Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 09:42:48 följande:
    det jag tar hänsyn till är återfall i sverige enbart för det är där vi lever, även om vi har en "bra" statistik osv så är det fortfarande inte acceptabelt, varför då ens ha fängelser om dom inte gör det dom ska göra. det optimala skulle vara 0% men det är ett önsketänkande dock kan vi sänka % avsevärt bara man lägger manken till
    Hur kan du yttra dig om återfallen i Sverige när du inte jämför med annat än Sverige? Vad säger dessa siffror dig egentligen utan jämförelse?
    Angående siffrorna så undrar jag vilka det är, men det är kanske överkurs att begära förstås.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-21 10:05:34 följande:
    slutade du läsa när jag skrev att jag bara såg till sveriges statistik? ja vi behöver mer vård i våra fängelser det är ju det jag skriver att dom ska bli hårdare, det ska inte bara vara att sitta av tiden.
    Och jag menar på att det blir totalt orelevant att bara se till svenska siffror...
  • ELMK

det är i sverige vi bor i, och det finns länder där det är bättre och där det är sämre statestik, kommer alltid att finnas. klart återfallen är lägre där dom stenar folk till döds för att dom snor en anka eller dylikt, där dör dom så dom kan inte få återfall. DÖDEN är dock aldrig en lösning på något. eller där dom enbart förvarar fångarna och inte rehabiliterar där är det högre för dom lär sig inget förutom att det enda man behöver göra är att sitta av tiden, och då anser dom att det dom vinner i pengar (ex) är värt tiden.

dock är det förtidigt att låta en mördare få permission såhär nära han fått sitt straff. han behöver mer vård, visst optikern är väl en sak, men resturang besök osv..

skrev ju också att sverige har en av de bästa statistiken dock kan den bli lägre med hårdare regler i fängelserna, som mer psykiatrisk vård.

Elias 090109, BF 100525
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 10:47:46 följande:
    skrev ju också att sverige har en av de bästa statistiken 
    Som sagt. vilka siffror är det du grundar dina inlägg på när du jämför med andra länder?
    Jag har en stark känsla av att du tycker en hel del, vilket inte är fel i sig. Men det verkar stanna vid just tyckande när det önskas belägg och förklaringar till vad det är du säger.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • mamamamamaräng
    snillis skrev 2010-04-20 12:28:04 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation.Jag har arbetat både inom kriminalvården och inom psykiatrin och det är mååååånga inom kriminalvården som skulle må mycket bättre av att få vård inom psykiatrin och som definitivt är psykiskt sjuka.
    Men de har inte haft de diagnoser som har krävts för att få rättspsykiatrisk vård, eller?

Formellt sett har de väl inte hamnat fel, hoppas jag?

Jag är nyfiken på vad det är du har erfarit som gör att du tycker att de är psykisk sjuka?
  • mamamamamaräng
    Alltid skrev 2010-04-20 12:32:26 följande:
    Arbetar inom kriminalvården och jag håller absolut med. Det finns en drös med männsikor inom kriminalvården som man undrar vad de gör där. De skulle absolut sitta på rättspsyk eller iaf få bättre vård där. Gränsen är hårfin för var de hamnar ibland.....
    Frågar dig samma sak som jag frågade snillis.
  • mamamamamaräng
    Plutteli skrev 2010-04-20 07:38:23 följande:
    Ah. Jo, jag menar att man kan ha empatistörning tex. utan att få diagnos för att andra symptom saknas. Men annars tänkte jag mest att man kan vara sjuk och ha en diagnos av en psykisk störning som ändå inte är "nog" för att dömas till rättspsyk.
    Så man kan alltså ha empatistörning som ensamt symtom?
    Ja kanske om man har en organisk skada som påverkar enbart den del av hjärnan som styr detta?

Om man har en diagnos eller psykisk störning som inte ingår i kriterierna för rättspsykiatrisk vård är det inte nog för att dömas till
    rättspsyk. nej.
    Det som krävs är att man inte har kunnat ansvara för sina handlingar.
    Att man inte har förstått att det är fel.
  • Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 01:47:40 följande:
    Precis, många psykopater tex. eller de med narcissisitsk personlighetsstörning osv (tex. lasermannen) vet ju exakt vad de gör, de vet vad det kommer leda till, att det är fel osv. men de skiter fullständigt i det, andras känslor betyder noll för dem. Helt klart psykiskt sjuka men inte i laglig mening så de får sitta på vanlig anstalt. Iof tycker jag inte det är så jättemärkligt för den som vet precis vad den gör men inte har förmågan att bry sig skulle antagligen inte bli hjälpt av vanligt psyk.. Bla därför lasermannen fortfarande sitter på obestämd tid.
  • mamamamamaräng
    Plutteli skrev 2010-04-22 07:13:42 följande:
    Precis, många psykopater tex. eller de med narcissisitsk personlighetsstörning osv (tex. lasermannen) vet ju exakt vad de gör, de vet vad det kommer leda till, att det är fel osv. men de skiter fullständigt i det, andras känslor betyder noll för dem. Helt klart psykiskt sjuka men inte i laglig mening så de får sitta på vanlig anstalt. Iof tycker jag inte det är så jättemärkligt för den som vet precis vad den gör men inte har förmågan att bry sig skulle antagligen inte bli hjälpt av vanligt psyk.. Bla därför lasermannen fortfarande sitter på obestämd tid.
    Det har du rätt i.
    De är inte mottagliga för psykvård.
  • Chatlak

Till restaurangen som skulle/ska servera mat till k*käcklet:
    Se till att fyll hans köttbullar med pubshår och spott
    Annars kommer jag och köper upp eran lilla sylta.

Svar på tråden Anders Eklund får permission...