• TB1

Inga spermier..

Idag har våran värld gått under.. Dom hittade inga spermier i provet usch vi är så ledsna! Läkaren skulle skicka en remiss till ureolog eller hur det nu stavas.. FAN!!!

Vad händer nu?.. nån mer som sitter/suttit i samma situation och hur går det/har gått för er? Snälla ge oss hopp

• Svar på tråden Inga spermier..
  • LillaRäven
    Maybe skrev 2011-11-16 17:42:13 följande:
    Jag har en fråga.
    Någon som vet hur vanligt det är att en man är helt 100% infertil?
    Alltså att det inte finns en enda spermie.....

Om man räknar på hela sveriges befolkning, och räknat på de som har svårt att få barn.
    Något som har något hum? Jag googlar för fullt men hittar inte riktigt...
    Jag vet att jag har fått en siffra nån gång, vet inte vart jag fick den ifrån men jag vet att det är en väldigt liten del typ 5%. Men jag kan inte säga säkert...

• Maybe
    LillaRäven skrev 2011-11-16 18:31:29 följande:
    Jag vet att jag har fått en siffra nån gång, vet inte vart jag fick den ifrån men jag vet att det är en väldigt liten del typ 5%. Men jag kan inte säga säkert...

Tack för svaret Dion!
    Hur går det för dig och alla andra här? Går alla mest och väntar?
  • LillaRäven

Vi fick ett positivt svar på biopsin Glad så vi ska köra igång med ivf i januari!
    Men jag kan inte låta bli att hänga mig kvar i denna tråd. Eftersom jag har en positiv historia att berätta så kanske jag kan ge några hopp! 

• H44

Ja vi väntar å väntar.. Nu har de hittat en cysta på mig och jag måste opereras i morgon. Är verkligen livrädd vad cystan innehåller och vad den kan ställa till med.. Den sitter på äggstocken å måste de ta bort den så minskar chansen att bli gravid :( känns som vi har haft nog med jobbiga saker nu :( Vi är så trötta och ledsna... Bara att kämpa vidare! Kram alla

• moii

Jag har haft cystor på äggstocken, har aldrig varit några bekymmer! Jag menar med cystorna. De är ju oftast godartade.

• UngFru

Hur gick det Höst44? 

Jag har ju inte skrivit på länge, gick så segt alltihop. Men nu har vi iaf fått provsvaret på blodprovet maken lämnade pga azoospermi.

Han har inga kromosomfel, men det stod i brevet att det tyder på att det är något med hormonerna som gör att spermier inte produceras som de ska, men vi ska få remiss till att göra en biopsi och se om det finns några i testiklarna. Mycket mer stod det inte så maken bokade en teletid med läkare i dag, men han har inte ringt. Nu antar jag att det är för sent för att han ska ringa i dag. Får väl ringa och boka en ny tid på måndag... Lite besviken är jag för vi har ju massa frågor.

Varför blir det så här?
    Vilka hormoner är det fel på?
    Kan man kanske medicinera eller äta hormoner?
    Är det möjligt att han har någon bakomliggande sjukdom osvosv...  

Sen funderar jag på om det kan vara något ärftligt, makens föräldrar försökte flera flera år innan de fick honom, och även efter och fick missfall engång, så två graviditeter på många år. Kanske det har ett samband?

Ville ju veta mer om detta i dag, jäkla läkare som inte ringde på teletiden :/  

• Maybe
    UngFru skrev 2011-12-02 17:48:38 följande:
    Hur gick det Höst44? 

Jag har ju inte skrivit på länge, gick så segt alltihop. Men nu har vi iaf fått provsvaret på blodprovet maken lämnade pga azoospermi.

Han har inga kromosomfel, men det stod i brevet att det tyder på att det är något med hormonerna som gör att spermier inte produceras som de ska, men vi ska få remiss till att göra en biopsi och se om det finns några i testiklarna. Mycket mer stod det inte så maken bokade en teletid med läkare i dag, men han har inte ringt. Nu antar jag att det är för sent för att han ska ringa i dag. Får väl ringa och boka en ny tid på måndag... Lite besviken är jag för vi har ju massa frågor.

Varför blir det så här?
    Vilka hormoner är det fel på?
    Kan man kanske medicinera eller äta hormoner?
    Är det möjligt att han har någon bakomliggande sjukdom osvosv...  

Sen funderar jag på om det kan vara något ärftligt, makens föräldrar försökte flera flera år innan de fick honom, och även efter och fick missfall engång, så två graviditeter på många år. Kanske det har ett samband?

Ville ju veta mer om detta i dag, jäkla läkare som inte ringde på teletiden :/  
    Vi har fått teletid den 14e. Så det är nervöst och spänt fram tills dess.
    Min sambos mamma hade också problem att få honom, hon fick äta hormoner för det va något med hennes ägglossning tror jag. Ingen aning om det kan ha ett samband dock, men jag har för mig att läkaren nämnde någonting om ärftlighet när vi va på samtal sist. Så jag tror nog att det kan va mycket möjligt.
    Och jag hoppas verkligen att de hittar spermier på biopsin som ni ska på, hur länge får ni vänta på den?
    Om det hade varit så att en man med hormonavvikelse (eller vad man kallar det) kan äta hormoner som vi kvinnor kan, och sen spermierna kommit igång efter en kort tid, så hade det ju varit himmelriket...
    Men är det så lätt?
    Berätta gärna mer om du får tag i läkaren nästa vecka. Säkert fler än jag som är nyfikna här Glad
  • UngFru

elin2011: Oh vad spännande! Hoppas bara läkaren ringer er när det är bestämt :) fast det hände säkert nåt i dag, eller så var han sjuk eller nåt när han inte ringde. Hoppas det går fort för oss att få en ny tid nästa vecka. 

Beror väl på vad det är för fel om det kan vara ärftligt eller ej... Stod så lite i brevet vi fick så därför blir det skönt att få prata med läkaren så man kan få svar på lite frågor.

Angående hormoner, ja om det vore så enkelt borde det väl ha stått nåt om det i brevet? Men läste någonstans på nätet att om mannen har brist på testosteron så kan det gå att äta hormontabletter. Men som sagt, antagligen är det väl nåt värre fel eftersom det bara stod om biopsi i brevet.

Vet inte heller hur länge det kan ta tills vi får göra det, skulle fråga om det också i dag men det får vänta...

Ja uppdatera du också sen! Den här tråden var bra för oss som är mitt i processen. 

Kram på er och lycka till! 

• Maybe
    UngFru skrev 2011-12-02 20:24:05 följande:
    elin2011: Oh vad spännande! Hoppas bara läkaren ringer er när det är bestämt :) fast det hände säkert nåt i dag, eller så var han sjuk eller nåt när han inte ringde. Hoppas det går fort för oss att få en ny tid nästa vecka. 

Beror väl på vad det är för fel om det kan vara ärftligt eller ej... Stod så lite i brevet vi fick så därför blir det skönt att få prata med läkaren så man kan få svar på lite frågor.

Angående hormoner, ja om det vore så enkelt borde det väl ha stått nåt om det i brevet? Men läste någonstans på nätet att om mannen har brist på testosteron så kan det gå att äta hormontabletter. Men som sagt, antagligen är det väl nåt värre fel eftersom det bara stod om biopsi i brevet.

Vet inte heller hur länge det kan ta tills vi får göra det, skulle fråga om det också i dag men det får vänta...

Ja uppdatera du också sen! Den här tråden var bra för oss som är mitt i processen. 

Kram på er och lycka till! 

Påpeka lite halvt irriterat att ni skulle egentligen blivit uppringda idag så kanske de skyndar på lite extra.
    Går ni privat eller via landstinget?
    Se det positivt att han inte ringde, för nu kan ni passa på att skriva upp en massa frågor som ni kanske kommer på under helgen som ni kanske inte tänkt på tidigare?

Jag blev glad när jag hittade den här tråden, för jag kände mig lite lättad på något sätt. Visst är det självklart jättetråkigt för alla er andra också men när man sitter med det här beskedet och en sambo som inte jättegärna diskuterar det så mycket, så känns det som en lättnad att man inte är ensam.
    Det är synd att tråden inte uppdateras så ofta men det är ju för att de flesta mest bara går och väntar på att det ska hända någonting...

Åh vad jag kräks på ordet azoospermi. Får nästan lite ont i magen när jag ser ordet...
Svar på tråden Inga spermier..