Memphis skrev 2012-02-29 08:00:28 följande:
Självklart är det påfrestande med att kämpa med barnlöshet! Men det är ju faktiskt så att man helt enkelt ser det som ett problem som man på något sätt löser!
Är inte förhållandet starkt nog kanske man bryter upp och inte orkar, inte tycker att det är värt att kämpa för när man så enkelt kan få till det med nån annan.
Tänker man så, så är det nog heelt rätt att leta vidare, för då är inte förhållandet starkt nog enligt mig.
Tänk såhär, skulle du lämna din sambo om han blev drabbad av en sjukdom som han fick kämpa med under långa svåra år? Lämna honom och leta efter nån som var helt frisk för att "det är ju enklare, jag är ju inte den som är sjuk, varför ska jag lida för detta"?
Har man ett starkt band och älskar varann så tänker man ju inte så! Det vore ju galet.
Som sagt, man har valt den partner man lever med av fler skäl än om han kan fortplanta sig eller inte.
Vi är ju inte djur. Och nuförtiden finns det så många alternativa vägar att skaffa barn, det är bara lite mer omständigt.
Och som jag även sa tidigare så får jag ju hellre ett donatorsbarn med en man jag älskar än nån jag inte älskar lika mycket, men kan få biobarn.
Sen att det såklart varit en sorg är en annan sak. Såklart att det är.. men nån tanke på att lämna av den anledningen, nej. Snarare tvärtom.
Om du inte förstår hur vi tänker får du väl tänka dig in i en situation som sa att din sambo var infertil och vad du då skulle göra..
Tycker det låter som det är du som inte förstår vad jag menar, fast jag är övertydlig.
Är det så svårt att förstå att det finns de som inte vill adoptera eller få donationer? Jag vill ha egna barn!
Att någon är sjuk i tex. i cancer är inte samma sak.
Jag skulle tänka mig noga för om det var någon idé att fortsätta relationen, speciellt om felet inte låg hos mig. Då kan jag ju bli lycklig och få barn med någon annan. Jag vet de som har blivit lämnade för att de inte kunnat få barn, det har som sagt inte vänt över en natt men det har skett "gradvis". I början försöker man, men ju längre tiden går ju lättare att tänka i dessa banor. Det är bevisligen många som tänker som jag.
Har ett par bekanta som var med om detta, de hittade fel på båda. Han har i efterhand sagt att han är glad över att felet inte bara låg hos honom. I annat fall vet han inte om hans fru hade stannat hos honom, eftersom hennes drift att bli mamma alltid varit så stark. Är övertygad om att det är lättare att fortsätta kämpa tillsammans om de inte hittar något fel på någon. Då finns ju chansen att det förr eller senare kommer att gå.
Och, nej jag vill leva ihop med någon kan bli pappa till mina barn. Det kan väl inte vara så svårt att förstå.