• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • snillis
    Ess skrev 2010-04-19 12:34:32 följande:
    Om nu Eklunds familj lider så är det HANS fel och ingen annans, HAN har valt sin väg och HAN drar dem genom skiten.Hade mitt barn varit farlig för allmänheten så hade jag inte velat att han/hon skulle komma ut igen för att skada fler. Jag hade mått jävligt dåligt och funderat hela livet över vad jag gjort för fel, varför det blivit så.Hade mina vägar korsats med mitt barns mördare/våldtäktsman så hade en av oss inte kommit levande därifrån.Jag fattar inte varför dom släpper ut honom överhuvudtaget, men missbedömningar har dom ju gjort förr, tyvärr.
    Och du hade tyckt att det var helt ok att din anhörige under fängelsevistelsen behandlades helt utan hänsyn till mänskliga rättigheter osv?
    Bröd/vatten, tortyr osv.
  • EllaHedwig

ahlcec skrev 2010-04-19 12:36:01 följande:
    Jaja, SR eller AB skitisamma, jag vet iallafall hur det regleras inne på anstalterna. Och det är ju plågsamt tydligt att du inte vet ett skit om det.

Ojsan... då har väl fångvaktarna på den anstalten du jobbat på gått över lagen då en sexdömd ENLIGT LAG får ha porr i fängelset...

• ahlcec

Nej det har de inte. Intagna får inte inneha något i sina rum som kan vara kränkande för vårdaren. Således, ingen porr. Vad är det du inte fattar?
    Eller är det så att du tycker det är så jävla gött att reta upp dig och skräna om hårdare straff och bortkastade nycklar, att du helt enkelt inte begriper att din bild inte stämmer? Alltså, aftonbladetkunskap i all ära, men för fan. Ge dig. De har inte porr. Ring Vä-anstalten och fråga.

• Blind Urmakare

Det är enormt enkelt att hamna fel i livet. De flesta som sitter inne är inte onda människor, de är inte monster, de är inte omänskliga. De blir seriöst illaberörd och ledsen när jag läser denna dehumanisering. För jag vet vart sådant leder.

De finns de i häktet som har gjort avskyvärda saker, brott vi läser som i medierna, dessa människor är de specifikt svåra fallen. Det är inte självklart att de kan rehabiliteras och de kommer sitta i häktet så länge de anses vara en fara för samhället. Om det så blir hela deras liv.
    Med det är långt, lång, ifrån alla intagna som är så illa däran. De flesta är helt normala människor som en gång precis som du och jag hade drömmar och förhoppningar. Vissa ville bli brandmän och rädda folk. Andras största önskan var att bli läkare. Men deras familjeförhållanden är kanske svåra, pappa är aldrig hemma och mamma är alltid ledsen.
    En dag när du är berusad hamnar du i bråk med en annan person över något trivialt, bråket eskalerar och du tar tag i en lampa för att slå honom i huvudet. lampan hamnar så fel en lampa kan hamna och han dör av kraftig hjärnblödning. Alla dina drömmar försvinner där. Ditt mänskliga värde försvinner där. Och du är bara 24.
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Blind Urmakare
    JAG blir seriöst illaberörd ska det stå. {#lang_emotions_smile}
    Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Novemberstjärnan
    Blind Urmakare skrev 2010-04-19 12:50:18 följande:
    Det är enormt enkelt att hamna fel i livet. De flesta som sitter inne är inte onda människor, de är inte monster, de är inte omänskliga. De blir seriöst illaberörd och ledsen när jag läser denna dehumanisering. För jag vet vart sådant leder. De finns de i häktet som har gjort avskyvärda saker, brott vi läser som i medierna, dessa människor är de specifikt svåra fallen. Det är inte självklart att de kan rehabiliteras och de kommer sitta i häktet så länge de anses vara en fara för samhället. Om det så blir hela deras liv. Med det är långt, lång, ifrån alla intagna som är så illa däran. De flesta är helt normala människor som en gång precis som du och jag hade drömmar och förhoppningar. Vissa ville bli brandmän och rädda folk. Andras största önskan var att bli läkare. Men deras familjeförhållanden är kanske svåra, pappa är aldrig hemma och mamma är alltid ledsen. En dag när du är berusad hamnar du i bråk med en annan person över något trivialt, bråket eskalerar och du tar tag i en lampa för att slå honom i huvudet. lampan hamnar så fel en lampa kan hamna och han dör av kraftig hjärnblödning. Alla dina drömmar försvinner där. Ditt mänskliga värde försvinner där. Och du är bara 24.
    Väldigt klokt, eftertänksamt och berörande inlägg!
    Tack!
  • Tigrino

Personligen hoppas jag att den fan blir skjuten under sin permission. Ingen har någon behållning av en sån här människa...

• snillis

Precis som Blind Urmakare skriver så är ju långt ifrån alla kriminella (ett litet fåtal) monster helt utan framtidsutsikter.
    De allra flesta har bra rehabiliteringsprognos, med rätt stöd och utan att bli dömda av resten av samhället förståss.
    Det är enormt kontraproduktivt att vara så hårt och utan försonande drag, det är en sådan attityd som gör att dessa människor aldrig kommer in i samhället igen efter avtjänat straff.

Jag har arbetat inom både kriminalvård och slutenpsykiatrisk vård och visst finns det människor som kanske aldrig kan komma ut igen utan att göra andra människor illa men som sagt, de allra flesta har goda utsikter att bli "goda" medborgare med rätt insatser och rätt stöd!

• EllaHedwig
    ahlcec skrev 2010-04-19 12:47:23 följande:
    Nej det har de inte. Intagna får inte inneha något i sina rum som kan vara kränkande för vårdaren. Således, ingen porr. Vad är det du inte fattar?Eller är det så att du tycker det är så jävla gött att reta upp dig och skräna om hårdare straff och bortkastade nycklar, att du helt enkelt inte begriper att din bild inte stämmer? Alltså, aftonbladetkunskap i all ära, men för fan. Ge dig. De har inte porr. Ring Vä-anstalten och fråga.
    Jag hoppas verkligen att du läste igenom länken jag skrev tidigare, då de just skrev om ett fall som nekats två gånger och skulle upp i regeringsrätten. Detta var 2007 och som det verkar har det alltså inte blivit någon förändring i lagen. Varför du jiddrar om "aftonbladetkunskap" vet jag fortfarande inte då artikeln kom ifrån SR.

Vad som sker eller har skett på den anstalten där du jobbar/jobbat på är en sak i sig, då jag inte VET hur fångvaktarna där gör vid en sån situation. Det jag dock vet, då jag är läskunnig, är att fångarna har rätt enligt lag att ha porr trots att de är dömda för just sexbrott. Och det är just detta jag är emot då jag inte tycker att de har någon som helst rätt till porr i fängelset.
  • snillis

Och det jag skulle komma fram till......

Om de där fåtalet "onda" skall sätta upp agendan för alla andra människor - då är det ju dom som segrar. Och det vill väl ingen?

Svar på tråden Anders Eklund får permission...