• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • saltabanditen
    Mälaröbo skrev 2010-04-18 17:53:34 följande:
    Det finns länder där man faktiskt har lagar som många ropar efter här, typ Iran och Afghanistan. Varför inte flytta dit?
    Precis den tanken slog mig också.
  • Lindreas
    saltabanditen skrev 2010-04-18 18:29:03 följande:
    Vårdcentralen var jag däremot väl medveten om. Självklart ska även interner ska få vård även om det är på akuten.  
    Ja, det håller jag med om. Det är fortfarande människor, och ska prioriteras på samma sätt som icke intagna. :)
  • hic sunt leones

Jag personligen tycker inte han ska ha varken lunch ute eller besöka en bokhandel. Böcker borde han kunna få tag i på annat sätt. Om nu permission måste beviljas bör den vara så kort det bara är möjligt tycker jag.

• mamamamamaräng
    Astarte skrev 2010-04-18 08:29:11 följande:
    Det där med optiker tycker jag är okej. Restaurangbesök är väl något man kan fundera på, men kommer de överhuvudtaget att kunna lösa det praktiskt? Som någon skrev, vem skulle gå med på att servera honom?
    Han skulle skaffa solglasögon med styrka.
    Jag tycker gott att han kan få stå ut med att få solen i ögonen.

Att ordna med maten betyder inte att han behöver gå in på en restaurang.
    Det finns ju takeway, som t ex hamburgare, som kan ätas i blien.
  • Astarte
    mamamamamaräng skrev 2010-04-18 21:01:49 följande:
    Han skulle skaffa solglasögon med styrka. Jag tycker gott att han kan få stå ut med att få solen i ögonen. Att ordna med maten betyder inte att han behöver gå in på en restaurang. Det finns ju takeway, som t ex hamburgare, som kan ätas i blien.
    Jaha, det hade jag inte hört. Men visst, reglerna är ju som de är.
  • bits
    Puls skrev 2010-04-18 09:28:09 följande:
    Jag skulle inte se några problem med att den som våldtagit någon av mina barn går en plågsam död till mötes. Däremot skulle jag aldrig nånsin göra något för att åstadkomma det, det vore nämligen att lägga ytterligare ett vuxensvek på mitt barns axlar om jag såg till att hennes mamma hamnade på Hinseberg för mord. Hur ska jag då kunna vara den som finns där för henne?
    Engla är död, om ens enda barn har blivit mördad kanske vissa föräldrar struntar i om de hamnar på hinseberg eller ej. Jag kan inte svara på hur jag skulle reagera...
  • Emeli
    maelgi skrev 2010-04-18 15:09:40 följande:
    Kunde inte skrivit d bättre själv. Precis d jag försökt få fram här men inte vet jag, verkar som att folk som vanligt hänger upp sig på ordval eller nåt.
    Jag tror att folk hänger upp sig på ditt språk här på FL. Skriv ut alla ord så blir du kanske bemött med större respekt. Sagt i all välmening. Jag tycker du verkar ha en hel del vettigt att säga, men handen på hjärtat - hur svårt är det att skriva 'det' i stället för 'd'? MÅNGA dissar dåligt skrivna inlägg. Bara ett tips.
  • väntar i Kina kön

Fruktansvärt att han får komma ut redan. Stackars barn! Vad har hon inte fått utstå och varför ska han få komma ut.

Straffet i våra fängelser är FÖR bra, tv, träning och bra mat har jag hört och att vissa brottslingar vill åka in för att vila upp sig. Läste det någonstans men vet inte om det stämmer.

Jag kommer inte håg i vilket samanhang jag läste det eller vilken sida men det var en kille som hade varit inne flera gånger och han ville in igen och gjorde ett nytt brott för att få komma och få tak över huvud och mat.

Kan man inte göra en proteslista eller någonting?

• saltabanditen
    väntar i Kina kön skrev 2010-04-19 07:42:24 följande:
    Fruktansvärt att han får komma ut redan. Stackars barn! Vad har hon inte fått utstå och varför ska han få komma ut. Straffet i våra fängelser är FÖR bra, tv, träning och bra mat har jag hört och att vissa brottslingar vill åka in för att vila upp sig. Läste det någonstans men vet inte om det stämmer. Jag kommer inte håg i vilket samanhang jag läste det eller vilken sida men det var en kille som hade varit inne flera gånger och han ville in igen och gjorde ett nytt brott för att få komma och få tak över huvud och mat. Kan man inte göra en proteslista eller någonting?
    Appropå att få tak över huvudet:
    Vad vet du om livet som hemlös och deras livsvillkor?
  • ahlcec

Självklart vill ingen pka dit för att vila upp sig, men många gånger tjänar häkten som rena livräddarna - narkomanerna får en chans att vila upp sig, äta god mat och bli rena ett tag. Förhoppningsvis finns det bra uppsökare kopplad till det häktet han elle rhon hamnar på, och så kan det finnas en väg ut ur missbruket. Fast oftast blir det ju inte så.

Hur osm helst: ja, det är god mat på anstalter och häkten, men vad menas? Ska intagna äta skulor eller hur tänker ni? Ja, det finns tv och gym och bastu men tror ni på fullaste allvar att det skulle bli BÄTTRE människor av de osm satt inne i ett par år och inte fick förströ sig med någonting?
    Jo, men förmodligen skulle rånare och missbrukare komma ut och vara helt rehabiliterade, sunda och välmående medborgare om de satt inne i låt säga två år och fick äta skulor, inte titta på tv, inte träna, ingenting. Jodåsatteh. Ibland känns det som om jag är omgiven av pappskallar.

Svar på tråden Anders Eklund får permission...