ELMK skrev 2010-04-20 20:48:48 följande:
skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg... det ÄR skillnad på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skyldig. dock ska man inte ha dödsstraff.alltså man ska vara BEVISAT skyldig, och det ska INTE vara dödsstraff om det mot förmodan (vilket kommer ske någon gång) är så att man är oskyldigt dömd
Vad är då kriteriet att det verkligen är bevisat? Tror du att den som sitter oskyldig i fängelset är tacksam för att han/hon får leva om vederbörande ska sitta inlåst resten av livet utan några som helst rättigheter så som att få gå till en optiker så personen i fråga kan se?
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inlägg av sådant här slag. Jag anser att det visar stor brist på empati att inte kunna se att det är en människa bakom illgärningen. Frisk nej, men fortfarande en människa. Att då sänka sig till samma nivå som mördare och påstå att en människa har förbrukat all rätt till någon form av värdighet är osmakligt. Och när man sedan menar att det inte spelar någon större roll att några oskyldiga hamnar i fängelse så länge de får leva hoppas jag att den som påstår detta inte har något som helst rättskipning i Sverige att göra över huvud taget!