• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • LillaRäven

Vi fick ett positivt svar på kromosomanalysen Skrattande 
    Så himla skönt!!! Så nu ska min man göra en biopsi om 2 veckor!

Vi frågade hur stor chansen är att de skulle hitta några spermier då och hon gav oss en chans på 30-40%, inte så högt, det var lite jobbigt.
    Sedan frågade jag om det kan bero på testikeln som min man fick operera ner som barn. Men då sa hon bara att det inte har något med det att göra, för då borde ju den andra fungera. Så det var inte så roligt att höra.
    Men det är konstigt för att jag vet att andra doktorer har sagt till andra t.ex. här på forumet, att det visst kan påverka den andra testikeln. Så jag ställer mig lite frågande till det?! Eller vad säger ni? 

• Aurora1979

Dion: Skönt att kromosomanalysen var okej! Jag hörde siffran 50% när min man gjorde sin biopsi men det kanske är olika. Har ingen aning om hur/om operationen din man gjorde som barn kan påverka båda testiklarna?! Håller tummarna för att det blir goda nyheter iaf!

• LillaRäven

Tror säkert att olika doktorer har olika svar? För alla provsvar har sett bra ut. 
    Jag vet inte heller om hans operation påverkade båda testiklarna, det ska inte ha gjorde det. Han opererades 85, så vem vet hur duktiga dom var då?
    Doktorn sa att det finns två sädesledare(?) så då borde bara den ena vara skadad och den andra fungera. 

• LillaRäven
    moii skrev 2010-04-11 22:54:30 följande:
    Jag vet inte om det är vanligt att det inte finns några, har faktiskt inte någon som helst aning om hur det kan tänkas se ut procentuellt men jag tror att det är ganska vanligt att det finns precisw som att det inte alltid finns några alls. De är ju fantastiskt duktiga idag och kan hjälpa par att bli gravida även om det bara finns en eller ett par spermier, men som sagt det gäller ju att de hittar några också.

Vad gäller hormoner hjälper ju de bara om det saknas hormoner. Det gör det inte i vårt fall. Min sambo hade perfekta värden vilket gör att de misstänker att det är just något fel på ledningen ner till testikeln men vi vet inte säkert fören proverna kommer, förhoppningsvis i veckan.

Läkaren trodde för övrigt att det nog fanns spermier kanske i ena testikeln men att det är rätt vanligt att när det är en skada på den ena av någon anledning så påverkar det visst även uttömningen från den andra också, varför vet man inte.

detta är ju bara en eller två käkares åsikter som jag dessutom återberättar så du får inte lita för blint på vad jag säger. Jag är verkligen ingen expert.

men jag vet att det känns riktigt jäkla hemskt den första veckan så jag försöker ge dig svar så gott jag kan.
    Moii, jag vet att jag citerar ett väldigt gammalt inlägg, men jag har en liten fråga. I det tredje stycket skriver du något som får upp mitt hopp iaf. Men jag vill bara förtydliga lite, vad för "skada" syftar du på? Tacksam för svar Glad
  • redhead83

Här hemma är vi i samma situation. Första provet var helt tomt och det lär bero på förhöjda hormonvärden. Någon som har erfarenhet av det eller ändå vet något om det?
    Sambon ställde en rak fråga om läkaren trodde att det skulle gå att få fram några spermier och hon svarade JA. Gör man det även om chansen är liyen, bara för att hålla vårat humör uppe tror ni? Själv vågar jag inte hoppas på något.

• LillaRäven

Vet ni säkert att det är förhöjda hormonvärden? 
    Om läkaren säger så, så tycker jag att ni ska lita på det!
    När jag och min man var 6månader in i utredningen började jag tänka på ett smartare sätt nämligen att vara positiv fram tills den dagen(om det nu blir så)vi får ett negativt besked. Bara dumheter att gå och må dåligt innan man vet säkert vad det är! 

• redhead83

Jag förutsätter att det är det som är problemet eftersom läkaren sa att proverna visat det.
    Mmmm, jag får väl göra det även om det är svårt ibland. Det känns lite som att de hellre lovar för mycket än för lite. Därför väljer jag att varken deppa ihop eller utgå från att vi får våra drömresultat. Jag fösöker hitta någon slags neutral balans... om det nu går. Oavsett så vet vi vad vi vill och vilken väg vi ska välja beroende på vad läkarna kommer fram till i slutändan och det känns skönt.

• redhead83

För att förtydlga: Läkaren sa att proverna visade på förhöjda hormonnivåer och att det därför tyder på fel i produktionen och inte på hindrad framkomlighet. Så vad det, haha. Svårt att hålla ordning på allt...

Svar på tråden Inga spermier..