• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Ginge

Det ska hända en hel del :) Dem ska väga dig, mäta din blodtryck, kanske ta något annat blod prov, oftast tar man även urinprov (för att kontrolera ägvita), allt för att få koll på hur din almänna hälsosituation är.
    Sen ska ni prata om din levnadsstil, vad som man ska tänka på som gravid, BM ska svara på alla dina möjliga funderingar  och säkert ställa många frågor till dig med osv :)  Kort sagt ni ska ha den första trevliga samtalet och lära känna varandra, du och din BM :)  Jag rekomenderar att se på BM som en kompis som är där för din stöd och inte som ara läkare, och då brukar det gå jätte bra.

Sen du ska veta att om du efter ett par träff med din BM forfarande känner att ni passar inte ihop, så du har rätt att byta BM.

Lycka till imorgon!

• Mrs TH

Kan inte citera det du skrev till mig ginge:

Men, nä jag skyller definitivt inte nått på min mamma. Skulle aldrig falla mig in, däremot har hon hela tiden sagt att ojojoj vad sjuk du kommer att bli om du blir gravid nu, blir jag det så får hon ju rätt och det kommer jag att få höra till dö-dagar.
    Jag vill även poängtera att jag må vara överviktig men jag klarar av att gå fram och tillbaka till jobbet(2h) och gå på friskis 3 ggr i veckan, så jag är inte helt orörlig eller sjuklig, min BM tyckte heller itne att det var något att oroa sig över. Men min mamma som alltid varit smal som en sticka tror att jag äter smör hela dagarna...

• Mrs TH
    Minifer skrev 2010-05-04 17:19:28 följande:
    =) Jag kostbehandlade min diabetes från v 12 till v 30 sist (då jag började med insulin) och det är inte lika strikt och värdelöst som man kan tro =) Jag hatar tex bröd som är sådär grovt att det är helt kornigt (vilket hänger ihop med min aversion för nötter) och fullkornspasta och så är uäääkigt osv osv osv. ifall du skulle utvecka gravdiabetes lovar jag att det känns bättre efter ett snack med dietisten =) Visst måste man ändra en del, och man kan absolut inte käka lösgodis och sylt och rena sockergrejer, men det hade kunnat vara sååå mycket värre =) Jag har äntligen fått en god ursäkt att äta mer kött än potatis te.x, muhahahahahaah! Jag är kanske knäpp, men jag tar verkligen min diabetes med en klackpark, även om jag vet att jag kommer leva med den resten av livet. Men vafan, det kunde varit cancer liksom=) Nu måste jag äta nyttigt och motionera, ånej! (ok, har inte lyckats motionera en enda gång hittills, men jag har skaffa zumba, så ska förhoppningsvis komma igång) Men nu babblar jag igen. Försöker väl säga att det inte alls är säkert du får gravdiabetes, men risken finns ju eftersom det är så högt så tidigt i graviditeten. men om du får det är det inte hela världen =) Det som är sugigast med det är att man inte får ligga på patienthotell när bebbe är född och man måste ev stanna lite längre på avd, men annars är det lugnt =) Kram på dig!
    Vad snällt att du ville babbla av dig, nu är jag inte alls lika orolig!
    Jag är väl inte sååå himla orolig för min skull, det ordnar sig och jag får faktiskt skylla mig själv! Men det ska säkert gå bra om det visar sig att det är grav diabetes, är det inte det så är ju det naturligtvis ännu bättre. Min BM var iaf jättetrevlig hon tyckte inte att min vikt var ngt att oroa sig över, så farligt var det inte.
  • Minifer
    Mrs TH skrev 2010-05-04 21:08:42 följande:
    Vad snällt att du ville babbla av dig, nu är jag inte alls lika orolig! Jag är väl inte sååå himla orolig för min skull, det ordnar sig och jag får faktiskt skylla mig själv! Men det ska säkert gå bra om det visar sig att det är grav diabetes, är det inte det så är ju det naturligtvis ännu bättre. Min BM var iaf jättetrevlig hon tyckte inte att min vikt var ngt att oroa sig över, så farligt var det inte.
    åh vad bra!!! Ja det går jättebra i så fall! Och så har du ju mig att babbala om dig med och fråga saker och så :)
  • Tilma
    Lallan skrev 2010-05-04 16:03:56 följande:
    Har inte skrivit på länge då jag mått så dåligt och varit så trött men idag kom förklaringen då jag var på vul, det är inte bara en där inne :-O  Nu gäller det att hålla tummarna för två istället för en.
    Men shit, vilken chock! :-O GRATTIS! & inte undra på att du varit så trött då
    Live to win.
  • Ett två tre

Urk, mitt illamående blir bara värre och värre {#lang_emotions_yell} Bara för att jag sa till nån för bara nån dag sen att jag mår bättre än när jag var gravid med sonen, typiskt Sliter rejält med att jobba men det är bara att bita ihop. Startade arbetsdagen med att titta djupt ner i toaletten, underbart! {#lang_emotions_yell} Tur det finns smink säger jag bara, är ganska blek om nosen, hehe...

☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Tilma
    Ett två tre skrev 2010-05-05 09:24:55 följande:
    Urk, mitt illamående blir bara värre och värre  Bara för att jag sa till nån för bara nån dag sen att jag mår bättre än när jag var gravid med sonen, typiskt Sliter rejält med att jobba men det är bara att bita ihop. Startade arbetsdagen med att titta djupt ner i toaletten, underbart!  Tur det finns smink säger jag bara, är ganska blek om nosen, hehe...
    Samma här!
    Det kulminerar hela tiden. Är så LESS på att må illa och vara bästis med toastolen. Hoppas verkligen att det vänder snart. Har köpt tabletter mot illamående men vet inte när det är ok att ta dem? Vill inte direkt bli "beroende." Kan man ta dem enbart för att förbättra livskvaliteten eller ska man gå runt och känna sig grön i ansiktet och bakfull och knappt orka ta sig ur sängen, för att det ska vara okej?
    Live to win.
  • Minifer

Hellu! Varit på KK och gjort vul, fick se ett litet hjärta som pickade, najs! Blev flyttad en dag ochkså, så nu har jag BF på julafton, haha! Läkaren skrev ut legirgan comp mot illamåendet. Hon sa att det är tusen gånger bättre än postafen, tips för er anda som mår illa. Nu har jag tagit en tablett och krängt på mig mina nyinköpta seabands ochmår bättre än jag gjort på en vecka, hurra! Har redan gått upp tre kilo dock, blööööherrrk!

• Ett två tre
    Tilma skrev 2010-05-05 11:58:52 följande:
    Samma här! Det kulminerar hela tiden. Är så LESS på att må illa och vara bästis med toastolen. Hoppas verkligen att det vänder snart. Har köpt tabletter mot illamående men vet inte när det är ok att ta dem? Vill inte direkt bli "beroende." Kan man ta dem enbart för att förbättra livskvaliteten eller ska man gå runt och känna sig grön i ansiktet och bakfull och knappt orka ta sig ur sängen, för att det ska vara okej?
    Jag är oxå less och jag vet från graviditeten att det är måååååånga veckor kvar med urkande, bläk. Med sonen var jag sjukt illamående till vecka 15. Kan ju alltid hoppas att et ger sig tidigare den här gången...

Tror du kan ta tabletter när du känner du behöver, vilka har du köpt?
    Minifer skrev 2010-05-05 12:02:19 följande:
    Hellu! Varit på KK och gjort vul, fick se ett litet hjärta som pickade, najs! Blev flyttad en dag ochkså, så nu har jag BF på julafton, haha! Läkaren skrev ut legirgan comp mot illamåendet. Hon sa att det är tusen gånger bättre än postafen, tips för er anda som mår illa. Nu har jag tagit en tablett och krängt på mig mina nyinköpta seabands ochmår bättre än jag gjort på en vecka, hurra! Har redan gått upp tre kilo dock, blööööherrrk!
    Här i Norge avråder dom från Lergigan Comp, både min förra läkare i min förra graviditet och två olika läkare i denna. Men verkar vara olika rekomendationer mellan landen så det är säkert ingen fara alltså, men jag lär inte få recept på det. Har annars flera kompisar i Sverige som tyckt dom har hjälpt väldigt bra.

Så jag får bara lida... Har köpt ingefäratabletter och seaband. Dom första tyckte jag inte hjälpte nånting och seabanden syns på jobbet (har inte berättat nåt här än).
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Tilma
    Ett två tre skrev 2010-05-05 13:28:58 följande:
    Jag är oxå less och jag vet från graviditeten att det är måååååånga veckor kvar med urkande, bläk. Med sonen var jag sjukt illamående till vecka 15. Kan ju alltid hoppas att et ger sig tidigare den här gången...

Tror du kan ta tabletter när du känner du behöver, vilka har du köpt?
    Jag köpte postafen på Apoteket. Finns ju seaband också men de syns ju på t ex jobb och eftersom att jag inte berättat något där, känns det dumt. Min mamma jobbar dessutom på samma arbetsplats som mig så jag vill inte dra uppmärksamheten åt mig
    Live to win.
Svar på tråden Decemberbebis 2010