• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • H44

Hej hej!! Vad glad jag blir att ni skriver här.. E trötter nu men Uppdaterat vårt läge i morgon.. God natt!!

• H44

Hej så lite piggare idag :) Joo jag opererades och de gick igenom hela buken å leta efter cystor eller endometrios å som tur var hitta de inget.. Förutom den cystan de sätt på ul.. Och den satt inuti höger äggstock.. Eftersom vi inte har några barn ville de inte öppna upp äggstocken för då förstörs ägg reserverna., Så cystan är kvar. Nu gäller det att den inte växer å ställer till problem.. Väntar nu på att få mens har aldrig längtat så mycket efter att mensen ska komma :) Sen är det dax för vår första insemineting med donator :) å vad vi längtar! Hur går det för er hur mår ni??

• Hjärtat längtar

Intressant att så många av er spekulerar i om det är ärftligt eller inte. Det har jag också undrat över. Mina svärföräldrar försökte i 5 år innan svärmor blev gravid första gången. Min man är deras 3:e barn och det skiljer 4-5 år mellan alla barn. Och de har aldrig använt preventivmedel...

• UngFru

Höst44: Åh så skönt att det gick bra! Håller tummarna att cystan inte börjar bråka i framtiden heller. Och vad spännande med insemination, lycka till med allt nu!

Greengal, ja när man hör att det ändå var såpass svårt för föräldrarna börjar man ju fundera. På min sida har varken mor eller systrar haft några som helst problem att bli med barn, men som sagt makens föräldrar försökte ju väldigt länge och fick "bara" ett barn på den tiden. Ska fråga läkaren om det jag, är det ingen som frågat om det av er härinne? 

• Hjärtat längtar
    UngFru skrev 2011-12-03 18:46:40 följande:
    Greengal, ja när man hör att det ändå var såpass svårt för föräldrarna börjar man ju fundera. På min sida har varken mor eller systrar haft några som helst problem att bli med barn, men som sagt makens föräldrar försökte ju väldigt länge och fick "bara" ett barn på den tiden. Ska fråga läkaren om det jag, är det ingen som frågat om det av er härinne? 
    Jag kom inte ihåg om vi frågade läkaren det, jag tror inte det. På svärföräldrarnas tid kom det inte på frågan att gå till doktor för hjälp, det fanns väl kanske inte så mycket hjälp att få på den tiden heller... Adoption kom inte heller på frågan eftersom det var för dyrt har de sagt. Snart är det 4 år sen vi började försöka få barn. Men vi är närmre ett barn nu än någonsin! =)
  • Bouillotta
    UngFru skrev 2011-12-02 17:48:38 följande:
    Hur gick det Höst44? 

Jag har ju inte skrivit på länge, gick så segt alltihop. Men nu har vi iaf fått provsvaret på blodprovet maken lämnade pga azoospermi.

Han har inga kromosomfel, men det stod i brevet att det tyder på att det är något med hormonerna som gör att spermier inte produceras som de ska, men vi ska få remiss till att göra en biopsi och se om det finns några i testiklarna. Mycket mer stod det inte så maken bokade en teletid med läkare i dag, men han har inte ringt. Nu antar jag att det är för sent för att han ska ringa i dag. Får väl ringa och boka en ny tid på måndag... Lite besviken är jag för vi har ju massa frågor.

Varför blir det så här?
    Vilka hormoner är det fel på?
    Kan man kanske medicinera eller äta hormoner?
    Är det möjligt att han har någon bakomliggande sjukdom osvosv...  

Sen funderar jag på om det kan vara något ärftligt, makens föräldrar försökte flera flera år innan de fick honom, och även efter och fick missfall engång, så två graviditeter på många år. Kanske det har ett samband?

Ville ju veta mer om detta i dag, jäkla läkare som inte ringde på teletiden :/  
    Hej!

Hoppar in här i er tråd. Vi har en liknande historia som du beskriver ovan. Jag vet inte om det är till någon hjälp, men så här var det för oss.
    Vi fick också besked om azoospermi och vid ytterligare prover så visade det sig att maken saknar de celler som producerar spermier. Det är medfött och inget man kan behandla. Så han är helt steril. Han erbjöds och gjorde en s.k öppen biopsi där man heller inte hittade några spermier. Det var tungt men ändå bra att han gjorde biopsin för att inte behöva fundera i framtiden.
    Vi gick vidare med spermiedonation via landstinget och efter 6 års fruktlösa försök på egen hand så är jag nu gravid i v. 12 via IVF.
    Visst är det en sorg att bearbeta men just nu är vi överlyckliga över att få chans till att få ett barn som just nu växer i min mage!

All lycka till, till er! På ett eller annat sätt kommer ni förhoppningsvis få ett barn!
  • Maybe
    Bouillotta skrev 2011-12-04 19:46:47 följande:
    Hej!

Hoppar in här i er tråd. Vi har en liknande historia som du beskriver ovan. Jag vet inte om det är till någon hjälp, men så här var det för oss.
    Vi fick också besked om azoospermi och vid ytterligare prover så visade det sig att maken saknar de celler som producerar spermier. Det är medfött och inget man kan behandla. Så han är helt steril. Han erbjöds och gjorde en s.k öppen biopsi där man heller inte hittade några spermier. Det var tungt men ändå bra att han gjorde biopsin för att inte behöva fundera i framtiden.
    Vi gick vidare med spermiedonation via landstinget och efter 6 års fruktlösa försök på egen hand så är jag nu gravid i v. 12 via IVF.
    Visst är det en sorg att bearbeta men just nu är vi överlyckliga över att få chans till att få ett barn som just nu växer i min mage!

All lycka till, till er! På ett eller annat sätt kommer ni förhoppningsvis få ett barn!
    Hej fröken fröken!
    Orkar du med att svara på lite frågor?

Hur lång tid tog det för er från det att ni påbörjat utredning till att ni fick göra biopsi?
    Menar du 6 års försök från det att ni började försöka på egen hand eller 6 år sammanlagt med IVF?
    Tog det sig på första försöket med IVF eller hur många gånger försökte ni?
    Hur länge fick ni vänta på spermiedonation? Valde läkaren ut en lämplig donator eller fick ni vara med och styra på något sätt?

Grattis till graviditeten =)
  • H44

Elin jag kan svara lite på hur det var för oss.. Direkt efter andra prov svaret på noll spermier kom skicka de remiss för biopsi å det tig bara någon v innan vi fick tid. Efter det fick vi en tid till läkare å kurator för att bli godkända.. Så de vet att vi vet vad vi ger oss in på. .. Sen kom ju min cysta i vägen annars hade det inte varit någon tid alls inför donation.. På akkis ville de att jag skulle tagit lite olika provet så som hiv, rödahund, mm.. Och spola äggledarna.. Det är bara att ligga på å fråga och ringa.. Vi fick inte alls vara med å påverka donatorn.. Förutom när de fråga om våra hårfärger.. Så vi tyckte det stämde med vad se sa.. Fråga gärna mer :)

• Mirakel familjen

Jag med kan svara på frågorna. Gör det under dagen. För nu ska jag jobba klart mitt natt pass och sedan sova ett par timmar.

Svar på tråden Inga spermier..