• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • CallGirl
    Plutteli skrev 2010-04-22 22:30:35 följande:
    Jag tror faktiskt det, det gör ju tex. skillnad för ungdommar som tex. våldtagit, de har obligatorisk vård vare sig de vill det eller ej.
    Det kanske har att göra med vilken typ av brott det är också vem som begått brottet. Ser man exempelvis till brottslihet kopplad till missbruk (som är bland den vanligaste formen av återfallsbrottslighet) så måste man ju vilja bli fri från sitt missbruk. Likaså krävs det bättre resurser från samhället exempelvis i form av möjlighet till eget boende efter tiden på anstallt (vilket blir en annan debatt )
  • mamamamamaräng
    ELMK skrev 2010-04-22 10:01:57 följande:
    jo men då får de väl stanna inne då, hur ska man kunna återanpassa dessa i ett samhälle där de beviserligen inte fungerade i?!
    Ja precis. Ingen idé att slösa resurser på att försöka ens.

Och jag vill ju tro att Anders Eklund är en av dem.
  • mamamamamaräng
    Plutteli skrev 2010-04-22 15:05:38 följande:
    De som verkligen mördat lär inte hjälpas allt för mycket av vård, och de som mördad och bedöms bli hjälpt av vård döms till rättspsyk. De som bedöms som "hopplösa fall" samt sammhällsfarliga släpps faktiskt inte ut. Men i övrigt håller jag med om att ALLA intagna ska ha vård, punkt. Även de som bara gjort småbrott som lättare stöld.
    Plutteli skrev 2010-04-22 14:56:58 följande:
    Precis, och det är också de människorna som är de enda jag anser verkligen ska vara innlåsta för all framtid, det går inte att få dem att tänka om för de delar som behöver fungera för att ändra sig finns inte där. Men alla människor som sitter inne tillhör ju inte dessa personer och de som kan ändra sig behöver få vård och stöd att göra detta, det känar hella sammhället på!
    Men då tycker vi ju lika!
  • mamamamamaräng
    CallGirl skrev 2010-04-22 22:41:41 följande:
    Det kanske har att göra med vilken typ av brott det är också vem som begått brottet. Ser man exempelvis till brottslihet kopplad till missbruk (som är bland den vanligaste formen av återfallsbrottslighet) så måste man ju vilja bli fri från sitt missbruk. Likaså krävs det bättre resurser från samhället exempelvis i form av möjlighet till eget boende efter tiden på anstallt (vilket blir en annan debatt )
    Plutteli skrev 2010-04-22 22:06:42 följande:
    Ja, och jag menar att det inte ska vara frivilligt, alla ska vårdas och så är det bara. För som det är nu är de ju de som egentligen från start faktiskt inte skulle göra om sitt brott för att de fattar allvaret som också söker hjälp, och de hade sökt hjälp även utanför fängelset. De som inte anser sig gjort fel (tex. våldtäktsmän som bara skyller på offret) de tar heller inte emot den frivilliga vården och ändrar då inte beteende. Tvingas de få vård så skulle det hjälpa rätt många att faktiskt tvingas ta en titt på sig och sitt ansvar och få en möjlighet att ändra sitt beteende! Sen är det dock viktigt med stöd EFTER avtjänat straff för att fången inte bara ska gå tillbaka till sitt gamla vänskapsgäng och sitt gamla liv. Precis som man ju vet att missbrukare åker ner i skiten igen om de inte säger upp bekantskapen med sina gamla vänner så måste fångar göra samma sak.
    Ja jag tror också att man behöver satsa mer på vad som händer efter vården.
    T ex att man släpps ut villkorligt och att man ska göra någon form av samhällstjänst för att få försörjningsstöd. Plus att man åker in igen om man inte gör detta.
  • CallGirl
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 23:15:27 följande:
    Ja jag tror också att man behöver satsa mer på vad som händer efter vården. T ex att man släpps ut villkorligt och att man ska göra någon form av samhällstjänst för att få försörjningsstöd. Plus att man åker in igen om man inte gör detta.
    Jag tror att vettig sysselsättning är jätteviktigt. En annan enormt viktig sak (ur mitt perspektiv) är också att vi utanför anstalterna tar emot de som frigivits. Om man nu leker med tanken att Anders Eklund (och alla andra som frigivits) blir frigiven om sisådär 15-20 år så måste han accepteras i samhället också för ett fortsatt utanförskap tror jag gör att risken för återfall blir större.
  • mamamamamaräng
    CallGirl skrev 2010-04-22 23:20:27 följande:
    Jag tror att vettig sysselsättning är jätteviktigt. En annan enormt viktig sak (ur mitt perspektiv) är också att vi utanför anstalterna tar emot de som frigivits. Om man nu leker med tanken att Anders Eklund (och alla andra som frigivits) blir frigiven om sisådär 15-20 år så måste han accepteras i samhället också för ett fortsatt utanförskap tror jag gör att risken för återfall blir större.
    Problemet är att jag inte tror att samhället KAN acceptera Eklund.

Det är lätt att sitta här och tycka att han ska samma chanser som andra kriminella.
    Men när det väl kommer till kritan tror jag inte att det är så enkelt.

Skulle du själv vilja ha honom boende i ditt bostadsområde eller jobbande i närheten av det?

Ponera att du har barn. Fast han ger ju sig även på vuxna kvinnor.
  • Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 23:10:48 följande:
    Men då tycker vi ju lika!
    Jepp, det verkar så! :)
  • Plutteli
    CallGirl skrev 2010-04-22 22:41:41 följande:
    Jo men det håller jag med om! Vissa personer har en problematik som gör att de aldrig kommer känna empati för andra och deras brott (tex lasermannen som mördade folk)  gör dem extremt samhällsfarliga och då ska de självklart aldrig ut på våra gator igen. Men eftersom de då kommer sitta kanske 50 år i fängelse eller mer så är det för mig en självklarhet att de ska leva ett drägligt liv bakom sina låsta dörrar!
  • Plutteli
    mamamamamaräng skrev 2010-04-22 23:15:27 följande:
    Ja jag tror också att man behöver satsa mer på vad som händer efter vården. T ex att man släpps ut villkorligt och att man ska göra någon form av samhällstjänst för att få försörjningsstöd. Plus att man åker in igen om man inte gör detta.
    Ja,på många ungdomsanstallet har de så kallade "utsluss hus", där får ungdommarna bo när de har bara en kort tid kvar av sitt straff. De får komma och gå som de vill och klara sig helt ensamma, MEN de är fortfarande övervakade och om de inte sköter sig förlängs straffet och de åker in i vanliga låsta avdelningen igen! Nått sådant system borde det finnas på alla anstalter också tycker jag! Och precis som med missbrukare som har typ AA för att träffa likasinnade som tar sig vidare i livet borde det finnas nått liknande för frigivna fångar, KRIS hade ju den funktionen tidigare men nu har ju den organisationen nästan försvunnit vilket är väldigt synd...
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-23 08:44:38 följande:
    Jo men det håller jag med om! Vissa personer har en problematik som gör att de aldrig kommer känna empati för andra och deras brott (tex lasermannen som mördade folk)  gör dem extremt samhällsfarliga och då ska de självklart aldrig ut på våra gator igen. Men eftersom de då kommer sitta kanske 50 år i fängelse eller mer så är det för mig en självklarhet att de ska leva ett drägligt liv bakom sina låsta dörrar!
    ja ett dräglit liv, men inte för lyxigt, jag kan tycka att nätet ska vara offlimit nu vet jag inte hur det är för lasermannen, men min mammas ex jobbade ibland på hall och där fick interner sitta vid nätet. nu vet jag inte alls hur det fungerar med deras hobbysar osv men jag kan tycka att personer som sitter inne kan få ha rätten att ha djur då jag är av den tron att djur kan göra underverk!
    Elias 090109, BF 100525
Svar på tråden Anders Eklund får permission...