• Svar på tråden Anders Eklund får permission...
  • Virriga Vera
    ELMK skrev 2010-04-20 20:48:48 följande:
    skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg... det ÄR skillnad på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skyldig. dock ska man inte ha dödsstraff. alltså man ska vara BEVISAT skyldig, och det ska INTE vara dödsstraff om det mot förmodan (vilket kommer ske någon gång) är så att man är oskyldigt dömd
    Jag hoppas verkligen att man inte fängslar och dömer någon där man inte kunnat bevisa att de är skyldiga.
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-20 20:32:06 följande:
    håller med dig, dock så görs det inte så som du säger, det är därför det är så många återfall på kriminella, man ska lägga ner tid på att få den rehabiliterade istället, och det blir dom inte av peromissioner och spec inte efter bara 1,5 år. och äldervården kan vara bättre. det är som dagis vissa är bra andra är skit, tyvärr.
    Självklart kan vården bli bättre på många ställen, men det är inte samma som att det är dåligt överallt och att man kan dra äldrevården över samma kam.

Permissioner fyller en viktig funktion för rehabiliteringen då det är extremt svårt (nästan omöjligt) att rehabilitera någon som blir institutionaliserad, därför behöver fångarna ut i samhället för att inte bli helt låst vid fängelsets rutiner och övervakning.
  • Plutteli
    Ord blind skrev 2010-04-20 21:18:45 följande:
    Förstår du varifrån folk får uppfattniingen om att det skulle vara lätt att sitta i fängelse? Att folk verkar tro att det är någon form av semester? Att få gå i rastgård en timme om dagen, att inte få röka (en vinst för dom själva men det ser man inte när man röker själv), inte kunna göra vad man vill när man vill är för mig inte semester.
    För att man tror att det är skitenkelt att sitta inlåst med ständig bevakning, för att de tror att en sådan sak faktiskt inte påverkar, alt. jämnas ut med råge av att de intagna får lagad mat, tv och spel m.m. för att förströ sig. Argumentet att det finns uteliggare som gör brott för att hamna på fängesle används ju flitigt som ett argument över hur slappt det skulle vara att sitta inne...Märkligt dock att ingen av alla dessa "det är så lätt i fängelset" människor vill nappa på mitt erbjudande om en månad i arrest på samma vilkor som dagens fångar....
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-21 09:14:08 följande:
    För att man tror att det är skitenkelt att sitta inlåst med ständig bevakning, för att de tror att en sådan sak faktiskt inte påverkar, alt. jämnas ut med råge av att de intagna får lagad mat, tv och spel m.m. för att förströ sig. Argumentet att det finns uteliggare som gör brott för att hamna på fängesle används ju flitigt som ett argument över hur slappt det skulle vara att sitta inne...Märkligt dock att ingen av alla dessa "det är så lätt i fängelset" människor vill nappa på mitt erbjudande om en månad i arrest på samma vilkor som dagens fångar....
    fast det ska inte vara lätt, tycker att det kan vara lite hårdare (inte medeltida som någon skrev att jag var ute efter) det ska vara psykiskt påfrestande att sitta inne just för att man har gjort något som inte är accepterat. visst det är redan psykiskt påfrestande men varför har vi då i sverige så hög statistik på återfall av brottslighet, det är ju sådana saker man ska "vårda bort" på fängelser, det är ju därför vi har fängelser, för att "bota" brottsligheten.

www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Sammanfattning%20%E5terfall%20i%20brott%20%E5r%202003&url=/dynamaster/file_archive/090727/2dfb78c4a541fc58cff8fd8063c9114b/%25c5terfall%2520i%2520brott%25202003.pdf
    Elias 090109, BF 100525
  • Mad as snow
    ELMK skrev 2010-04-21 09:26:14 följande:
    fast det ska inte vara lätt, tycker att det kan vara lite hårdare (inte medeltida som någon skrev att jag var ute efter) det ska vara psykiskt påfrestande att sitta inne just för att man har gjort något som inte är accepterat. visst det är redan psykiskt påfrestande men varför har vi då i sverige så hög statistik på återfall av brottslighet, det är ju sådana saker man ska "vårda bort" på fängelser, det är ju därför vi har fängelser, för att "bota" brottsligheten. www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instanc...
    Vilka länder jämför du med när du analyserar återfall i Sverige? Tar du någon hänsyn till att Sveriges kriminalstatistik i jämförelse med många andra länder mycket utförlig och detaljerad?
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • ELMK
    Mad as snow skrev 2010-04-21 09:38:30 följande:
    det jag tar hänsyn till är återfall i sverige enbart för det är där vi lever, även om vi har en "bra" statistik osv så är det fortfarande inte acceptabelt, varför då ens ha fängelser om dom inte gör det dom ska göra. det optimala skulle vara 0% men det är ett önsketänkande dock kan vi sänka % avsevärt bara man lägger manken till
    Elias 090109, BF 100525
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-21 09:26:14 följande:
    fast det ska inte vara lätt, tycker att det kan vara lite hårdare (inte medeltida som någon skrev att jag var ute efter) det ska vara psykiskt påfrestande att sitta inne just för att man har gjort något som inte är accepterat. visst det är redan psykiskt påfrestande men varför har vi då i sverige så hög statistik på återfall av brottslighet, det är ju sådana saker man ska "vårda bort" på fängelser, det är ju därför vi har fängelser, för att "bota" brottsligheten. www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instanc...
    Själva delen i fängelse gällande möjlighet till hobbys, tv, spel m.m. ska INTE ändras. Det som borde ändras är att ALLA i fängelse borde tvingas till spykologhjälp. Som jag tidigare skrivit var det så förr, nu mer är det frivilligt för alla som inte är dömd till vård vilket då leder till att de som vet om att de gjort fel söker hjälp för att ändra sig, och det är dessa som från start har ett väldigt lågt återfallsbeteende, medan de som anser sig inte ha gjort fel i stort vägrar vård vilket gör att de heller inte ändrar beteende. Att vi i dag har mindre vård och mer förvaring i fängelserna beror på att lite trevligt folk på 90 talet tyckte vi behövde hårdare tag i fängelserna...
  • Plutteli
    ELMK skrev 2010-04-21 09:42:48 följande:
    det jag tar hänsyn till är återfall i sverige enbart för det är där vi lever, även om vi har en "bra" statistik osv så är det fortfarande inte acceptabelt, varför då ens ha fängelser om dom inte gör det dom ska göra. det optimala skulle vara 0% men det är ett önsketänkande dock kan vi sänka % avsevärt bara man lägger manken till
    Det blir ju ganska bakvänt eller hur? För att se huruvida vi rent generellt har lågt antal återfall så måste man ju jämföra med andra länder och deras fångvård, då är det ju lättare att se om det vi gör funkar bättre eller sämre, och vad skillnaden är i de länder med bättre statistik. Generellt kan ju sägas att de länder med "lyxiga" fängelser, mycket vård och bra hjälp att återanpassa fångarna i samhället har låg halt återfallsförbytare, medan länder som tex USA där fängelserna bara är till för förvaring och lidande men nästan obefintlig mängd vård har väldigt hög andel återfall.
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-21 09:50:35 följande:
    Det blir ju ganska bakvänt eller hur? För att se huruvida vi rent generellt har lågt antal återfall så måste man ju jämföra med andra länder och deras fångvård, då är det ju lättare att se om det vi gör funkar bättre eller sämre, och vad skillnaden är i de länder med bättre statistik. Generellt kan ju sägas att de länder med "lyxiga" fängelser, mycket vård och bra hjälp att återanpassa fångarna i samhället har låg halt återfallsförbytare, medan länder som tex USA där fängelserna bara är till för förvaring och lidande men nästan obefintlig mängd vård har väldigt hög andel återfall.
    slutade du läsa när jag skrev att jag bara såg till sveriges statistik? ja vi behöver mer vård i våra fängelser det är ju det jag skriver att dom ska bli hårdare, det ska inte bara vara att sitta av tiden.
    Elias 090109, BF 100525
Svar på tråden Anders Eklund får permission...