• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • vivantarpadig

Hej,
    Jag hoppar också in här. Mannen ska göra biopsi i mitten på december.  Tre spermieprov som visat 0, 0 och 1 orörlig spermie. 
    Elin: Dins frågor skulle kunna varit mina :) jag är nyfiken också på svaren. Också vilket landsting ni alla står i s man vet vilken kötid det kan handla om.

Följer gärna er alla här i fortsättningen :)

Kram på er 

• Bouillotta
    Maybe skrev 2011-12-04 20:25:48 följande:
    Hej fröken fröken!
    Orkar du med att svara på lite frågor?

Hur lång tid tog det för er från det att ni påbörjat utredning till att ni fick göra biopsi?
    Menar du 6 års försök från det att ni började försöka på egen hand eller 6 år sammanlagt med IVF?
    Tog det sig på första försöket med IVF eller hur många gånger försökte ni?
    Hur länge fick ni vänta på spermiedonation? Valde läkaren ut en lämplig donator eller fick ni vara med och styra på något sätt?

Grattis till graviditeten =)
    Hej ochTack!

Ja du, det har varit en lång resa. Men det är totalt sex år men tre år nu sedan utredning påbörjades. Så ett och ett halvt år av väntan i landstingskön för behandling och sedan 1,5 år av behandlingar då vi inte lyckades på första försöket utan på det  9:e....(tre fulla IVFér och 6 frysförsök). Ja, det har varit riktigt tufft.
    Från vi började med utredning till biopsi tog det 10 månader, väntan på läkartider och en sommar som kom emellan osv....väldigt frusterande.
    Ingen extra väntan för  att få hjälp av just donation men vi fick stå i Stockholms läns landstings kö för IVF och då gällde inte vårdgarantin. Det gör den nu, men inte för patienter som behöver hjälp av donation vilket är riktigt usel särbehandling tycker jagSkrikandes.
    Vi fick inte välja donator men de tar hänsyn till mannens hår- och ögonfärg, längd och etniskt ursprung.

Jag tror vi har haft otur med så långa väntetider och att det krävdes så många behandlingar innan det ville sig. Jag vet de som lyckas på första försöket och jag har hört om landsting som inte alls har så lång väntetid.

Hur går det för er? Var befinner ni er i processen?
    All lycka till, till er!
  • Maybe
    Bouillotta skrev 2011-12-05 20:29:01 följande:
    Hej ochTack!

Ja du, det har varit en lång resa. Men det är totalt sex år men tre år nu sedan utredning påbörjades. Så ett och ett halvt år av väntan i landstingskön för behandling och sedan 1,5 år av behandlingar då vi inte lyckades på första försöket utan på det  9:e....(tre fulla IVFér och 6 frysförsök). Ja, det har varit riktigt tufft.
    Från vi började med utredning till biopsi tog det 10 månader, väntan på läkartider och en sommar som kom emellan osv....väldigt frusterande.
    Ingen extra väntan för  att få hjälp av just donation men vi fick stå i Stockholms läns landstings kö för IVF och då gällde inte vårdgarantin. Det gör den nu, men inte för patienter som behöver hjälp av donation vilket är riktigt usel särbehandling tycker jagSkrikandes.
    Vi fick inte välja donator men de tar hänsyn till mannens hår- och ögonfärg, längd och etniskt ursprung.

Jag tror vi har haft otur med så långa väntetider och att det krävdes så många behandlingar innan det ville sig. Jag vet de som lyckas på första försöket och jag har hört om landsting som inte alls har så lång väntetid.

Hur går det för er? Var befinner ni er i processen?
    All lycka till, till er!
    Men gud va hemska väntetider det är med allt ändå!
    Jag har feta problem med det här med att vänta...

Vi har inte kommit så långt i processen, vi började med att undersöka mig med vanligt ultaljud och det visade inget problem vad de kunde se.
    Sambo har lämnat 2 st spermaprov som båda va helt tomma på spermier.
    Sambo fick lämna blodprover redan dagen efter men fick ta om ett av dom.
    Läkaren sa att vi kallas till ny tid efter 2-3 månader men nu har vi tjatat oss till en telefontid för att få veta vad proverna visade.
    Telefontiden är den 14e december.

Hoppas att vi får komma på läkarsamtal i januari även om han ringt och meddelat provsvaren. Vi vet ju inte hur vi ska gå vidare sen. De lär ju sätta oss i en väntekö för att göra biopsi...

Vi går på RMC i malmö, inte privat alltså...
  • Maybe

Läkaren ringde mycket riktigt igår 14e december.
    Bara för att berätta att han inte tänker säga något resultat och ett av resultaten har inte ens kommit.
    Däremot lyssnade de nog lite på vårat tjat för vi fick en tid den 9e januari.
    Jul och nyår brukar ju gå ganska fort.

Frågan är hur mycket hjälp vi får innan vi varit folkbokförda på samma adress i 2 år...
    De säger de kan göra alla prover och förberedelser och liknande, men de kan inte befrukta någonting.
    Frågan är då om de kan göra biopsi? Eller om de kan ta ut några spermier och sen "spara" dom tills nästa höst?

• moii

Har de kollat att ni är folkboförda? det har jag aldrig hört att de gjort förut faktiskt. Vilka resultat väntar ni på?

De kan nog plocka ut spermier och frysa ned men problemet är väl lite att inte alla spermier klarar upptiningen. Vi tex kan vara göra färskförsök och måste göra biopsi vid äggplock varje gång , vilket iofs inte gör så mycket då färskförsök ger bra resultat för många.

• Maybe
    moii skrev 2011-12-15 17:42:40 följande:
    Har de kollat att ni är folkboförda? det har jag aldrig hört att de gjort förut faktiskt. Vilka resultat väntar ni på?

De kan nog plocka ut spermier och frysa ned men problemet är väl lite att inte alla spermier klarar upptiningen. Vi tex kan vara göra färskförsök och måste göra biopsi vid äggplock varje gång , vilket iofs inte gör så mycket då färskförsök ger bra resultat för många.
    Ja de frågade oss vid första försöket hur länge vi bott ihop.
    2 år sa vi då (för det stämmer, han flyttade in hos mig för lite mer än 2 år sen. Vi tänkte inte på att han inte skrev sig på min adress förrän några månader senare)
    Så de sa att det blivit något krångel eller något fel och vi antagligen måste vänta på att vi varit folkbokförda på samma adress i två år.

Hur stort projekt är egentligen biopsi?
  • moii

Beror lite på om de gör en öppen (som en liten operation med lokalbedövning) eller en pesa/tesa ( då drar de ut snittbitar med en sprutnål också med lokalbedövning). Min sambo har gjort båda sorters och har behövt vara sjukskriven + ta citodon ett par dagar efter den öppna biopsin då han rör sig/ springer en del arbetstid och varit öm. Själva ingreppet har tagit ca 1-2 timmar om man räknar med tiden han fått vänta kvar efteråt.

Den andra varianten tog mindre än 20 minuter och han behövde bara ta Alvedon efteråt och inte vara sjukskriven men var det ändå en dag efteråt i fall han skulle bli öm.

Jag minns inte att han gjorde biopsin ens för jag var trött efter ÄP och lite groggy fortfarande. Så det är ingen större grej, till och med sambon erkänner det nu fast han är speuträdd! :O

• Maybe

Jag har ingen aning vad för slags biopsi de vill göra. Hoppas vi får information om det på nästa läkarsamtal.
    Hur länge va han sjukskriven efter den öppna biopsin?
    Va det han själv som kände att det va bäst eller insisterar läkaren på det?
    Jag tror inte min sambo kommer gå med på att vara sjukskriven om inte läkaren nästan tvingar honom. 

Har ni varit öppna för vänner och familj och bekanta med problemen eller håller ni det för er själva?
    (förlåt om jag trampade på en öm tå...) 

• moii

det var han själv som kände det, vi frågade läkaren i förväg som när han hörde vilka arbetsuppgifter rekommenderade honom att vara hemma någon dag men det blev tre för han var så pass öm och lite svullen, men det gick över ganska snabbt.

Min sambo brukar helst inte vara sjukskriven heller och kanske inte hade varit det om hans jobb sett annorlunda ut, nu hade han just inget val. När jag tänker efter så har han gjort öppen biopsi två ggr och ena gången var han bara sjukskriven samma dag för då hade han andra arbetsuppgifter under en period.

Ja vi har varit öppna mot familjen och en del vänner, inte alla. Det har varit skönt eftersom vi inte behövt smyga och vi har också kunnat få förståelse och stöd av våra familjer. Dessutom har det ju varit så att min sambo hade och har fortfarande, cellförändringar och detta har ju gjort att vi kommer att få gå på kontroller lång tid framöver och det är svårt att dölja en sådan oro tycker jag.

och det är ingen fara du har inte tramat i något klaver, jag väljer ju själv vad jag ger för svar :)

Svar på tråden Inga spermier..