UngFru skrev 2011-12-02 17:48:38 följande:
Hur gick det Höst44?
Jag har ju inte skrivit på länge, gick så segt alltihop. Men nu har vi iaf fått provsvaret på blodprovet maken lämnade pga azoospermi.
Han har inga kromosomfel, men det stod i brevet att det tyder på att det är något med hormonerna som gör att spermier inte produceras som de ska, men vi ska få remiss till att göra en biopsi och se om det finns några i testiklarna. Mycket mer stod det inte så maken bokade en teletid med läkare i dag, men han har inte ringt. Nu antar jag att det är för sent för att han ska ringa i dag. Får väl ringa och boka en ny tid på måndag... Lite besviken är jag för vi har ju massa frågor.
Varför blir det så här?
Vilka hormoner är det fel på?
Kan man kanske medicinera eller äta hormoner?
Är det möjligt att han har någon bakomliggande sjukdom osvosv...
Sen funderar jag på om det kan vara något ärftligt, makens föräldrar försökte flera flera år innan de fick honom, och även efter och fick missfall engång, så två graviditeter på många år. Kanske det har ett samband?
Ville ju veta mer om detta i dag, jäkla läkare som inte ringde på teletiden :/
Hej!
Hoppar in här i er tråd. Vi har en liknande historia som du beskriver ovan. Jag vet inte om det är till någon hjälp, men så här var det för oss.
Vi fick också besked om azoospermi och vid ytterligare prover så visade det sig att maken saknar de celler som producerar spermier. Det är medfött och inget man kan behandla. Så han är helt steril. Han erbjöds och gjorde en s.k öppen biopsi där man heller inte hittade några spermier. Det var tungt men ändå bra att han gjorde biopsin för att inte behöva fundera i framtiden.
Vi gick vidare med spermiedonation via landstinget och efter 6 års fruktlösa försök på egen hand så är jag nu gravid i v. 12 via IVF.
Visst är det en sorg att bearbeta men just nu är vi överlyckliga över att få chans till att få ett barn som just nu växer i min mage!
All lycka till, till er! På ett eller annat sätt kommer ni förhoppningsvis få ett barn!