sofy skrev 2010-10-05 18:03:34 följande:
Bara en grej jag funderat på.. Ni härinne som fått sena MA, efter v 10-12 typ, hade ni sett hjärtaktivitet o foster innan då på tidigt VUL? Eller gick ni ovetandes om hur de fortskred därinne? Bara lite nyfiken. Hur va fostret i förhållande till er vecka då, OM ni gjorde tidigt VUL? Innan den dog, alltså.
Gjorde VUL i vecka 7 någonting och då såg allt fint ut. Hjärtat slog och läkaren sa att den var rätt i tid. Jag själv funderade och tyckte att fostret var en aningens liten för tiden. Inte mycket men att det släpade ca 2-3 veckor. Läkaren viftade bort det och sa att allt var perfekt.
När de gjorde märning och UL vid KUB:n i vecka 12 någonting. tyckte jag fortfarande att fostret släpade i tid. Men återigen överläkaren tyckte inte alls det var konstigt. Hjärtat slog fint. Problemet var de dåliga siffrorna på KUB. Jag bestämde mig för att gå vidare med MKP.
Veckan efter 13 någonting kom jag tillbaka hjärtat slog och överläkaren tyckte det såg fint ut. Dessvärre var det svår att utföra MKP då fostret låg framför så vi bestämde att jag skulle komma tillbaka nästföljande onsdag v 14+ någonting. På lördagen kände jag hur det blev tomt och tyst i magen. Rörelserna jag känt försvann. Onsdagen därpå vid UL:t kunde ÖL bara konstatera att fostret hade dött. Jag visste det redan.
Har läst efteråt att på just denna kromosomavvikelse så blir fostret en aningens mindre. Huvudmåttet stämmer men inte riktigt kroppsmåttet. Det var väl det jag reagerade på vid VUL: (gjorde 2) Med andra ord allt såg fint ut fram tills det dog förutom att det låg ca 2-3 v efter i tid.
Så jag tilhör inte den kategorin som gick omkring ovetandes.