. 
  • LinnV
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 21:51:26 följande:
    Åh tack gumman men vad är palttunbröd ?

Jo jag hade havregryns gröt med amadeus när han var 3 månader men då fick han hoppa över smakisrana och börja med riktig mat istället men när han fick havgregröt som jag gjorde själv la jag också i frukt puré som blåbär o så
    men jag visste inte att man kunde ge dom det utan jag gjorde som jag kände att jag visste han kunde äta bara.
    Det gick ju ner
    Men då hade jag inte det andra utan vara vatten och smör + havregryn som är fullkorn.
    Palttunnbröd är hårt tunnbröd som det är blod i så det är mycket järn i. Smör ska man inte ge till bebisar utan hellre flytande margarin eller olja sa de på bvc
  • LinnV
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 22:49:25 följande:
    menade flytande

Okej fy låter äkligt haha
    hehe. Det är jättegott, vi äter det som hårt bröd här hemma

Vad hände med bilderna på ditt snygga baksäte?  
Svar på tråden December Bebis 2010 :)