UngFru skrev 2011-10-18 22:10:51 följande:
Vad snälla ni är!
Han har lämnat ett, och så blodproverna nu då, och läkaren sa att efter blodproverna går man vidare med att kolla om det finns några spermier i testiklarna och antagligen om det skulle var stopp i sädesledaren osv om de inte hittar vad det är på blodproverna.
Nu har jag googlat allt som finns om azoospermi, kromosomfel, insemination med donerad sperma, adoption, ja allt. Jag är lite sån, om det är något som är jobbigt måste jag veta en massa vägar och planera och se vad som finns för möjligheter. Är nog lite svårare för min man för han är inte en sån som pratar öppet när han är ledsen och så. Jag har mamma och systrar som jag kan prata om allt med, men han har inte lika lätt för det. Vi bearbetar det på olika sätt och man får ju försöka visa hänsyn till varandra. Han lyssnar när jag ältar och jag låter han vara tyst när han behöver det... Känns inget kul att se tårarna i hans ögon :(
Hur har era förhållanden påverkats av det här? Känns som att det kan tära en hel del. För mig känns det dock nu som att jag älskar honom ännu mer, och vill satsa på oss ännu hårdare. Vet inte hur jag ska förklara, men det är ju med honom jag vill bilda familj en dag, och det känns som att nu har vi ett ännu högre mål när det inte var så lätt som vi trodde i början...
Jag kände igen mig i dig!
Jag är också 24 år. Vi fick beskedet inga spermier för 1,5 år sen, då hade vi försökt i 2 år.
Ovissheten innan beskedet var jobbig. Men när man fick beskedet så svart på vitt. INGA SPERMIER. Det gjorde verkligen ont! En stor sorg!
Jag brottades med mycket tankar om att jag aldrig skulle kunna få ett barn som var likt honom. Likt oss båda. Få bli gravid, aldrig få vara som alla andra osv...
För oss kändes det inte rätt med spermiedonation. Jag hade alltid tänkt att kan vi inte få biologiska barn tillsammans så ska vi adoptera. Och så blir det! I dec går vårt ärende upp i nämnden och när vi har fått vårt medgivande ska vi skicka iväg alla papprena. Sen väntar vi barn!
Förresten min man har ett kromosonfel. Det gör att det var väldigt liten chans att hitta spermier vid biopsi och skulle de göra det är det liten chans att jag skulle bli gravid genom IVF (ICSI), skulle jag bli det var det stor risk för missfall eller missbildning på barnet. Så det var inget alternativ för oss.
Jag tycker vårt förhållande har stärkts av denna erfarenhet, det har fört oss närmre. Min man bearbetade detta väldigt snabbt och var fort inställd på adoption. För mig tog det nog ett halvår ungefär innan den värsta sorgen var över. (Ändå var vi ju hela tiden inställda på adoption, vi ställde oss i adoptionskö 3 veckor efter beskedet) Nu känns det inte så viktigt att bli gravid eller att få ett barn med våra gener. Det känns bara fantastiskt att få bli förälder genom adoption! En spännande livsresa. Ett privilegium!
Vad härligt att du ändå är så positiv och att du känner sån drivkraft i ert förhållande! Det bådar gott! Lycka till, med era val och beslut! Kram