• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Lantismamman75an
    Plutteli skrev 2010-04-19 10:55:17 följande:
    Visst är det det, men straff och rätt skall inte baseras på dessa eftersom det utan tvekan leder till ett samhälle iaf jag inte vill leva i. Jag hade också önskan en människa som skadar mitt barn döden, men det är inte samma sak som att jag skulle tycka att det vore en bra ide. Som jag skrev tidigare i tråden. Varför vilja utsätta den personens familj för samma smärta som jag känner? Vem mår bättre av det och hur blir saker bra pga det?
    Visst, det du skriver är väldigt klokt och jag håller med dig. Men jag tror inte jag hade tänkt så klart om något hade hänt mitt barn. Men visst är det en intressant disk!
  • EllaHedwig

Okey. Underförstått så uttryckte du att mina åsikter är likvärdiga med en person med narcissistisk personlighetsstörning. Intressant tanke återigen.

• Blind Urmakare
    Lantismamman75an skrev 2010-04-19 11:14:54 följande:
    Visst, det du skriver är väldigt klokt och jag håller med dig. Men jag tror inte jag hade tänkt så klart om något hade hänt mitt barn. Men visst är det en intressant disk!
    Det tror jag ingen skulle. Det är mänskligt och helt förståeligt att känna ilska och hat efter en sådan sak. Det är en naturlig del i sorgeprocessen men det är något man, med psykologisk hjälp, kommer över. Sorgen försvinner naturligtvis aldrig men ilskan försvinner och det är något bra. 
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Blind Urmakare
    EllaHedwig skrev 2010-04-19 11:17:48 följande:
    Okey. Underförstått så uttryckte du att mina åsikter är likvärdiga med en person med narcissistisk personlighetsstörning. Intressant tanke återigen.
    Att människor är förbrukningsbara anser du vara en hälsosam och modern människosyn eller?
  • Ventress

Om han nu skulle komma ut efter behandling och ansågs, av experter, vara rehabiliterad....vem av er som värnar om hans mänskliga rättigheter skulle vilja ha honom som granne???? Skulle ni sitta och äta bredvid honom på en restaurang? Med era barn bredvid er? Skulle ni lita på att han var frisk?

• Blind Urmakare
    Ventress skrev 2010-04-19 11:28:21 följande:
    Om han nu skulle komma ut efter behandling och ansågs, av experter, vara rehabiliterad....vem av er som värnar om hans mänskliga rättigheter skulle vilja ha honom som granne???? Skulle ni sitta och äta bredvid honom på en restaurang? Med era barn bredvid er? Skulle ni lita på att han var frisk?
    Förhoppningsvis skulle alla värna om hans mänskliga rättigheter. Brott mot folkrätten är allvarliga saker.
  • EllaHedwig

Blind Urmakare:
    Jag anser att en människa som begår mord förlorar sin rätt till rättigheter överhuvudtaget och bör låsas in för all framtid. Utan bekvämligheter. Om det är modern och hälsosam människosyn låter jag vara osagt men har en människa gjort ett så grovt brott som Eklund i detta fall så finner jag att den människan inte har något att bidra i samhället. Hur inkorrekt det än må vara.

Hand in glove:
    EXAKT!! Jag menar liksom... det har ju gått så bra tidigare gånger människor ansetts vara "rehabiliterade". :S

• Blind Urmakare
    EllaHedwig skrev 2010-04-19 11:39:20 följande:
    Blind Urmakare: Jag anser att en människa som begår mord förlorar sin rätt till rättigheter överhuvudtaget och bör låsas in för all framtid. Utan bekvämligheter. Om det är modern och hälsosam människosyn låter jag vara osagt men har en människa gjort ett så grovt brott som Eklund i detta fall så finner jag att den människan inte har något att bidra i samhället. Hur inkorrekt det än må vara. Hand in glove: EXAKT!! Jag menar liksom... det har ju gått så bra tidigare gånger människor ansetts vara "rehabiliterade". :S
    Jag låter dig anse vad du vill, dock ifrågasätter jag huruvida du tycker att du har en hälsosam människosyn när du ser människor som förbrukningsbara. Innerst inne vet du nog att det klingar helt fel att tala om människor så.
    Återfallsstatistiken för sexualförbrytare till samma brott är faktiskt väldigt låg, lägst efter skattebrott, och ligger på 4-5%. 96-95% rehabiliteras bra.
    Sida 7 behandlar återfallsstatistik i samma brottskategori.
  • EllaHedwig

Och det är 4-5% förmycket.
    Man kan inte laga någon som är trasig så att den blir hel igen...

• snillis
    EllaHedwig skrev 2010-04-19 11:57:21 följande:
    Och det är 4-5% förmycket. Man kan inte laga någon som är trasig så att den blir hel igen...
    Hur tror du själv att psykiska problem/personlighetsstörningar uppstår?
Svar på tråden Anders Eklund får permission...