• Tottelina

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Berätta vad ni anser om det här. Personligen tycker jag först och främst att artikeln lämnar mycket att önska i informationsväg.

Är det här okej av sjukvården, av oss människor?

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!
  • Denebola
    Lillefotan skrev 2010-04-18 21:49:30 följande:
    Det mest sjuka med det här är ju att han INTE ÄR MAN! Varför säger man att det är en man som föder barn när det är en kvinna??? Jag fattar inte? Det är INGET sensationellt med det här!
    Min åsikt är att det är en man med vissa kvinnliga kroppsdelar/-funktioner. En man född i en kvinnas kropp. Känner han sig som en man, är han i mina ögon självklart en man.

Men visst, det är inte sensationellt på så sätt att det är en man född i en manskropp som blivit gravid.
    Jag har inte klen benstomme, det är bara det att jag är smal.
  • hic sunt leones

Tja det som jag reagerade på var kanske att han ville vara man men han ville samtidigt ha kvar sina kvinnliga fortplantningsorgan och ville vara gravid. Jag är inte så insatt i född-i-fel-kropp grejen men jag trodde inte någon som inte vill vara en kvinna skulle göra det valet. Är inte det en lite motsägelsefullt...
    Samtidigt var det ju hans enda chans att bli biologisk förälder antar jag. Ja lite bisarrt tycker jag väl men det är ju hans val.

• Anna undrar

My five cents: En person som har äggledare, livmoder och slida är en kvinna. Oavsett om personer opererar till något som ska efterlikna penis. så nej, det är inte en man som föder barn. Men det blir ju en smaskig artikel i blaskan! =)

Däremot har jag full respekt för att personen känner sig som en man, vill vara man, och vill bli betraktad som man. Men man kan inte byta kön. Man kan operera sig så att man är mer lik det motsatta könet än det man är född med. Men man kan inte byta. Oavsett vad tidningar eller transsexuella säger. Personen kommer fortfarande ha ett könsbestämmande DNA.

*förbereder mig för käftsmällar*

• Denebola
    hic sunt leones skrev 2010-04-18 21:54:29 följande:
    Tja det som jag reagerade på var kanske att han ville vara man men han ville samtidigt ha kvar sina kvinnliga fortplantningsorgan och ville vara gravid. Jag är inte så insatt i född-i-fel-kropp grejen men jag trodde inte någon som inte vill vara en kvinna skulle göra det valet. Är inte det en lite motsägelsefullt... Samtidigt var det ju hans enda chans att bli biologisk förälder antar jag. Ja lite bisarrt tycker jag väl men det är ju hans val.
    Jag skulle ju se det som en fördel, en möjlighet som man kan passa på att ta. Skulle tro att det hade varit värre att se sin snippa och sina bröst (min erfarenhet är att transexuella människor brukar känna stor motvilja till sina "felaktiga" fysiska attribyt) än att vara medveten om att det finns ett organ inne i kroppen som man inte ser, om jag hade varit man i kvinnokropp. Särskilt som man kan ha nytta av detta organ.
  • Meria
    SigridA skrev 2010-04-18 21:40:46 följande:
    Jag har försökt förklara att det inte är nåt val men det är tydligen omöjligt att acceptera..
    Man får hoppas att tiden smälter det hela och att man snart insér vilken otroligt jobbig sits transexuella befinner sig i. Bara av att se henne förstå varför hon inte trivdes med sig själv, gå från osäker till med ett starkt självförtroende tog bort alla frågetecken man hade när nyheten kom. Hon är en ny människa och nu lycklig.

Så nej, det finns inget onaturligt eller hemskt med det.
    ♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Lillefotan

Eldimini: Nej, det är en kvinna som valt att operera sig till man. Hennes kromosomer visar att hon är kvinna oavsett vad hon valt att operera sig till för att se ut som något hon från början inte var. Därför är det inte sensationellt på något sätt att HON föder barn, däremot blir det helt vansinnigt när det ser ut som en man som är gravid när det egentligen är en kvinna!

• Nice Girl Wrong Place
    Denebola skrev 2010-04-18 21:03:30 följande:
    Jag skulle gissa att han i vanliga fall äter hormoner som gör att han inte får mens. Men han torde ha gjort uppehåll med dessa under tiden före och under graviditeten.I artikeln står det att han har gjort en könskorrigering, därför borde han ha "omskulpterat" underlivet så att det nu ser ut som hos en man. Så tekniskt sett borde han ha både kvinnliga och manliga könsorgan, dock sakna vulva.
    Aha, tack för det svaret !
    Beautifully Human
  • Denebola
    Lillefotan skrev 2010-04-18 22:03:30 följande:
    Eldimini: Nej, det är en kvinna som valt att operera sig till man. Hennes kromosomer visar att hon är kvinna oavsett vad hon valt att operera sig till för att se ut som något hon från början inte var. Därför är det inte sensationellt på något sätt att HON föder barn, däremot blir det helt vansinnigt när det ser ut som en man som är gravid när det egentligen är en kvinna!
    Biologiskt (till viss del, då könsidentiteten sitter i hjärnan och således också är biologiskt, men om vi bortser från det i denna definitionen) så är han en kvinna, ja. Men han känner sig som en man och vill bli behandlad som en man, då är han för mig självklart en man.

Kvinnlig (könskorrigerad) kropp - manlig könsidentitet - jag ser honom som en man för det är så han vill bli behandlad.

Som jag sa tidigare, nej det är inte sensationellt egentligen, men jag tycker inte att det på något sätt är fel att en könskorrigerad kvinna får barn, vilket fler andra i denna tråd gör, som om han vore någon sorts missfoster. Han utnyttjar de biologiska funktioner han har, till skillnad från andra män.

"att det ser ut som en man som är gravid" Så kvinnor med väldigt maskulint utseende ska inte få lov att bli gravida, för att det ser vansinnigt ut? Please. Låt var människa leva sitt liv på det sätt som hen finner bäst, och sluta döma andra.
  • Denebola
    Denebola skrev 2010-04-18 22:13:51 följande:
    Han utnyttjar de biologiska funktioner han har, till skillnad från andra män.
    Syftar på att andra män inte har dessa biologiska funktioner, inte att andra män inte utnyttjar sina biologiska funktioner. Blev lite syftningsfel där.
  • frogande

För min del är det helt okej.

Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!