• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Alltid
    Novemberstjärnan skrev 2010-04-19 13:34:55 följande:
    Men han skulle fortfarande till optikern. Hur skulle det annars gå till? Skulle optikerna komma till honom? kan någon svara? För det är väl ändå relevant i sammanhanget.
    Nej optikern kan inte komma till honom. På de flesta större anstalterna  finns tandläkare ca 1 gång per vecka och då är det bara akuttandvård som gäller. Dessutom brukar en läkare komma en gång per vecka och att det varje dag kan finnas tillgång till sjuksköterska. För att få komma till optiker måste man ha permission. Är man i normalpermissionsgång får detta ombesörjas då. Har man inte det så kan man få en särskild permission för att besöka optiker.

I just det här fallet så skulle han ha en lufthålspermission vilket kan sökas tidigast två år sedan den intagne blev häktad. En av de sakerna han tydligen hade sökt om på sin lufthål var att besöka en optiker.
  • Plutteli
    Novemberstjärnan skrev 2010-04-19 13:34:55 följande:
    Men han skulle fortfarande till optikern. Hur skulle det annars gå till? Skulle optikerna komma till honom? kan någon svara? För det är väl ändå relevant i sammanhanget.
    Enligt många här förtjänar han inte glasögon...
  • Novemberstjärnan

Jag menar bara att många här verkar tro att han ska gå på värsta festen eller liknande. Men nu är ju fallet att han ska göra en nödvändig sak.

• Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-19 13:33:35 följande:
      Vad är det för sjukdom han/man har som inte kan få diagnos? Och vilka specifika diagnoser kvalificerar för rättspsyk?
    Längre bak i tråden hade någon citerat vad som behövs för att kvalificeras till rättspryk. Tex. psykoser är "gilltigt".

Har han empatistörning behöver inte det enbart vara fog för diagnos och räcka för att åka in på rättspsyk eftersom han är medveten fullt ut med vad han gör, han bara bryr sig inte som exempel. De som är empatistörda kan bla vara Narcissister eller Psykopater, men det krävs fler element för att få diagnos!

Lasermannen (John Ausonius) är Narcissist, han saknar empati för andra, anser sig ofelbar och enligt sig själv är han den enda som vet hur saker skall vara osv. Men han är samtidigt fullt medveten kring sina handlingar och dess konsekvenser och således inte sjuk i den bemärkelsen att han får sitta på rättspsyk, samma gäller Hagamannen.
  • Virriga Vera
    Lantismamman75an skrev 2010-04-19 10:00:20 följande:
    När min man jobbade på en av dom större anstalterna så berättade han att maten var så bra för att det fick fångarna lugnare. Men för den sakens skull så tycker jag ju inte våra äldre skall ha sämre mat Det är helt fel såklart!
    Om nu de intagna skulle få sämre mat så betyder det inte att äldrevården får bättre mat. Äldrevården bekostas av kommunala medel och kriminalvården av statliga medel.

Tycker ni att det är dålig mat inom äldrevården så tag kontakt med era kommunalpolitiker och bearbeta dem.
  • Virriga Vera
    Ess skrev 2010-04-19 12:34:32 följande:
    Om nu Eklunds familj lider så är det HANS fel och ingen annans, HAN har valt sin väg och HAN drar dem genom skiten. Hade mitt barn varit farlig för allmänheten så hade jag inte velat att han/hon skulle komma ut igen för att skada fler. Jag hade mått jävligt dåligt och funderat hela livet över vad jag gjort för fel, varför det blivit så. Hade mina vägar korsats med mitt barns mördare/våldtäktsman så hade en av oss inte kommit levande därifrån. Jag fattar inte varför dom släpper ut honom överhuvudtaget, men missbedömningar har dom ju gjort förr, tyvärr.
    Och du tycker att det är rätt mot din och ditt offers familj att göra så? Du blir ju även du inlåst för all framtid utan några mänskliga rättigheter alls.
  • Mad as snow

Man kan vara psykiskt sjuk utan att vara det rent juridiskt. För att förklara det förenklat så handlar det väl om att kunna skilja på rätt och fel. En person som är såpass psykotisk att vederbörande inte kan skilja på rätt och fel, som inte begriper konsekvensen av sin handling, blir förmodligen betraktad som psykiskt sjuk även i lagens mening och blir dömd till vård. En människa med en allvarlig personlighetsstörning eller en psykisk sjukdom kan ändå dömas till ett vanligt fängeslestraff eftersom den psykiska sjukdomen inte har gjort att vederbörande inte begriper sina handlingar. Anders Eklund visste precis vad han gjorde (vad jag har förstått det som) och tog till ganska drastiska åtgärder för att gömma vad han hade gjort.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Ess
    Plutteli skrev 2010-04-19 13:12:35 följande:
    Ja det är hans fel, men varför straffa familjen för det han gjort genom att frånta honom alla mänskliga rättigheter, genom att tortera honom och döda honom som så många förespråkar? Lider inte hans familj så det räcker? Hade du tyckt att det var ok att ditt barn behandlades så för något h*n gjort och kanske tom ångrar? Är det inte straff nog att sitta inspärrad och aldrig kunna röra sig utan att övervakas? Har du en aning om hur den känslan är efter ett tag? Du kanske skulle testa själv att sätta dig i karantän i ditt hus i en månad och se om det är så roligt även om du kan se på tv och "leva lyxliv"..
    Han själv valde att straffa sin familj genom att aktivt utföra handlingen. Varför skulle hans familj lida för att han får ett straff för vad han gjort.
    Skitit i det blåskåpet har han ju själv gjort och att tex grannar och andra pekar finger efter hans familj är han ensam ansvarig för.

Ångrar sig gör han fram tills nästa flicka råkar korsa hans väg.

Sitter i karantän gör snart de flesta av oss eftersom vi inte vågar oss ut tack vare att dom släpper ut sånna som han.
  • Ess
    Virriga Vera skrev 2010-04-19 16:19:54 följande:
    Och du tycker att det är rätt mot din och ditt offers familj att göra så? Du blir ju även du inlåst för all framtid utan några mänskliga rättigheter alls.
    Det hade jag blivit. Men jag vet att jag aldrig hade kunnat gå förbi honom på gatan och bara konstatera att, oj där e mannen som våldtog/mördade mitt barn.
  • Plutteli
    Ess skrev 2010-04-19 17:11:31 följande:
    Han själv valde att straffa sin familj genom att aktivt utföra handlingen. Varför skulle hans familj lida för att han får ett straff för vad han gjort. Skitit i det blåskåpet har han ju själv gjort och att tex grannar och andra pekar finger efter hans familj är han ensam ansvarig för. Ångrar sig gör han fram tills nästa flicka råkar korsa hans väg. Sitter i karantän gör snart de flesta av oss eftersom vi inte vågar oss ut tack vare att dom släpper ut sånna som han.
    Om ditt barn skulle mörda någon och sedan sätts i fängelse. Skulle inte du lida av att veta att han torteras, misshandlas och behandlas som en sak, någon utan värde (om nu fängelserna skulle bli så som många i tråden förespråkar). Skulle du inte lida om ditt barn avrättas?
    På vilket sätt är det rätt att utsätta någon annan för den smärta man själv känner bara för hämd, någon som är lika oskyldig? Ok att straffa den som gjort dådet, men straffa inte dennes familj för något de inte rår för!

Och vadå vågar inte gå ut? Han sitter inlåst just nu, på obestämd tid! Han kanske aldrig någonsin kommer ut, för att komma ut med eskort är ju inte samma sak som att var fri! Om det är så du tänker bör du nog stanna inne faktiskt för så vitt du vet kan ju lika gärna din granne vara nästa Anders Eklund!
Svar på tråden Anders Eklund får permission...