• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Tilma
    3 barns mamma84 skrev 2010-05-03 19:25:05 följande:
    Ja på sommaren hahaha som fan man ser ut som en vattenbalong jag födde ju dotter i juni då var det redan varmt 30g i maj 2005 herregud jag höl på att dö Sonen 2008 i aug ojojojoj rekord varmt haha och jag hade det jobbigt!! Nu hoppas jag det blir bättre Om jag bara slipper mina jävla foglossningar jag fick IDAG!!! (morrrr)
    Åh, stackare!
    Mrs TH skrev 2010-05-04 12:35:37 följande:
    Jag har varit på inskrivning, jag trodde att det här skulle vara ett litet kort samtal, men hon sa att det var lika bra att göra allt på en ggr. FÖrutom att jag var smällfet( vilket inte hon sa men jag) så var allt bra, eller nästan allt bra. Jag hade för högt blodsocker, inte över gränsen men jag hade 8 och gränsen var 9. Så nu måste jag göra en glukosbelastning på onsdag nästa vecka. Inte bra alls! Den 15 juli ska vi på ultraljud
    Det går framåt! Ultraljudstid och allt. Sånt vill jag också ha! Då känns det ju liksom liiite mer verkligt Jag ska på inskrivning den 25 maj. Hoppas få UL-tid då med (det görs på samma ställe så det borde man väl få?).

Jobbigt med glukostbelastningen. Hoppas det går bra! Vad gör de om dina värden ändå ligger lite för högt? För du gå på spec-mvc då eller vad "händer"?
    Live to win.
  • Mrs TH
    Tilma skrev 2010-05-04 13:23:46 följande:
    Det går framåt! Ultraljudstid och allt. Sånt vill jag också ha! Då känns det ju liksom liiite mer verkligt Jag ska på inskrivning den 25 maj. Hoppas få UL-tid då med (det görs på samma ställe så det borde man väl få?). Jobbigt med glukostbelastningen. Hoppas det går bra! Vad gör de om dina värden ändå ligger lite för högt? För du gå på spec-mvc då eller vad "händer"?
    Då får man gå hos dietist och så försöker de sänka blodsockret genom att ändra kosten, om inte det fungerar så får man ta insulinsprutor, men enligt min BM var det inte alls speciellt vanligt att det gick så långt. H, läkarkompisen förklarade att man kan inte ta insulintabletter när man är gravid för de är farliga för barnet, därför får man gå direkt på sprutorna. Faran var att man kunde få väldigt stora barn, eftersom sockret gör att de växer mer än vanligt.

Vi får se hur det går, fast det kommer säkert att gå dåligt, och min mamma får vatten på kvarn om att jag är fet som en gris och kommer att må jättedåligt under hela graviditeten pga det.
    Jag har aldrig haft högt blodsocker tidigare, typiskt att det ska bli nu.
  • Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-05-04 13:52:47 följande:
    Då får man gå hos dietist och så försöker de sänka blodsockret genom att ändra kosten, om inte det fungerar så får man ta insulinsprutor, men enligt min BM var det inte alls speciellt vanligt att det gick så långt. H, läkarkompisen förklarade att man kan inte ta insulintabletter när man är gravid för de är farliga för barnet, därför får man gå direkt på sprutorna. Faran var att man kunde få väldigt stora barn, eftersom sockret gör att de växer mer än vanligt. Vi får se hur det går, fast det kommer säkert att gå dåligt, och min mamma får vatten på kvarn om att jag är fet som en gris och kommer att må jättedåligt under hela graviditeten pga det. Jag har aldrig haft högt blodsocker tidigare, typiskt att det ska bli nu.
    Jag gjorde glukosbelastning 2 gånger när jag var gravid med sonen. Det kommer säkert gå jättebra! Oroa dig inte utan ta det som det kommer

Själva testet smakar ganska illa, men det går ner, sen brukar man få sitta nån timme eller två och så tar dom nåt prov.
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Minifer
    Då får man gå hos dietist och så försöker de sänka blodsockret genom att ändra kosten, om inte det fungerar så får man ta insulinsprutor, men enligt min BM var det inte alls speciellt vanligt att det gick så långt. H, läkarkompisen förklarade att man kan inte ta insulintabletter när man är gravid för de är farliga för barnet, därför får man gå direkt på sprutorna. Faran var att man kunde få väldigt stora barn, eftersom sockret gör att de växer mer än vanligt. Vi får se hur det går, fast det kommer säkert att gå dåligt, och min mamma får vatten på kvarn om att jag är fet som en gris och kommer att må jättedåligt under hela graviditeten pga det. Jag har aldrig haft högt blodsocker tidigare, typiskt att det ska bli nu.
    jag fick diabetes under förra graviditeten om du har frågor =) De trodde det var graviditetsdiabetes, men det visade sig senare att det var typ 1. En klar fördel med gravdiabetes är att man får en himla massa fler kontroller samt ultraljud =)
  • Tilma
    Då håller jag tummarna för att allt går bra och att du slipper det där... eller att det åtminstone "löser" sig med dietistens hjälp. Som jag iof bara tror är bra att gå till, oavsett vad man väger.

Försök att vara positiv! Oavsett hur utgången blir för dig, är det - enligt min erfarenhet - enklare att handskas med det som är, om man är positiv. Hoppas att din mamma inte lägger näsan i blöt allt för mycket. Det är en sak att bry sig av välmening men för att bevisa att man hade rätt/vet bäst, är det bara irriterande. Sådana människor (min mamma är f.ö. likadan mellan varven) kan dra dit pepparn växern eller också bara hålla käft
    Live to win.
  • Minifer

förresten Mrs T: skulle det vara så att du har graviditetesdiabetes behöver du inte oroa dig för att föda en jättebebis. Man gör massa tillväxtultraljud för att hålla koll på storleken, plus att du kommer ta ditt blodsockervärde 7 gånger om dagen. Man får heller inte gå över tiden som diabetiker, utan de sätter igång en om man inte kommit igång själv på BF

• dreamer78

Usch, jag som bara har tyckt att det är skojigt att vara gravid fick en blödning igår {#lang_emotions_frown} Dock var det säkert väldigt lite blod som kom ut (fast det kändes som 10 liter minst!) och det tog max någon minut innan det var över.

Ringde sjukvårdsrådgivningen igår, de tyckte inte att det var någon fara. Ringde gyn i morse och blev väl lite lugnad av att hon intygade att jag skulle ha märkt om jag fick missfall i vecka 9... Så ingen undersökning för mig i och med att jag inte har ont och slutade blöda så snabbt.
    Men jag är grymt orolig nu...
  • Mrs TH

Tack för alla lugnande ord, {#lang_emotions_heart}och vad bra att jag slipper föda en bamsebebbe Minifer, jag som har sådan förlossningsskräck, som det är.

Jag kan ju inte göra så mkt mer än hoppas att det inte är gravdiabetes, men det är klart att BM drog öronen åt sig när hon fick se hur många som har diabetes i min familj både typ 1 och 2. Jag vet ju att jag borde vara en sådan som lever på linfrön och broccoli och som springer 1 mil varje dag, med mina gener.
    Jag är inte direkt orolig, så länge det inte är farligt för bullen, så är det lugnt. Jag får väl skärpa mig ännu mer med kosten helt enkelt. BM tyckte att jag gott och väl kunde fortsätta med viktväktar maten. Man behöver trots allt bara en frukt extra om dagen de första månaderna.

• Lallan

Har inte skrivit på länge då jag mått så dåligt och varit så trött men idag kom förklaringen då jag var på vul, det är inte bara en där inne :-O  Nu gäller det att hålla tummarna för två istället för en.

• LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-05-04 10:16:47 följande:
    Hemma från semester, skönt Och idag har vi varit på VUL och sett våran lilla knodd med ett litet hjärta som slog Han kunde inte se varför jag fortfarande blöder till och från, men det verkade inte vara något fel på fostret i alla fall Ska tillbaka om 3 veckor.
    Va skönt att bebben mår bra!! Be att de kollar om moderkakan ligger lågt på nästa VUL / UL.  (vet inte varför texten blir knäpp och det går inte att ändra...)
    Lallan skrev 2010-05-04 16:03:56 följande:
    Har inte skrivit på länge då jag mått så dåligt och varit så trött men idag kom förklaringen då jag var på vul, det är inte bara en där inne :-O  Nu gäller det att hålla tummarna för två istället för en.
    Men GRATTIS!!! (eller? ) Liten chock kan jag tänka mig
Svar på tråden Decemberbebis 2010