• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • Maybe
    Memphis skrev 2011-10-28 11:07:07 följande:
    Usch vad tungt.. Känner med er!
    Det enda jag kan säga, som man inte tror på när man är mitt i det, är att det Blir lättare även man tror att det är helt omöjligt att det nånsin kommer kunna kännas bättre.
    Men det är ju lite som att någon dör ifrån en. Tomheten och hopplösheten.
    Men ljuset kommer tillbaka, och Om det nu är så att ni kommer få ta hjälp av en donator så kommer du vänja dig vid den tanken också.

Längtan efter ett barn kommer att ta över och tids nog kommer situationen inte vara främmande och skrämmande längre, utan helt naturlig för er.
    Allt som är okänt är ju en väldig otrygghet, tankar som "vad ska hända nu?" och det skapar ju en inre stress och oro såklart. Stilla den genom att ta reda på mer, prata med folk i samma situation. (Trådarna här på FL har hjälpt mig Otroligt mycket!)

Man har rätt att sörja! Det är viktigt att komma ihåg.
    Jag lät ett tag tankar som "jag ska väl vara tacksam, att det finns alternativ. Tänk om man levt förr, då det inte fanns hjälp att få." ta över och tillät mig inte att vara ledsen.
    Men det kom ikapp kan jag säga.

I en sån här process kan man inte göra annat än att ta ett steg i taget.
    Man kan tycka att väntetiderna på sjukhuset är jobbiga och struliga, men för oss har dom, såhär med facit i hand, varit riktigt nyttiga och bra. Man blir Tvingad att ta sig tid att reflektera efter varje besök innan det är dags för nytt steg.

Kram till dig!
    Det hjälper mycket att läsa om andra och diskutera med andra som är i samma situation, eller åtminståne nästan.
    Det känns som att jag har ganska så bra koll på vad som komma skall.
    När läkaren hört av sig så har jag en miljon frågor till honom.
    Finns det spermier att använda på något sätt så gör vi naturligtvis det oavsett vilket sätt det blir så föredrar vi givetvis min sambos egna spermier om det finna några.
    Annars blir det donator och då får vi ta reda på mer information då såfall.
    Jag ska försöka att inte hänga upp mig så mycket på detta nu innan vi fått veta något om provsvaren.
    Det är inte lönt att grubbla på det innan man vet något.
    Vi har ändå ett litet tag kvar innan vi varit folkbokförda på samma adress i två år, och innan dess gör de ingen assisterad befruktning. Men de kan ändå göra alla prover och förberedelser.
    Så det kommer bli lite väntan för oss i vilket fall som helst.
    Men väntan är givetvis det absolut jobbigaste.

Jag tänkte att jag skulle ringa redan strax innan jul eller början på januari och bara fråga hur det går, för att kontrollera så att vi inte hamnat mellan stolarna någonstans eller blivit bortglömda.

Jag tror och hoppas att vi tar oss ur det här som starkare individer och med ett starkare förhållande.
    Det verkar vara så för många, att en sån här tragedi stärker förhållandet. Jag tror det är så för oss också.

Har vi tur så kanske vi kan ge en oslagbar julklapp till svärisarna nästa jul Flört
  • LillaRäven

elin2011, jag tycker att det låter smart att ringa...var på dom lite. Våran mottagning missade att skicka ut remiss till oss en gång, även fast jag ringde och frågade om de hade skickat remissen fick jag till svar "jaaa då!" de hade de inte, som tur var ringde vi och var ihärdiga igen. Så var aldrig 100% säker på att de hör av sig när det säger att de ska göra det. 

Ett tips är att skriva ner frågor när man är hemma i lugn och ro, jag har iaf upplevt att jag blir lite nollställd när jag väl är på läkarbesöket. Å sen har massa fler frågor när jag kommer hem.

Hoppas att det kommer att gå bra för er! Jag håller tummarna!  

Vi väntar på att få göra en biopsi den 8/11, har läst på lite mer sen sist. Har läst att om det finns en blockering(p.g.a. operation) är chansen att hitta spermier 100%, men är det så att spermieproduktionen är dålig finns den ändå en 40% chans att hitta spermier.  

Den som väntar på nått gott.... 

• Mirakel familjen

Mirakel sker det är vår dotter bevis på.

Vi startade utredningen aug 2003. Efter ett års kämpande. Sommaren 2004 kom domen. Min man var steril. Jag har bara en fungerade äggledare och äggstock.
    Vi har gjort både inseminationer och IVF:er med donator spermier utan resultat.
    När vi hade gett upp efter sista inseminations försöket dec 2008. Så hade det som absolut aldrig skulle kunna hända hände. Nov 2009 plussade vi spontant. Det tog lite mer än 7 år att bli med vårt gemensamma barn.

Läkarna var lika chockade som oss.

Nu är dottern 16 månader. Vi hoppas på ett syskon. Men det ser mörkt ut. Det finns ju inga garantier att vi lyckas igen.

Glöm ej att ta hand om varandra nu.

Mirakel sker.

• LillaRäven
    Mirakel familjen skrev 2011-10-28 23:03:54 följande:
    Mirakel sker det är vår dotter bevis på.

Vi startade utredningen aug 2003. Efter ett års kämpande. Sommaren 2004 kom domen. Min man var steril. Jag har bara en fungerade äggledare och äggstock.
    Vi har gjort både inseminationer och IVF:er med donator spermier utan resultat.
    När vi hade gett upp efter sista inseminations försöket dec 2008. Så hade det som absolut aldrig skulle kunna hända hände. Nov 2009 plussade vi spontant. Det tog lite mer än 7 år att bli med vårt gemensamma barn.

Läkarna var lika chockade som oss.

Nu är dottern 16 månader. Vi hoppas på ett syskon. Men det ser mörkt ut. Det finns ju inga garantier att vi lyckas igen.

Glöm ej att ta hand om varandra nu.

Mirakel sker.
    Vilken härlig historia Skrattande Jag bara ryser! 
    Men det är ju så, även om läkarna säger att det är helt kört, så är det aldrig 100%. Det kan dom aldrig varar!
    Tack för att du delar med dig av er historia!
  • Hjärtat längtar

Mirakel familjen: er historia är ju fantastisk!! Grattis!!
    Trots att du vill ge oss hopp har jag känt att man orkar inte hoppas på att det helt plötsligt skulle bli ett biobarn, det blir för jobbigt att hoppas på nånting som med största sannolikhet inte sker.

• H44

Hallå alla fina :)... Hur mår ni? Vi har en bra helg å njuter av varandra! Å längtar tills vårt första försök.. Vill verkligen hinna ned ett innan jul men tror det inte kommer att ske :( kram kram

• redhead83
    LillaRäven skrev 2011-10-28 06:23:14 följande:
    Låter ganska konstigt för kromosomodlingen tar 2 veckor att få fram?  
    Ok, det stämmer säkert som du säger, att analysen tar 2 veckor. Det läkaren sa när hon ringde var att det visat sig att det handlade om hormoner och inte kromosomer iallafall. Då förutsatte jag att hon också visste att det inte var kromosomerna som var orsaken. Känns dumt av henne att säga så om hon inte fått svar på kromosomanalysen än, det borde ju kunna vara både och egentligen? Men så får vi verkligen hoppas att det inte är, ett problem duger bra.
  • Mirakel familjen

GreenGal: Vi slutade hoppas och tro på allt som har med att få barn tillsammans. Men långt in i hjärtat gick det inte att sluta tro eller
    hoppas.

Det hade nämligen hänt mirakel tidigare i min mans familj.
    * Makens farbror skulle aldrig bli pappa. Han har en dotter som fyller 35 denna månad.
    * Makens kusin den blivande 35 åringen har
    PCO. Läkarna sa att ej skulle lyckas. Men efter 12 år kom första barnet hon har 3 nu. De kom tätt. De är födda april 2005, januari 2007 och maj 2008.
    * Makens morbror kunde ej heller få barn sas det. Men efter att ha träffat en ny kvinna. Blev det ett barn gjort efter ca 4 år. Han var 41 år när sonen föddes.

På min sida är det jag och min halvsyster som har det svårt att få barn. Hon är nu 42 år och barnlös än. Men hon och hennes man fick en son 1994 dom dog vid förlossningen. Det var ett IVF barn.

• Maybe

Passar på att fråga igen om någon här går på rmc eller någon annan klinik i malmö?

Svar på tråden Inga spermier..