• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • UngFru
    moii skrev 2011-10-21 23:00:25 följande:
    jag blev också gravid, och fick ett missfall trodde jag men

ja jag har skrivit allt här för det är så långt

www.familjeliv.se/Forum-7-140/m61693820.html

det är sannerligen inte lätt detta att få barn!
    Men gud vilken historia! Hoppas nu allt går bra, och att du finner styrkan igen! 

Kram till dig också Höst44, och alla andra :)  
  • Memphis

Men GUD! Fick rysningar genom hela kroppen när jag läste!
    Detta är ju fruktansvärt för vem som helst, och om man nu får säga så, Allra helst för ett par som kämpar med barnlöshet!
    Håller tummarna nu för att allt är i sin ordning trots detta och att ni får må bra!

Kram!
  • SmillaK

Herregud vilken historia. Men vad skönt att det inte verkar vara så farligt med cytostatikan. Vilket misstag läkaren har gjort. Han borde ju verkligen ha avvaktat eftersom det var så tidigt i graviditeten. Hoppas att de anmäler en lex Maria. Framför allt är det fruktansvärt vad du har fått genomlida helt i onödan. Styrkekramar och hoppas att du snart kan njuta fullt ut av graviditeten.
  • LillaRäven

Usch vad hemskt, hoppas att allt kommer gå bra för er jag håller tummarna!!

Jag och min man började våran utredning i våras, nu i december är det två år sedan vi började försöka skaffa barn. Jag är så tacksam över att vi inte väntade lägre. Min man har lämnat två spermieprov där resultatet har visat 0. Efter det har min man lämnat blodprov där vi har fått ett bra resultat på provsvaren som har kommit tillbaks. Vi kommer få det sista svaret nu på onsdag och det är kromosomanalysen. Vi är ganska nervösa. Så himla jobbigt att vänta.
    Jag ringde till dom i torsdags för att se om jag redan nu kunde få provsvaren men då sa sköterskan att de inte lämnar ut per telefon och att vi ju snart ska dit så..... Problemet är det att när jag pratade med dem förra gången å frågade hur vi skulle få svar, så sa hon att det beror på vad det är för svar ni får. Blir tokig på att de inte alls verkar ha samma rutiner?! Men det är väl bara å vänta.

Jag tror att provet kommer se bra ut, för jag tror att vårat problem ligger i att min man opererades för ljumskbråck när han var några veckor. Och sedan att ena testikeln fastnade i ärrvävnaden i ljumsken. När min man var 2 år opererades testikeln ner. Läkaren sa till min svärmor att det inte skulle bli några problem att skaffa barn för min man, men vad visste dem 1985? Är det någon som har hört en liknande historia med ett bra slut, så dela gärna med dig :)

Om det skulle vara en kromosomavvikelse...hur stor är chansen att få barn då?

Tacksam för svar.

• moii

Jo vi har det sambons testiklar opererades när han var liten vilket gör att spermierna finns men kommer inte ut. Nu är jag gravid om än tidigt.

• Aurora1979

Moii: Sånt får bara inte hända! Men jag hoppas verkligen att allt går bra för dig o barnet! 

Dion: Beror nog helt på vilken typ av kromosomavvikelse man i så fall har hittat... Min man har ju en extra manlig könskromosom  (XYY) och ibland hittar man spermier med den, vilket vi alltså gjorde. Har hört att det är lite mindre chans om man har tvärtom, en extra kvinnlig könskromosom (XXY) alltså. Men sen finns det ju mängder med andra varianter av kromosomavvikelser så det är nog svårt att ge svar på. Men det låter ju som att det är din mans ljumskbråck som kan vara problemet snarare än en kromosomavvikelse.

• LillaRäven

Jo precis! Vi hoppas på det! Håll tummarna för oss på Onsdag Glad

Men om det är en kromosomavvikelse, varför kommer inte spermierna ut? 

• moii

Kanske en skada på ledningen från testikeln till gången ut som orsakats av operation kanske.

De visste inte varför det inte kom ut nåt alls från
    Min sambo eftersom bara en testikel var påverkad egentligen men de sa att det var ganska vanligt att det kunde bli så

• LillaRäven

Jag hoppas verkligen att det är så! På ett sätt kan jag tycka att det är lite konstigt att vi inte fått göra en biobsi tidigare med tanke på att han opererats. Moii, vad var det för operation din man gjorde som liten? 

• moii

Opererade ner testiklarna från bukhålan eftersom de inte kom ner "självmant"

Svar på tråden Inga spermier..