Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • ELMK

jag hävdar dock att alla som begår brott, framförallt grövre brott, har en psykisk störning och därför borde psykvård vara ett krav för alla fångar, och visst det finns de som inte kan ta åt sig vården men då släpper man heller inte ut dem igen.

Elias 090109, BF 100525
  • mamamamamaräng
    ELMK skrev 2010-04-22 09:12:30 följande:
    jag hävdar dock att alla som begår brott, framförallt grövre brott, har en psykisk störning och därför borde psykvård vara ett krav för alla fångar, och visst det finns de som inte kan ta åt sig vården men då släpper man heller inte ut dem igen.
    Vissa undersökningar visar att upp emot 40 % av interner har antisocial personlighetsstörning, aka psykopati. 

Det innebär att man redan vet att de inte kan ta till sig vården.
  • ELMK
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 09:36:38 följande:
    Vissa undersökningar visar att upp emot 40 % av interner har antisocial personlighetsstörning, aka psykopati.  Det innebär att man redan vet att de inte kan ta till sig vården.
    jo men då får de väl stanna inne då, hur ska man kunna återanpassa dessa i ett samhälle där de beviserligen inte fungerade i?!
    Elias 090109, BF 100525
  • Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 09:02:23 följande:
    Det har du rätt i. De är inte mottagliga för psykvård.
    Precis, och det är också de människorna som är de enda jag anser verkligen ska vara innlåsta för all framtid, det går inte att få dem att tänka om för de delar som behöver fungera för att ändra sig finns inte där. Men alla människor som sitter inne tillhör ju inte dessa personer och de som kan ändra sig behöver få vård och stöd att göra detta, det känar hella sammhället på!
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-22 09:12:30 följande:
    De som verkligen mördat lär inte hjälpas allt för mycket av vård, och de som mördad och bedöms bli hjälpt av vård döms till rättspsyk. De som bedöms som "hopplösa fall" samt sammhällsfarliga släpps faktiskt inte ut. Men i övrigt håller jag med om att ALLA intagna ska ha vård, punkt. Även de som bara gjort småbrott som lättare stöld.
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-22 15:05:38 följande:
    De som verkligen mördat lär inte hjälpas allt för mycket av vård, och de som mördad och bedöms bli hjälpt av vård döms till rättspsyk. De som bedöms som "hopplösa fall" samt sammhällsfarliga släpps faktiskt inte ut. Men i övrigt håller jag med om att ALLA intagna ska ha vård, punkt. Även de som bara gjort småbrott som lättare stöld.
    fast det var ju ungefär det jag menade och har ansett hela tiden så varför då ens låta en mördare få permission, speciellt efter så kort tid som anders nu har suttit.
    Elias 090109, BF 100525
  • CallGirl
    Plutteli skrev 2010-04-22 15:05:38 följande:
    jag tror att alla erbjuds vård i någon form men det är frivilligt att delta
  • Plutteli
    CallGirl skrev 2010-04-22 18:48:53 följande:
    jag tror att alla erbjuds vård i någon form men det är frivilligt att delta
    Ja, och jag menar att det inte ska vara frivilligt, alla ska vårdas och så är det bara. För som det är nu är de ju de som egentligen från start faktiskt inte skulle göra om sitt brott för att de fattar allvaret som också söker hjälp, och de hade sökt hjälp även utanför fängelset. De som inte anser sig gjort fel (tex. våldtäktsmän som bara skyller på offret) de tar heller inte emot den frivilliga vården och ändrar då inte beteende. Tvingas de få vård så skulle det hjälpa rätt många att faktiskt tvingas ta en titt på sig och sitt ansvar och få en möjlighet att ändra sitt beteende! Sen är det dock viktigt med stöd EFTER avtjänat straff för att fången inte bara ska gå tillbaka till sitt gamla vänskapsgäng och sitt gamla liv. Precis som man ju vet att missbrukare åker ner i skiten igen om de inte säger upp bekantskapen med sina gamla vänner så måste fångar göra samma sak.
  • CallGirl
    Plutteli skrev 2010-04-22 22:06:42 följande:
    Ja, och jag menar att det inte ska vara frivilligt, alla ska vårdas och så är det bara. För som det är nu är de ju de som egentligen från start faktiskt inte skulle göra om sitt brott för att de fattar allvaret som också söker hjälp, och de hade sökt hjälp även utanför fängelset. De som inte anser sig gjort fel (tex. våldtäktsmän som bara skyller på offret) de tar heller inte emot den frivilliga vården och ändrar då inte beteende. Tvingas de få vård så skulle det hjälpa rätt många att faktiskt tvingas ta en titt på sig och sitt ansvar och få en möjlighet att ändra sitt beteende! Sen är det dock viktigt med stöd EFTER avtjänat straff för att fången inte bara ska gå tillbaka till sitt gamla vänskapsgäng och sitt gamla liv. Precis som man ju vet att missbrukare åker ner i skiten igen om de inte säger upp bekantskapen med sina gamla vänner så måste fångar göra samma sak.
    Det är ju en ytterst svår balansgång mellan tvång och frivillighet. Alla kriminalvårdens program bygger på kbt och då måste man ju aktivt medverka för att vården ska få effekt, så frågan är om tvång kommer göra någon skillnad.
  • Plutteli
    CallGirl skrev 2010-04-22 22:09:36 följande:
    Det är ju en ytterst svår balansgång mellan tvång och frivillighet. Alla kriminalvårdens program bygger på kbt och då måste man ju aktivt medverka för att vården ska få effekt, så frågan är om tvång kommer göra någon skillnad.
    Jag tror faktiskt det, det gör ju tex. skillnad för ungdommar som tex. våldtagit, de har obligatorisk vård vare sig de vill det eller ej.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...