Inlägg från: Safireee |Visa alla inlägg
  • Safireee

Plus igen efter mf/ma

Åh, det är mysigt att boa! Jag fick alla grejer från släkten så jag hade inte så mycket att köpa sist. Istället sydde jag gosidjur och såna grejer. Tror inte jag köpte ett enda plagg innan BF. Hade hela garderoben full. (min man har syskon som är 2, 7 och 8 år äldre än Molly så det var ganska fina grejer). Jag sydde faktiskt en overall till Molly som hon hade från ca 4-7 månaders ålder. Oj vad pysslig jag var där i början när hon var nyfödd.

När det gäller barnvagn så föddes ju Molly i oktober så vi körde mjuklift och overall direkt. Nästa sommar satt hon redan. Men det är nog rätt stor skillnad att ha en nyfödd över sommaren. Kan tänka mig att parasoll och liknande blir extra viktigt. Och vi körde med paraply när vi bar i sjal/sele.

Nån annan sjalbärare här föresten? Jag körde med mei tai, långsjal, ringsjal och Manduca ergonomisk sele förra gången. Det var verkligen toppen. Längtar ihjäl mig! Hjärta 

• Safireee
    Muffe skrev 2011-02-25 10:04:59 följande:
    Har läst mycket om att man kan se bebis fötter, rumpa eller huvud tydligt genom magen men det gör inte jag... 
    Jag kunde aldrig känna igen några kroppsdelar. Däremot så såg man ju att magen lutade åt olika håll ibland. Beror ju även på var moderkakan sitter (i framvägg eller inte). Men jag kanske bara hade dålig koll?
  • Safireee
    mallanis skrev 2011-02-25 10:55:13 följande:
    Har du några bra tips på gosedjur att sy? Blev ju störtförälskad i skorna men virka är nog inte min grej men symaskinen hanterar jag "bättre" ;)
    Ingen aning om jag kommer gilla sjal en kompis tyckte som du att det var underbart så jag tänker pröva
    ! Hur går det med ryggen då?
    Jag tror jag lånade någon bok på bibban med Kalikå-gosedjur. Sydde iaf en cool råtta samt en val som hängde över skötbordet. Hade även några fiskar som hängde i barnvagnen (egendesignade). 

Jag tycker att det funkade jättebra med sjal och ergonomisk sele. Bar nästan jämt när jag var hemma och även ute (mer än vad jag körde barnvagn). Funkade bra tills hon vägde omkring 14kg, nu väger hon 17kg och jag kan bara bära typ en kvart så det blir sällan av. Efter ett års ålder bar jag bara på ryggen, men det var faktiskt smidigare än vad det låter. Hade en rymlig jacka där jag gjort hål i ryggen så att dotterns huvud kunde titta ut. Då slapp vi overall på vintern! Fick väldigt sällan ont i rygg eller axlar (i så fall hade jag knutit fel). Däremot blev man ju lite trött i benen efter några timmar, men det är väl som det ska vara. Bra träning!  
  • Safireee

hmmm....jag är så himla blödig och lättrörd. Dessutom har jag fått ett oväntat sug efter mjuk päls och ulliga djur. cureoverload.com är verkligen bästa sidan nu. Bara önskar att jag kunde klappa dem!! 

• Safireee
    telgebo skrev 2011-02-26 10:56:25 följande:
    Har även känt vid ett enstaka tillfälle hur det tar emot och gör smått ont när jag böjer mig framåt och flera gånger hur det gör ont när jag vänder mig liggandes, men det är nog ligamenten som håller på livmodern, men kommer det så tidigt som i v.5+?
    Jupp! Jag får ligamentsmärtor redan i vecka 3, dvs. i samband med att ägget fäster. Har haft det fyra gånger på sistone (två missfall, ett jättetidigt missfall (som jag inte räknar (supersvaga streck, mens i vanlig tid)) och nu denna gång. Har aldrig ligamentsmärtor annars. Livmodern börjar ju växa från dag 1 och vissa känner det tydligare.

Jag brukar också få ont i livmodern/som mensvärk när jag är nödig. Rätt jobbigt, men ganska snabbt brukar jag inse vad som behöver göras.  

Hmm.. Hade en riktig mardrömsnatt i natt. Mådde ju illa hela dagen igår, åt lite på kvällen, var bubblig och obekäm i magen och sen vaknade jag vid 2 på natten. Gick upp och kräktes...ingenting. Två gånger försökte jag, men det kom ingenting alls. Sen drack jag liiite vatten och tog några kextuggor och då kom det upp massa sur magsaft. Usch! Kunde inte sova på hela natten. Fick sitta upp i soffan och slumra, för jag mådde så illa. Detta påmminner väldigt starkt om sommaren magsjuka (var i Turkiet) så idag går jag på blåbärssoppa- och vittbröd-dieten. Ska det vara så här med gravidillamående? Att man är illamående hela tiden och kräks utan mat i magen?

Har tagit postafen idag och har åktsjukearmband på mig. Har aldrig mått så här illa mina tidigare graviditeter. Kräktes två gånger första graviditeten och då kom det snabbt och var över snabbt. (lyckligt lottad, jag vet) 
    Molly - okt-07, v.5+6 - BF okt-11
  • Safireee

Jag har varit däckad i nästan en vecka i förkylning-huvudvärk och sen illmående. I morse kände jag mig dock rätt pigg så jag satte igång att plocka undan i vardagsrummet....och som straff för det så blev jag helt darrig, svag och yr, så jag fick gå och lägga mig. Sov stenhårt i 2,5h! Uj! 

Min kropp kräver verkligen vila nu känner jag. Är lite orolig för hur jag ska klara av veckan. Kan nog inte vara sjukskriven mer snart utan att berätta varför. Och när huvudvärken är över och illamåendet hanterbart så måste jag ju jobba så klart, så det ska jag göra. Frågan är bara om jag fysiskt kan ta mig till kontoret nere i stan eller om jag måste jobba hemifrån?

Men jag tänkte iaf dra till med magkatarr angående mina nya udda matvanor. Matkatarr har jag haft innan så det löser sig. Men mina närmaste kollegor kommer nog snart undra... Jag har verkligen blivit som förbytt sen jag blev gravid! Förvånad

Molly - okt-07, v.6+0 - BF okt-11
  • Safireee
    needtobreathe skrev 2011-03-02 11:18:48 följande:
     9 månader upp - 9 månader ner brukar man säga.. nu trorja de går betydligt snabbare för vissa men iallafall.
    ...eller 3,5 år ner?? Drömmer

Hade +4kg som jag aldrig blivit av med (och då tränade jag ändå intensivt sista 4 månaderna innan jag blev gravid nu igen). Men jag hävdar bestämt att minst 2 kg sitter i tuttarna! Tungan ute (efter amningen stannade de på +2 storlekar mot innan)

Äh, det löser sig! Får träna bort allt en gång för alla efter nästa förlossning istället.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma