• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:52:21 följande:
    Vår lag fungerar inte så.
    finns MÅNGA fel med våran lag....MÅNGA att stifta lagar är inte lätt och det kommer alltid finnas fel i en lag
    Elias 090109, BF 100525
  • Ventress
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:49:09 följande:
    Att sitta frihetsberövad i 1,5 år är faktiskt lång tid.
    Jaja, bu-hu för Anders....
  • ELMK
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:49:09 följande:
    Att sitta frihetsberövad i 1,5 år är faktiskt lång tid.
    jo men han har frihetsberövat 2 personer inklusive deras anhöriga på ett sätt och dom kommer aldrig ifrån sitt "straff"
    Elias 090109, BF 100525
  • jaghopparhögt
    ELMK skrev 2010-04-20 20:54:07 följande:
    finns MÅNGA fel med våran lag....MÅNGA att stifta lagar är inte lätt och det kommer alltid finnas fel i en lag
    Fast du verkar ju vilja ha medeltidslagar baserade på känslor och blodtörst.
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:55:51 följande:
    Fast du verkar ju vilja ha medeltidslagar baserade på känslor och blodtörst.
    det är så du tolkar att jag vill ha det, det vill jag inte. dock ska det inte vara lätt att vara i fängelser.
    Elias 090109, BF 100525
  • Ord blind
    ELMK skrev 2010-04-20 20:48:48 följande:
    skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg... det ÄR skillnad på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skyldig. dock ska man inte ha dödsstraff.alltså man ska vara BEVISAT skyldig, och det ska INTE vara dödsstraff om det mot förmodan (vilket kommer ske någon gång) är så att man är oskyldigt dömd
    Vad är då kriteriet att det verkligen är bevisat? Tror du att den som sitter oskyldig i fängelset är tacksam för att han/hon får leva om vederbörande ska sitta inlåst resten av livet utan några som helst rättigheter så som att få gå till en optiker så personen i fråga kan se?

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inlägg av sådant här slag. Jag anser att det visar stor brist på empati att inte kunna se att det är en människa bakom illgärningen. Frisk nej, men fortfarande en människa. Att då sänka sig till samma nivå som mördare och påstå att en människa har förbrukat all rätt till någon form av värdighet är osmakligt. Och när man sedan menar att det inte spelar någon större roll att några oskyldiga hamnar i fängelse så länge de får leva hoppas jag att den som påstår detta inte har något som helst rättskipning i Sverige att göra över huvud taget!
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Ventress
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:43:24 följande:
     Det finns fler länder där man inte har några mänskliga rättigheter. Stening till döds för otrohet kanske vore något? Utan rätt till en rättvis prövning? Mannens ord är det som gäller, alltså är du skyldig om din man anklagar dig för att vara otrogen och du har således förbrukat din rätt till att leva. Bara sådär! Underbart!Jag undrar när folk ska lära sig att det inte finns "rättvisa" och det kommer aldrig att finnas för det går inte att uppnå.
    Otrohet och ett brutalt mord på ett barn är väl knappast samma sak! Det är klart att vi inte ska stena folk till höger och vänster för småsaker, och avrätta människor bara så där hursomhelst. Det inser nog de flesta är idiotiskt (sharia-lagar etc.). Många tycker nog att bara att AR INTE BORDE FÅ KOMMA UT ÄN. Eller någonsin.
  • jaghopparhögt
    ELMK skrev 2010-04-20 20:58:53 följande:
    det är så du tolkar att jag vill ha det, det vill jag inte. dock ska det inte vara lätt att vara i fängelser.
    Det är inte lätt att sitta i fängelse. Sen är ju frågan hur obehagligt man vill göra det, och är man beredd att ta de förändringarna i samhället som det leder till?
  • Alltid
    ELMK skrev 2010-04-20 20:53:18 följande:
    jo men det ska vara hårdare för en person som har gjort något grövre. och tiden ska vara baserad på hur lång tid det kommer att ta att rehabilitera just den personen
    Och hur ska man veta det? En nakotikasmugglare som förstör massor med liv i sin sin väg. Där det genom hans handlande förekommer prostitution, trafficking, kanske mord och ond bråd död pga av överdoser. Hur ska det jämnföras med en man som misshandlar och våldtar sin flickvän grovt. De fick bägge 6 års fängelse, men hur lång tid tar det att rehabilitera dem. Och framförallt vem har begått det grövsta brottet. Narkotikasmugglaren eller våldtäktsmannen?
  • ELMK
    Ord blind skrev 2010-04-20 21:00:20 följande:
    Vad är då kriteriet att det verkligen är bevisat? Tror du att den som sitter oskyldig i fängelset är tacksam för att han/hon får leva om vederbörande ska sitta inlåst resten av livet utan några som helst rättigheter så som att få gå till en optiker så personen i fråga kan se? Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inlägg av sådant här slag. Jag anser att det visar stor brist på empati att inte kunna se att det är en människa bakom illgärningen. Frisk nej, men fortfarande en människa. Att då sänka sig till samma nivå som mördare och påstå att en människa har förbrukat all rätt till någon form av värdighet är osmakligt. Och när man sedan menar att det inte spelar någon större roll att några oskyldiga hamnar i fängelse så länge de får leva hoppas jag att den som påstår detta inte har något som helst rättskipning i Sverige att göra över huvud taget!
    men du kanske trivs med att barnmödare osv släpps fria och riskerar återfall för att de inte får den vården de behöver?! det är det jag menar med hårdare tag. och då krävs det att man sitter inspärrad så man känner sig frihetsberövad ett bra tag så att man inser vad man gjort.
    Elias 090109, BF 100525
Svar på tråden Anders Eklund får permission...