• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Virriga Vera
    Ess skrev 2010-04-19 17:18:49 följande:
    Det hade jag blivit. Men jag vet att jag aldrig hade kunnat gå förbi honom på gatan och bara konstatera att, oj där e mannen som våldtog/mördade mitt barn.
    Då tycker jag synd om dig att du inte kan kontrollera dina känslor. Du är en farlig människa.
  • Ventress
    Blind Urmakare skrev 2010-04-19 11:36:04 följande:
    Förhoppningsvis skulle alla värna om hans mänskliga rättigheter. Brott mot folkrätten är allvarliga saker.
    Jag hade accepterat hans rättigheter, men inte f-n hade jag suttit på samma restaurang som han, med mina barn med mig - och NEJ jag hade aldrig bott i samma stad som han, ännu mindre på samma gata - om jag hade vetat att han var där. För OM han kommer ut lär han väl få en ny identitet...
  • lyckligmamma
    Ventress skrev 2010-04-19 17:59:59 följande:
    Jag hade accepterat hans rättigheter, men inte f-n hade jag suttit på samma restaurang som han, med mina barn med mig - och NEJ jag hade aldrig bott i samma stad som han, ännu mindre på samma gata - om jag hade vetat att han var där. För OM han kommer ut lär han väl få en ny identitet...
    Det kommer att vara så för honom hela livet. Hatad, förföljd. I fängelset är han skyddad. Vem ska skydda honom ute?
    Låt det vara hans straff istället. Han kommer aldrig att få leva ett normalt liv.
    Man får stå för det man gör. pedofiler är de mest hatade. Det finns en anledning att de inte siitter med andra vanliga fångar.
  • Ess
    Plutteli skrev 2010-04-19 17:24:48 följande:
    Om ditt barn skulle mörda någon och sedan sätts i fängelse. Skulle inte du lida av att veta att han torteras, misshandlas och behandlas som en sak, någon utan värde (om nu fängelserna skulle bli så som många i tråden förespråkar). Skulle du inte lida om ditt barn avrättas? På vilket sätt är det rätt att utsätta någon annan för den smärta man själv känner bara för hämd, någon som är lika oskyldig? Ok att straffa den som gjort dådet, men straffa inte dennes familj för något de inte rår för! Och vadå vågar inte gå ut? Han sitter inlåst just nu, på obestämd tid! Han kanske aldrig någonsin kommer ut, för att komma ut med eskort är ju inte samma sak som att var fri! Om det är så du tänker bör du nog stanna inne faktiskt för så vitt du vet kan ju lika gärna din granne vara nästa Anders Eklund!
    Det jag hade lidit mest av är att inte veta vad jag gjort för fel för att mitt barn hade blivit som det blivit. Jag hade levt mitt liv med ett stort VARFÖR.

Jag hade faktiskt inte gett mig på någon oskyldig, utan det hade varit en riktad hämnd mot den som mördat/våldtagit mitt barn.
    Om det är hans ev familj du syftar på så är det hans ansvar att inte sätta dem i den sitsen. Annars bör ju inte offret heller anmäla förövaren, eftersom det är kränkande för hans familj.

Jag syftar inte enbart på honom utan överlag på alla som vistas ute i samhället som egentligen inte borde gå lösa. Jag vet inte hur det är med dig, men jag undviker definitivt vissa platser speciellt när det är mörkt.
  • Plutteli
    Ess skrev 2010-04-19 20:53:57 följande:
    Det jag hade lidit mest av är att inte veta vad jag gjort för fel för att mitt barn hade blivit som det blivit. Jag hade levt mitt liv med ett stort VARFÖR. Jag hade faktiskt inte gett mig på någon oskyldig, utan det hade varit en riktad hämnd mot den som mördat/våldtagit mitt barn. Om det är hans ev familj du syftar på så är det hans ansvar att inte sätta dem i den sitsen. Annars bör ju inte offret heller anmäla förövaren, eftersom det är kränkande för hans familj. Jag syftar inte enbart på honom utan överlag på alla som vistas ute i samhället som egentligen inte borde gå lösa. Jag vet inte hur det är med dig, men jag undviker definitivt vissa platser speciellt när det är mörkt.
    Som sagt, om du tror att du kan göra något för att påverka psykisk sjukdom så som du verkar tro kan du inte ha mycket till kunskap i det ämnet.

Jag är inte för att hämnas helt enkelt, oavsett orsak faktiskt eftersom jag helt enkelt anser att den som hämnas genom att ge igen med "samma mynt" så att säga sjunker ner på samma nivå som den man hämnas på och blir då precis lika dålig i sin handling.

Självklart skall offret anmäla, men att ge någon sitt straff är inte samma sak som att utdela onödigt lidande för både förövare och hans familj.

Jag undviker inte många platser faktiskt, inte heller när det är mörkt av den enkla anledningen att de flesta våldsbrott faktiskt utförs av någon man känner. Det går inte att se på utsidan vem som kan vara en fara för mitt liv, och jag väljer att inte gå runt och vara paniskt rädd för precis alla i min omgivning. Om du vill vara det så är det ju upp till dig, men det måste bli ett jävligt instängt liv faktiskt...
  • mamamamamaräng
    Plutteli skrev 2010-04-19 13:44:49 följande:
    Längre bak i tråden hade någon citerat vad som behövs för att kvalificeras till rättspryk. Tex. psykoser är "gilltigt".Har han empatistörning behöver inte det enbart vara fog för diagnos och räcka för att åka in på rättspsyk eftersom han är medveten fullt ut med vad han gör, han bara bryr sig inte som exempel. De som är empatistörda kan bla vara Narcissister eller Psykopater, men det krävs fler element för att få diagnos! Lasermannen (John Ausonius) är Narcissist, han saknar empati för andra, anser sig ofelbar och enligt sig själv är han den enda som vet hur saker skall vara osv. Men han är samtidigt fullt medveten kring sina handlingar och dess konsekvenser och således inte sjuk i den bemärkelsen att han får sitta på rättspsyk, samma gäller Hagamannen.
    Jo jag vet. Det var jag själv som postade det citatet.
    Således känner jag till att man som regel inte kan dömas till rättspsyk. vård om man t ex har antisocial personlighetsstörning.
    Just eftersom man vet vad man gör och vet att det är fel men ändå gör det.

Menade med frågan vad som var specifika diagnoser enligt dig!
    Jag trodde att du menade några helt andra. {#lang_emotions_dreamer}

Men jag uppfattade det i alla fall som att du menade att man kunde vara sjuk utan att ha en diagnos.

Jag trodde att du menade att man kunde ha symtom som avsaknad av empati eller grundläggande spärrar utan att ha en personlighetsstörning, som narcissistisk eller antisocial sådan.

Menade du det?

.
  • GreatMaffian

Varför får HAN permiss??

Jag har suttit längre på behandlingshem pga "dåligt sällskap, droger" än vad han suttit INNE för att VÅLDTAGIT/mördat ett barn!! MEN herrejösses! är jag värst i svenska samhället!???? 
    Svenska systemet suger, BIG TIME!!!
    FY FAAAN!!!
  • lyckligmamma
    GreatMaffian skrev 2010-04-20 03:34:17 följande:
    Varför får HAN permiss?? Jag har suttit längre på behandlingshem pga "dåligt sällskap, droger" än vad han suttit INNE för att VÅLDTAGIT/mördat ett barn!! MEN herrejösses! är jag värst i svenska samhället!????  Svenska systemet suger, BIG TIME!!! FY FAAAN!!!
    Går nog inte o jämföra. Du kanske var ung o hade LVU?
  • saltabanditen
    Ess skrev 2010-04-19 17:11:31 följande:
    Han själv valde att straffa sin familj genom att aktivt utföra handlingen. Varför skulle hans familj lida för att han får ett straff för vad han gjort.Skitit i det blåskåpet har han ju själv gjort och att tex grannar och andra pekar finger efter hans familj är han ensam ansvarig för.Ångrar sig gör han fram tills nästa flicka råkar korsa hans väg.Sitter i karantän gör snart de flesta av oss eftersom vi inte vågar oss ut tack vare att dom släpper ut sånna som han.
    Det där är så lågt att det finns inte. Det du gör är att du gör en människa ansvarig för vad andra människor gör.
    Dvs, att andra mobbar en hel familj är inte mobbarnas fel, de har all rätt i världen att bete sig så.

Så fungerar det inte och ska inte fungera så. Alla människor är ensamma ansvariga för vad de gör. Hans familj är inte ansvarig för vad Anders gjort.  De som mobbar hans familj är ansvariga för vad de gör, dvs mobbar.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...