• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • danny79
    ben brunsten skrev 2010-04-18 02:21:20 följande:
    danny79, dags att gå å natta kudden kanske, "Hitler", vad fan menar du? Jag tror du missförstår med vilje... eller av trötthet.. sov gott och må dina drömar dofta av blodet av de orättfärdiga och... svett kanske. Gonatt
    men du lilla gubben... jag missförstår inte alls,, håll käft eller kom med ngt konkret...
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 02:19:31 följande:
    Vad är humanistisk kriminalvård då? Att få komma ut och äta på restaurang? Shit, det gör inte många barnfamiljer ens, men barnmördare ska få göra det?
    Det handlar väl mer om att få någon kontakt med omvärlden för att minska risken för den intagna att institutionaliseras.
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 02:20:23 följande:
    Ja,, sveriges rättsamhälle speglar knappast brottets allvar.. tror alla i vårt moderna samhälle skulle uppskatta hårdare straff. med atnke på våldets utveckling ,, även sänka straffåldern... Krimeinella får inga straff i detta land... gäller att sätta hårt mot hårt,, endast det avskräcker...
    Det finns ganska mycket forskning som visar att hårdare straff inte leder till minskad brottslighet.
  • Bam
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 02:25:22 följande:
    Det handlar väl mer om att få någon kontakt med omvärlden för att minska risken för den intagna att institutionaliseras.
    Jag gissar hejvilt förstås, men jag tror nog att omvärlden inte vill ha kontakt med en sadistisk sexmördare. Jag KAN ha fel, men jag tvivlar på det.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Bam
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 02:26:17 följande:
    Det finns ganska mycket forskning som visar att hårdare straff inte leder till minskad brottslighet.
    Avrättning leder definitivt till mindre brottslighet från just den brottslingen.
    Värt att tänka på när det gäller barnmördare.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • ben brunsten

danny79, ska jag komma med nåt konkret? Vad menade du med Hitler? Jag pratade om offret, det gjorde Blind Urmakare oxå.. så kommer du med Hitler... Vad menar du? Och, vad menar du med "lilla gubben"? Jag kan visa dig lilla gubben... Om du inte är lika stor som Magnus Samuelsson så ska du passa dig noga för att kalla mig för lilla gubben..

• danny79
    Blind Urmakare skrev 2010-04-18 02:26:17 följande:
    så du säger vad? mörda ngn och sitt några år? eller få "vård" i några år ??sen är allt bra?
    Offrets familj kommer att bära detta inom sig resten av sitt liv.. och då tycker jag att det inte är mer än rätt att våldsverkaren också ska göra det???Eller??
    Jag som som anhörig kommer att lida resten av mitt liv... Varför ska inte den som utfärdat våldet göra det också??
    Snälla svara på den frågan
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 02:28:51 följande:
    Jag gissar hejvilt förstås, men jag tror nog att omvärlden inte vill ha kontakt med en sadistisk sexmördare. Jag KAN ha fel, men jag tvivlar på det.
    Det är nog få som vill ha kontakt med en sadistisk sexmördare. Fast dock finns det de som vill utifrån kärleksbreven han får, det är dock en helt annan diskussion.
    Alltså, Eklund kommer kanske en dag rehabiliteras och få sitt straff tidsbestämt. Det är vad kriminalvården satsar på. Kan han rehabiliteras ska han det. En viktig del av rehabiliteringen är permissionerna. Utan permissioner blir det väldigt svårt för den frisläppta fången att integreras med samhället och klara sig på egen hand i även de små sakerna som att äta på restaurang eller gå till en läkare.
  • Blind Urmakare
    danny79 skrev 2010-04-18 02:31:18 följande:
    så du säger vad? mörda ngn och sitt några år? eller få "vård" i några år ??sen är allt bra? Offrets familj kommer att bära detta inom sig resten av sitt liv.. och då tycker jag att det inte är mer än rätt att våldsverkaren också ska göra det???Eller?? Jag som som anhörig kommer att lida resten av mitt liv... Varför ska inte den som utfärdat våldet göra det också?? Snälla svara på den frågan
    Ditt behov av vård och fångens behov av vård är två skilda ting och ska behandlas som två skilda ting.
    Att förlora någon närstående är hemsk och ett otroligt lidande för vilken man bör få hjälp av en psykolog. Men ditt välmående ska inte bekostas med någon annans lidande. Det förtår du väl att det inte är hållbart.
    Och tror du själv att du kommer må bättre för att någon annan dör?
  • Blind Urmakare
    Bam skrev 2010-04-18 02:30:49 följande:
    Avrättning leder definitivt till mindre brottslighet från just den brottslingen. Värt att tänka på när det gäller barnmördare.
    Ja fast det leder inte till någon form av allmänprevention. Stater med dödsstraff har i genomsnitt högre mordstatistik än stater utan dödsstraff.
    Fast ska vi seriöst ta diskussionen om dödsstraffets vara eller icke vara?
Svar på tråden Anders Eklund får permission...