Memphis skrev 2011-10-28 11:07:07 följande:
Usch vad tungt.. Känner med er!
Det enda jag kan säga, som man inte tror på när man är mitt i det, är att det Blir lättare även man tror att det är helt omöjligt att det nånsin kommer kunna kännas bättre.
Men det är ju lite som att någon dör ifrån en. Tomheten och hopplösheten.
Men ljuset kommer tillbaka, och Om det nu är så att ni kommer få ta hjälp av en donator så kommer du vänja dig vid den tanken också.
Längtan efter ett barn kommer att ta över och tids nog kommer situationen inte vara främmande och skrämmande längre, utan helt naturlig för er.
Allt som är okänt är ju en väldig otrygghet, tankar som "vad ska hända nu?" och det skapar ju en inre stress och oro såklart. Stilla den genom att ta reda på mer, prata med folk i samma situation. (Trådarna här på FL har hjälpt mig Otroligt mycket!)
Man har rätt att sörja! Det är viktigt att komma ihåg.
Jag lät ett tag tankar som "jag ska väl vara tacksam, att det finns alternativ. Tänk om man levt förr, då det inte fanns hjälp att få." ta över och tillät mig inte att vara ledsen.
Men det kom ikapp kan jag säga.
I en sån här process kan man inte göra annat än att ta ett steg i taget.
Man kan tycka att väntetiderna på sjukhuset är jobbiga och struliga, men för oss har dom, såhär med facit i hand, varit riktigt nyttiga och bra. Man blir Tvingad att ta sig tid att reflektera efter varje besök innan det är dags för nytt steg.
Kram till dig!
Det hjälper mycket att läsa om andra och diskutera med andra som är i samma situation, eller åtminståne nästan.
Det känns som att jag har ganska så bra koll på vad som komma skall.
När läkaren hört av sig så har jag en miljon frågor till honom.
Finns det spermier att använda på något sätt så gör vi naturligtvis det oavsett vilket sätt det blir så föredrar vi givetvis min sambos egna spermier om det finna några.
Annars blir det donator och då får vi ta reda på mer information då såfall.
Jag ska försöka att inte hänga upp mig så mycket på detta nu innan vi fått veta något om provsvaren.
Det är inte lönt att grubbla på det innan man vet något.
Vi har ändå ett litet tag kvar innan vi varit folkbokförda på samma adress i två år, och innan dess gör de ingen assisterad befruktning. Men de kan ändå göra alla prover och förberedelser.
Så det kommer bli lite väntan för oss i vilket fall som helst.
Men väntan är givetvis det absolut jobbigaste.
Jag tänkte att jag skulle ringa redan strax innan jul eller början på januari och bara fråga hur det går, för att kontrollera så att vi inte hamnat mellan stolarna någonstans eller blivit bortglömda.
Jag tror och hoppas att vi tar oss ur det här som starkare individer och med ett starkare förhållande.
Det verkar vara så för många, att en sån här tragedi stärker förhållandet. Jag tror det är så för oss också.
Har vi tur så kanske vi kan ge en oslagbar julklapp till svärisarna nästa jul