UngFru skrev 2012-02-02 13:54:21 följande:
Maybe, hur går det?
Nu var det evigheter sen vi skrev här. Vi har inte kommit så långt på vägen än, läkaren var omöjlig att få tag i och min man sköt nog upp det lite också pga nervositet, men nu har vi i alla fall fått en remiss ivägskickad, maken har lämnat HIV och syfilisprov (var tvungen till det för att få göra biopsi) så nu är det bara att vänta på att kallelsen till biopsin kommer.
Läkaren sa att det är ungefär 50% chans att han har spermier i testiklarna, så lite hopp finns det ju. Han har haft påssjuka som liten, eventuellt kan avsaknaden av spermier bero på det. Men det är ju omöjligt att veta varför det blivit så här.
Känns rätt bra ändå, vill bara få riktigt besked och göra den där biopsin så att vi vet en gång för alla.
Hur går det för er andra?
Oj den här tråden hade jag nästan glömt bort! *Fy på mig!*
Jo, vi va på samtalet den 9e januari som sagt. På mötet sa de att min sambo har en "defekt" som gör att han inte har några sädesledare, eller att han har sädesledare men det är ingen passage genom dom.
Det är en ärftlig defekt och de allra flesta som har den här har även cystisk fibros, vilken han också har fast en mild variant som inte gett några symptom.
Dock tyder blodproverna på att det finns en spermieproduktion och därmed bör det finnas spermier i testikeln som de kan plocka ut.
Jag har fått lämna blodprov för om jag också har den här genen (1-2% chans) så är risken stor (ca 50%) att vi får väldigt sjuka barn. Det vill ju ingen, så om så skulle vara fallet så skickas vi vidare till Lund till en specialklinik. Men troligtvis har jag inte den här genen så då får vi komma tillbaka i augusti för nästa besök.
Så hela karusellen börjar egentligen inte förrän i Augusti. Men det är ju en lång process.
Vårdgarantin gäller inte oss eftersom vi inte varit folkbokförda på samma adress i 2 år ännu.
Däremot vet jag inte om de tagit prover om HIV på min sambo, jag antar det men kan inte garantera. Om de inte gjort det så lär vi ju få vänta en massa extra tid på att de ska kolla det också :S