Liberté skrev 2012-01-20 21:39:43 följande:
Barn omderhändertas inte utan anledning..... Det dyker altid upp något fall i media där socialen tydligt gjort en missbedömning av situationen- men även där är det omöjligt för oss lekmän att göar en korrekt bedömning eftersom man ofta hör en sida av saken. Däremot så träffar jag ofta (FÖR ofta) barn i mitt yrke som jag önskar fått mer hjälp av de sociala myndigheterna, man talar ofta om att föräldrar har rätt till sina barn, barn har rätt till föräldrar. Men barns rätt till utveckling, barns rätt till självkänsla och barns rätt att vara i ett ansvarsfullt hem- det är mer sällan på tapeten. Eftersom jag handskas och arbetar med att hjälpa dessa barn så skulle jag önska att systemet såg annorlunda ut, att man vågade agera långt innan..... och att man presenterar kontakt med myndigheter som en hjälp- inte stjälp..... Ja...detta var lite dravvel, men sitter just nu uppe i fall där man tvekar på att "gå vidare" och det är ganska komplext, men oavsett hur komplext det är så bär man barnets öde med sig i sitt hjärta resten av livet.
Hur mår du förresten? Något mer gott från bakmaskinen kanske? Jag är såååå sugen på en sådan!! Man kunde göra paj också.....?
Det ramlar ut gott bröd.... i morse ett franskbröd... i förrgår ett fullkornsbröd.. (blev lite tungt dock..)
Sambon ska sno ihop ett morotsbröd över natten som ska ges bort till en äkta brödoman i morgon. ;)
Ja det finns nått recept på äppelsmulpaj men jag vet inte.. jag är skeptisk... äpplena ska kokas först så det verkar en aning lättare att göra den i pajform+ugn. ;)
Risgrynsgröt finns det också. Vore ju kanon till frukost men då ska man ha ägg och allt iformen över natten...nja...