Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Här blir det nån grogg varje fredag efter Olivia ätit för natten vilket brukar vara vid 20-tiden ca. Sen så dricker jag inte så mycket kanske en 6:a tsm under kvällen. Å inte efter kl 12 heller eftersom Olivia ska ammas vid6-7 på morgonen så då hinner det flrsvinna.
    Men jisses vad gott det kan vara :)

• delifi2

Olivia är en snuttis på kvällen, det går inte långa stunder emellan.
    Så idag har jag gett lite gröt vid 16-tiden och efter det var hon inte lika snuttig.

Hon har ändrat sina rutiner lite grann igen men men...inget att göra åt utan bara häna med. Mig gör det inget.

Igår kväll så amma jag konstant tyckte jag sen så fick hon 120 ml vid 21-tiden sen så sov hon fram till 8.30 imorse!!!

Helt otroligt, om hon ändå kunde lära sina bröder samma sak, iaf på helgerna

Vet inte riktigt hur jag ska göra med liften nu för tiden, hon vill inte ligga i den om det inte rör på sig. Jag förösker gå till körskolan varje dag nu och läsa lite teori men hon vill inte vara med på det utan vaknar efter en liten stund när jag suttit där och jobbigt att sitta och läsa frågorna samtidigt som hon vill att man ska vagga vagnen fram & tbx.

• delifi2
    Luvpillow---> vilken sötis :)
    2barnsmamma---> vilka fina bilder
    sweet86 skrev 2011-03-12 22:11:25 följande:
    Min plutt har blivit sjuk.. Han hostar, nyser å snorar men ännu ingen feber.. Tycker han är slö och han vill bara sova, känner inte i gen honom, vill ha min spralliga glada kille:)
    Inte heller äter han som han brukar som då är mellan 2-4 h. Nu åt han senast vid 17.30. Blir så nojjjig å rädd och jag känner mej fjollig som blir sånhär......
    Du måste se till att han äter nåt, kissar han?
  • delifi2
    Ludi----> Tycker det du skrev var jättebra i din blogg
    Håller med fullständigt, när de är små blir de inte bortskämda på nåt sätt.
    Kan säga att när mina döttrar var små så sov de mellan mig å deras pappa och nu 20 & 18 år senare så skulle de inte komma på tanken att komma in till mig på natten så de blir inte bortskämda, de lär sig sova i sin egen säng till slut.

William kommer in till oss på morgonen, Elliot kan ibland komma in till oss på ntten men jag skicar faktiskt ut han till soffa, låter elakt jag vet men han svettas nåt kopiöst när han sover så det luktar äckligt, sen så rör han sig så otroligt mycket så att jag vaknar hela tiden, å till sist så snarkar han högt, och då menar jag verklikgen högt tom Magnus vaknar av det och han kan sova genom en bomb.
    Vi ska kolla upp Elliots näsa för det låter som ett ånglok, helt förfärligt.
    Förutom att han vcäcker oss då så väcker han Olivia oxå, dr skickar jag ut honom

Sen så har jag läst ikapp 7 st sidor nu och glömsk som jag är så har jag redan glömt vilka jag skulle kommentera

Nåt om ersättning var det visst, jag gör så här när jag är ute längre stunde rpå dagarna, värmer upp vatten till den temp jag vill ha och häller i en termos, man behöver inte koka vattnet och låta det svalna OM man inte har egen brunn då ska man göra det.

Olivia lägger sig vid 19-tiden och vaknar kl 7 ca på morgonen men det kan skifta  på nån timme ibland oxå åt båda hålllen.

Den här veckan kunde ju ha varit bättre och förra oxå för den delen.
    William vaknade i Lördags för 2 veckor sen med 39 graders feber, gav panodil, vatten och allt man skulle. RIngde till sjukvårdsupplysningen som sa att ge han vätska osv osv.
    Han kunde inte sova och var helt slut, satt bara i knät. Så var det lördag, söndag, måndag & tisdag.
    På måndagen åkte vi in med honom till akuten (i Malmö) slutade med att vi därifrån drf att det var för mycket folk där, personalen visste inte var de hade sina patineter (hörde det i korridoren, de frågade vrann var vissa patienter var, om de var i väntrummet eller hade fått rum), sen så var William jättepigg när vi kom in dit.
    åkte hem och efter halva vägen så började han gråta igen. Han hade då inte sovit Lörd natt, sönd natt å sov inte heller mån natt. Så i 3 nätter å 3 dar så sov han inte förutom kortare stunder. Natten mellan Mån/tis satt han och drack i sömnen.
    På Tisdag ringde jag vår vc och fick en tid.
    Han hade öroninflammation, hämtade ut pencellin och han sov då i 2 timmar på tisdag em, det var det längsta han hade sovit på 3 dar.
    Vi tror att det var så mycket att titta på när vi var på akuten så han glömde bort sitt onda.
    SÅ förra veckan var vi hemma med sjuklingen.
    Nu i måndags så blev han dunderförkyld och smittade naturlitgvis Oliva och Oliva har inte hämtat sig ännu.
    Igår var vi på barnmottagninen drf hon fick ingen luft när hon hostade som värst eftersom slemmet satt i halsen. VI fick inhalera och fick kortison, fick komma tbx efter 4 timmar för att se hur hon var, hon fick inhalera och fick kortisn. Efter första gången så åt hon ordentligt utan att släppa taget från bröstet, så himla skönt att se henne äta som vanligt och vara så nöjd som hon brukar. VI fick oxå flytande luftrörsvidgande.

Imorse var hon ännu värre, svårare att andas och hon väste ut luften och andades bara ytligt, så in till barnmottagningen igen där läkaren från igår konstaterade att hon vara ännu värre idag än igår, skönt att vi fick samma läkare som kunde jämföra hur hon var.
    Så nu har jag tagit ut en inhalator som hon ska andas i, vilket hon avskyr men det hjälper iaf.
    Stackarn är alldels likblek nu för tiden och röd runt ögonen och snoret bara rinner.
    Men så skönt tt hon äntligen sover ordentligt, fattar inte att hon kan sova bra på natten trots att hon är så snorig och förkyld, visserligen så var jag vaken 1 1/2-2 timmar inatt när hon vaknade och inte mådde bra så jag hoppas den här natten blir bra för henne.

Blev långt det här men det blir så när man inte har varit här inne på länge
    Imorse så var hon ännu värre trots
  • delifi2
    Hej på er!
    Jag läser ofta er tråd och har innan också frågat er och bett om hjälp!

Min son är 3 månader och har de senaste 3 dagarna varit väldigt konstig i magen. I början var det lite slemmigt i blöjan vilket bvc sa kunde bero på att han varit förkyld. Man kan höra ibland hur magen "kurrar" och han fiser en hel del. Får även byta en hel del bajsblöjor. Det är inte mycket han bajsar men det är lite. Ingen diarre.
    Känner ni igen detta? Tror ni han kan bli uttorkad av detta?
    Han äter som vanligt, ingen feber, är igång som vanligt men undantag ibland då han blir lite ledsen.
    Han fick även sin 3 månadersspruta i torsdags så han har varit lite tröttare än vanligt på sistonde.

Tacksam för svar!

Kram
    Jag känner igen slemmet i bajset, men varifrån kommer jag inte ihåg.
    Olivia fiser som en hel karl, å det stinker verkligen.
    Hon bajsar ca 1-2 ggr i veckan vilket inte ovanligt när de är så små.

Så länge han äter och kissar somv anligt är det inget tecken på uttorkning.
    Men om han inte vill äta längre och blöjan är torr under flera timmar ska man åka in.

Här är ingen mens i sikte sån tur är. Var på efterkontroll och till slut så skulle vi sätta in en spriral men det gjorde alldels för ont så det fick vara.

Ni som gjord kejsarsnitt, har ni tappat känslen på magen?
    tydligen inte helt ovanligt tyvärr, det har häntmig och jag ska ringa till gravidförsäkringen på måndag 8om jag har tid) och fråga om man kan få ersättning för det.
    Kommer ni ihåg mitt blåmärke osm jag la upp för några månader sen efter ks, det har fortfarand e!!! inte gått bort.
    Visserligen är det inte lika stort men tillräckligt för att jag inte vill byta om i badhuset, ser ut som en stor mörk fläck. det är oxå i det området jag har tappat känslen.

Oliva kan ha både 62 & 68, beroende på vilket märke det är på kläderna.
    Tycker så synd om henne, hon kunde inte ammas ikväll så det blev till slut ersättning, hon var alldels för trött och snorig för att ammas så nu sitter jag hör med sprängfyllda boppar och ingen pump för den är hemma hos mig :( och hon sover så bra nu så jag tänker inte väcka henne heller.
  • delifi2
    Mysmamma70 skrev 2011-03-20 20:37:12 följande:
    Barnen kan ha RS utan feber så håll koll på andra symptom också.
    Olivia har ju hosta som bara den, snorig å slem i halsen men ingen feber.
    Så varje gång jag har ringt eller gått till barn mottagningen så har de inte sagt nåt om det utan bara frågat om hon har feber. Å så länge hon inte har feber så verkar de inte oroa sig för RS iaf.

Har inte kollat upp så noga vad RS är, eller jag vet ju att det typ förkylning men snäppet värre om man så säger.
    Ringde ju till 1177 igår igen (borde ha klippkort där nu) för då hade hon inte ätit på 7 timmar!!! Så då började jag bli orolig, hon var dessutom otröstlig. Spela ingen roll vad jag gjorde, men helt plötsligt gick det bra att äta och sen så somnade hon för natten å då sov hon mellan 19-06.

Fattar inte att det går så bra att sova på natten trots att hon är sjuk, på dagen hostar hon å slemmar och bubblar men på natten låter andningen jättebra, nån gång har jag hört hur det väser men inte lika mycket som på dagarna
  • delifi2

kolla upp hostan, det är/brukar vara jobbigt för de små.
    Men så länge han är pigg å gla som han brukar vara så är det ingen större fara.

Jättesvårt att veta var hostan är om man inte har stetoskop och även om man har det kan det vara svårt för en lekman att veta hur det ska låta osv.

Tycker det är jobbigt att vara mamma + vårdpersonal.
    För när nåt av mina barn är sjuka så får jag värsta blackouten och glömmer allt, som när vi var på barn mottagningen och de skulle mäta hennes syresättningen, jag VET att den ska ligga på över 95, men tror ni jag kom ihåg det när vi satt å mätte, då var jag som ett stort frågetecken och letade i hjärnan.

• delifi2

Uttorkning kan vara om dessa syptom uppstår

torr i miunnen och runt läpparna
    har insjuken fontanell
    har insjukna ögon
    inga tårar
    mörkgul urin
    slött
    andas snabbt det kan man märka om man kollar på magen om barnet måste "jobba" medmagen kan barnet ha svårt att andas

man kan kolla på barnets hand om den inte är lika elactikst, man tar tag i skinnet på handen och lyfter en bit, om huden inte sjukner tillbaka kan det vara ett tecken på uttorkning

Svar på tråden December Bebis 2010 :)