Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

BLÄ för UVI:r..vem har kommit på sån skit?

• Happiness
    2barnsmamma. Hur länge har du bott i danmark? vart bor du där? Pratar du danska än?

Bodde och jobbade på Jylland i ca 3 år.

Nä vad det är svårt att logga ur.
  • Happiness
    Mabaja:Vilken härlig förlossningsberättelse. jag tycker det verkar som att du är helnöjd och det är det viktigaste . Blodkärlet som sprack var det vid moderkakan eller? Vad skönt att det bara blev ett ynka stygn för bristning då kommer du vara på benen in no time. Det svider ju lite när man kissar och så sen men eftersom skadan var så liten därnere så kommer det säkert bara dröja några dagar innan allt är som vanligt. Slemhinnan är grym på att läka sig därnere.

Tänk vad snabbt det gick. När väl din lilla flicka bestämt sig för att komma ut sent omsider gjorde hon det med buller och bång. Ingen tid för lavemang här inte. Lustgasen får de ju hota med pistol innan man släpper. Haha! Kan ändå inte låta bli att tänka på hur fort allt gick de säger ju ca 20 timmr vid en förstföderska men du fick ut den på 6. Skönt att ni fick en sån bra läkare på natten. Wilda blev aldrig påverkad av blödningen eller? Kommer du ihåg dina apgar siffror?
    Tycker detta är så häftigt och det kommer bli MÅNGA förlossningsberättelser att läsa om i tråden. Mycket att se framemot. Kram alla!
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-11 12:42:29 följande:
    Igen, stort grattis Mabaja. Det låter som en saga i mina öron...
    Det tycker jag med ...Ljusår ifrån min egen...Haha!
  • Happiness
    Mamma till W skrev 2010-10-12 13:38:41 följande:
    inte jag... men kika in på elisabeththerese.blogspot.com så finns en bild... tar lite tid när vi är två som ska samsas om dator och bebis. haha
    Vilken liten goding...och så mörkt hår . Vem hade det som liten du eller Daniel. Ven tycker du hon är mest l
    ik (än så länge).
  • Happiness

Sofy: Imorgon ska jag göra den där finnålspunktionen. Är nervös. Har varit och köpt Emla kräm. Får hoppas på att det funkar . Jag sa att jag inte hade höga TPO-värden va? Alltid något. Vet inte rikigt hur det funkar men man kan väl ha struma (förstorad sköldkörtel) utan förhöjda TPO-värden va? Ska se om jag hittar något om det.

• Happiness
    Sofy igen: har spånat omkring på nätet för att hitta sambandet mellan moderkaka och TSH. Det står så fruktansvärt lite så man blir tokig. Sen är det ohyggligt komplicerat . Ja du vet...

Moderkakan producerar fyra hormon.

http://www.fertility.se/pregnancy/Hormonal_Support/Hormonal_Changes.jsp
    Här står det: "
    Humant placentalaktogen (HPL) (som är ett av de fyra)

HPL är ett hormon som har till funktion att stimulera tillväxten och utvecklingen av bröstvävnad inför amningen. Hormonet spelar också en roll för ämnesomsättningen under graviditeten.

Har försökt kolla sambanden mellan TSH och samtliga. Ernst Nystörm som är en känd endokronolog (gått i pension nu) skriver att 10 procent får ett sjunkande TSH pågrund av stigande HCG. TSH normaliseras dock efter hand. Men sen går det inte djupare. Här är sidan:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Så det jag fått fram är attt minst 2 hormon har en direkt koppling till ämnesomsättningen. Alltså HCG och HPL.  Progesteron och Östrogen har jag inte hittat något klart samband. Detta är ju så fruktansväer komplicerat alltså. Kolla du om du hittar samband på nätet och om det finns en solklar förklaring. Hojta till om du hittar något.
  • Happiness

2barns mamma: Ja danskan är ju ett skitsvårt språk. Sen förstår ju inte de på Jylland svenska heller. De 3 första veckorna på min arbetsplats fick vi alla prata engelska för att förstå varann.

Alla tror ju att danskarna fatttar svenska, men vi inte fattar dom liksom. wrong! Kul att din flicka pratar så fint! När man bott där ett tag tycker man faktiskt att det låter rikigt naturligt och fint. Iallafall jag. Sen bytte jag ut svenska ord till danska och ja...till slut blev det väl danska. Jag bodde i Silkeborg och det ligger väl inte så långt från agerskov om jag inte missminner mig. Där börjar de väl prata med lite mer sönderJysk eller? Ju mer söder ut man kommer desto mer låter danskan som tyska. Har du varit i Silkeborg? Kan verkligen rek. det. Där ligger ju Himmelbjerget och alla fina sjöar och bokskogar en otroligt vacker stad. Kan rek. vandrarhemmet som ligger precis vid vattnet och är super fräscht. en Weekwnd tur kanske?

Jag kom tillbaka till Sverige var då utförsäkrad från FK och skattade i Danmark, årskiftet 99/00. Ja det var några roliga år i mitt liv. Man tjänar ju så mycket bättre där . Har du planer på att stanna i Danmark? Hur går det med din föräldrapenning där?

• Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-13 15:22:36 följande:

Happiness!!! Hur har det gått med det läskiga testet idag?!

Vad du är gullig vännen som tänker på mig Hjärta Hade sån tur så jag vaknade med diarée imorse. Haha! Eller vatten-bajs som barnen säger . Vi alla hade det förra veckan...konstigt att jag fått det igen. Men ibland har man tur. De har öppen mottagning där och man kan komma mellan 8.15-9.30. Suck måste verkligen få detta gjort...kan inte skjuta på det längre. Imorgon så... Tack för att du frågade. Mådde illa inatt och kunde bara ligga på höger sida. Har inte känt så förut. Fick kramper när jag låg på vänster. Har aldrig känt så tidigare.

Gnäll,gnäll.....Några roliga saker då....Pratade med BM och hon sa att urinodlingen såg bra ut. Ingen UVI alltså . Sen har jag fått en dubbeltid till MVC-läkare för att diskutera igångsättning/kejsarsnitt. Hon ska då tydligen skriva en remiss till förlossningsläkaren som tar beslutet. Har inte bestämt mig,men det känns bra att få tid att diskutera saken. Sen har klådan blivit mycket bättre...jag äter ett kosttillskott (som jag självklart inte sagt till läkarna) som heter Adrenal det stöttar upppbinjurarna. När jag började med dem har klådan börjat klinga av. Åt dem i våras men slutade strax efter jag blivit gravid.

En annan kul sak jag tror jag hittat barnvagnen vi vill ha. Har ju varit inne på en Teutonia Mistral-s, men velat ligga lågt och se 2011 års modeller och det verkar som att det lönat sig. Ska se om jag hittar en länk till den. Det är en ny modell som Teutonia kommer med i feb. Be you heter den och påminner mycket om Buggan. Är så glad!
    http://www.teutonia.de/de/produkte.html

Det är vagen uppe till vänster "be you". Den har det svängbara handtaget som jag så gärna vill ha, men den är kycket lättare än Mistral-s (16,5). Hittar inte den tekniska beskrivningen på sidan. Vil veta mer om denna vagn.

Vilken vagn hade du valt Kajsa? Har du varit på Bräckboden än? KRAM- TILL-BÄSTA-KAJSA-LISA*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma