• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Plutteli
    snillis skrev 2010-04-20 12:25:52 följande:
    Det KAN iofs bero på en alldeles förfärlig uppväxt men det kan också bero på annat. Inget är fel!
    Nej självklart kan det finnas en svår barndom bakom. Men rent generellt så tänkte jag mer att under normala uppväxtförhållanden så är det sällan en grund för att "odla" psykisk sjukdom om du förstår hur jag tänker?
  • Plutteli
    snillis skrev 2010-04-20 12:28:04 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation. Jag har arbetat både inom kriminalvården och inom psykiatrin och det är mååååånga inom kriminalvården som skulle må mycket bättre av att få vård inom psykiatrin och som definitivt är psykiskt sjuka.
    Ja precis. Som jag fattat det via min morsa så döms man inte till rättspsyk om man varit medveten om konsekvenserna av sitt handlande men inte brytt sig, oavsett hur störd man är i övrigt.
  • lyckligmamma
    varmchoklad skrev 2010-04-20 14:33:38 följande:
    Om man som anställd på restaurang/ bokhandel/ optikbutik etc vägrar att betjäna honom, kan han anmäla en då? 
    mot kränkning? Det vore patetiskt med tanke på det han gjort
  • varmchoklad

You never know... Det finns besynnerliga lagar i detta landet
    Bara en fundering eftersom jag tror att jag skulle bli fysiskt sjuk av att tvingas betjäna en individ som genomfört ett så pass bestialiskt mord som mot stackars Engla.

• Emeli
    Om man som anställd på restaurang/ bokhandel/ optikbutik etc vägrar att betjäna honom, kan han anmäla en då? 
    Anmäla? Polisanmäla eller vad? Vad skulle en sådan anmälan leda till? Är det olagligt att inte betjäna någon?
  • Alltid
    Nej, vad skulle han anmäla för då? Däremot kanske chefen inte blir så glad..... Vad säger en chef om att vägra vissa kunder. Diskriminering? Vet inte? Det är diskriminering att vägra vissa folkgrupper iaf o med all rätt. Men att vägra mördare... Det beror nog som sagt på vilken chef man har.
  • ELMK

fängelse är inte vad det borde vara......

Elias 090109, BF 100525
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-20 19:56:35 följande:
    fängelse är inte vad det borde vara......
    Nä det håller jag med om! Det är alldeles för lite kriminalvård!
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-20 20:11:39 följande:
    Nä det håller jag med om! Det är alldeles för lite kriminalvård!
    sant. det är som det sprids på facebook nu. klistrar in det här
    sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Så får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, och de får pengar i stället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släkt klockan 20:00 och bada 1 gång i veckan (max)! jag tycker faktiskt att om man har missbrukat rätten att leva genom att mörda, våldta, skada osv en annan människa/djur så har man inga rättigheter kvar utan man ska bara leva för att plågas av det man gjort.
    Elias 090109, BF 100525
  • jaghopparhögt
    ELMK skrev 2010-04-20 20:17:19 följande:
    sant. det är som det sprids på facebook nu. klistrar in det här sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Så får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, och de får pengar i stället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släkt klockan 20:00 och bada 1 gång i veckan (max)! jag tycker faktiskt att om man har missbrukat rätten att leva genom att mörda, våldta, skada osv en annan människa/djur så har man inga rättigheter kvar utan man ska bara leva för att plågas av det man gjort.
    Men snälla man kan inte jämföra fängelse med äldrevård.
Svar på tråden Anders Eklund får permission...