Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Happiness skrev 2011-02-23 12:55:14 följande:
    Sitter och filar på barnledigheten. FK har ju en bra planerare på sin hemsida. Hur ska ni göra med föräldradagar? Hur många ska ni ta ut? Detta är verkligen en djungel utan dess like. Hade glömt hur det var...

Jag är en sån där rikigt hemma-mamma. Så jag vill vara hemma så länge det bra går..men så märker jag att dagarna bara rinner iväg. Tar jag ut 5 dagar kan jag vara hemma till 2012-07. Alldeles för kort tid...då är ju bara Sofia 1 år och 3 månader när hon ska börja på dagis. Det tycker jag är för lite

Färnevik....Kan vi inte öppna något kollektiv eller gemsam passning? Haha

Tar jag ut 4 dagar i veckan ja då blir datumet 2012-10-10. Lite bättre. 1 år och 7 månader. Ja vi får helt enkelt försöka hanka oss fram med 4 dagar. vatten och bröd, inga nya kläder...ja leva snålt helt enkelt. Hoppas hoppas det går...vi kan ju alla glädja oss till ett extra barnbidrag.
    Sedan kanske det är lättare att få förskoleplats i augusti 2012 vid terminstart än i oktober, bara en tanke.

Jag hoppas kunna vara hemma men blir nog så himla tvungen att ta ut full föräldrapenning för att kunna överleva ekonomiskt. Men vi får se hur det blir, har inte kommit så långt än i min graviditet så allt sånt som ekonomisk planering, inköp osv ligger för mig flera månader fram för min del.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 12:57:29 följande:
    Mjuka och slappa var mina med men när elias kom med munnen och OJ vilken förvånad blick jag fick haha mjölken rann ner hahaha
    Så ge inte upp det kommer

Ja herregud !!
    Dags att fixa hahaha gör inte som jag NÄÄÄH det är inte brottom än och fixade bb väskan dagen innan jag skulle åka in hahaha
    Jag kom på nu att jag drmdeinatt att jag ammade en bebis och det gick så bra. Jag drömmer så mycket rörigt nu så frågan är jur jag kan känna mig så så utsövd när jag vanar och dessutom vaknar jag mycket tidigare än vadjag annars brukar göra. Iadg tillätt jag mig dock att gå och lägga mig och försöka sova en stund till och sov visst ytterligare 3 timmar så det behövdes visst.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-02-23 12:58:52 följande:

haha...vart har du hittar den infon? har dem börjat med reklamen nu??? hihi...vi kommer synas i trailern också....hahahaha, kulkul
    Jepp trailern på TV 4 vid 11 eller vad det var. Nu måste jag ju kolla på trailern noga nästa gång den dyker upp, den kommer väl dyka upp 4 gånger i timmen ju mer det närmar sig, ha ha
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 12:59:46 följande:
    Happi:
    20 dagar kvar shit jag dör hahaha snart kommer BEBISAR !!! wooohooo Så klart haha spran till köket och tittade på klockan och skrev ner på bloggen och på hans första års bok nu hnder det saker kan du tro min hjärta hoppar av lycka
    Förstår det

Är det tidigt att vända sig vid 11 veckor? Jag minns inte nu när mitt barn gjorde det, men minns att tidig var mitt barn med allt, stod tex med stöd vid 5,5 månad och sedan var det bara stå stå stå som var intressant i stort sett.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    färnik skrev 2011-02-23 13:04:23 följande:
    Ja. Efter många års kämpande, 3 MF och ett MA med tvillingar, div sjukdomar och andra problem (+ tidigare erfarenheter och problem...)  har jag svårt att tro att det ska kunna gå bra. Har gått hos spec-mvc´s psykolog från och till sista året, intensivt sista månaderna, samt har veckoliga kontroller på spec-MVC men det hjälper inte.

Därtill en reumatisk sjukdom som inte kunnat behandlas korrekt iom barnalstringsförsök och graviditet, och som gett inflammationer mest överallt... Och som förväntas bli värre av graviditet och barnafödande...

Och själva graviditeten som varit förjäkla jobbig fysiskt med hyperemesis som tvingade mig till sängläge de första sex månaderna... (och jag spyr fortfarande varje dag)

Så det har varit/är mycket...
    Fy stackare vad du varit med om mycket jobbigt och så en tuff jobbig graviditet på det. Tänk vad man utstår för att få barn egentligen.
    Förstår att allt detta är tufft och är skäl nog för att bli igångsatt i v.38 eller kanske v.37 om det är det du vill.

Jag hoppas kunna få kontakt med en psykolog via MVC så jag får prata av mig, ska ta upp det när jag väl får en BM får dock inte boka hälsosamtal/inskrivning förrän jag har gjort mitt VUL.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    Pancakes skrev 2011-02-23 13:10:11 följande:
    Japp, fullt upp med nytt boende och massa fix. Ska måla och lägga golv och massa sånt. Dessutom åkte jag på nån kräksjuka/matförgiftning/graviditetsåkomma (vet inte vad) härom dagen och var alldeles däckad men nu är jag på benen igen. Har ni köpte Citycrossen? Den är superfin! Maken är 1.94 och jag är 1.76 så vi är väl kanske lite långa båda två. Men det var framför allt för att han slog i fötterna i den när han gick som det inte funkade.

Haha, så där uttrycker sig nog många karlar. Min är likadan :) 10 kg låter ju helt normalt också. I min bok står det på vår vecka (vi är väl ungefär i samma vecka typ?) att "nu har du troligvis gått upp 7-11 kg, många har gått upp ännu mer".
    Fixar ni allt själv i boendet som måla osv? Jag väntar ju på en massa här. taket skulle målas i oktober och väggarna tapeseras i samma veva och det är fortfarande inte gjort och ta ja den ska totalrenoveras i novenber och sedan efter jukl var biúdet och dom har inte börjat än och nu är det snart mars och i denna takt så lär väl ingte vara gjort i oktber heller pch jag vill inte ha bysskaos och slipdamm och folk springande här med en nyfödd bebis eller BF när som helst (OM nu allt gå bra).
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-02-23 13:12:05 följande:
    vaaa!!!!!!!!!!!!.hahaha..har dem börjat att visa trailern på tv????? omg så hysteriskt kul...hihihi
    Ja, jag såg den iaf, bata attslå på TV 4 , är säker på att dom köra trailern ikväll vid 20 då dom flesta kollar på TV. Tv 4 brukar inte direkt vara blyga på att visa vad dom erbjuder i programväg, ibland kan man spy på alla dessa trailers som visas flera gånger på varandra nästan som tex Efter 10 som dom visade häromdagen 3 gånger i stort sett efter varandra.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-02-23 13:17:30 följande:
    Inget är omöjligt nu förtiden haha jo ebba hon var ett ''normalt barn'' hon gjorde nästan allt som det skulle vara men började gå när hon var 11 månader då tog hon sit första teg och det var bara gå gå gå
    Amadeus var redan nyfödd och kunde lufta huvudet helt stabilt och började äta riktig föda med oss när han bara var 3 månader och började gå när han var 8½ 9 månader då var det gå gå gå haha sen fick han 1:a tanden när han var 2 månader ca 3 månader och han var tidig i allt men han var bara 6 kg som nyfödd så han var stark.
    Elias var ju tidig men han kom ut oxå 2 veckor innan föddsen så han är brottom min lilla man ..
    Oj din mellersta var tidig han.

Mitt barn är född i v.38 men var på väg i v.35 och åkte skytteltrafik mellan hem och BB i 1 månad innan det äntligen var dags och då gick det undan så någon bedövning var inte att tänka på. Kom in öppen 3 cm och 2 timmar senare var jag mamma.

Första tanden några dagar före 6 månaders dagen, satt med stöd 3 månader, utan månaden därpå korta stunder, ville inte ha pure utan bitar vid 4 månader att gnugga mot tandköttet och gick med stöd vid 7 mån och helt och hållet utan vid 1 år eller sprang snarare.

Nu snart 3 år och babblar precis som min mamma väldigt mycket och älskar att sjunga och pratar helt rent och inget bebisprat. Är väldigt nyfiken på hur det var när mamma väntade h*n.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    Happiness skrev 2011-02-23 13:18:29 följande:
    Ja där har du en tanke...vet ju att det är väldigt svårt att få plats. Då kanske man t o m får chansen att komma med några egna förslag.  I vår kommun finns det llte allt möjligt att välja på och det är ju bra.

Montessori, Waldorf; kommunal, utedagis, kyrkans dagis en blandad kompott. man får ta det som passar en bäst helt enkelt. Waldorf tror jag inte så mycket på...de har fått mycket kritik i tidningarna här nere. Utemontessori skulle passa oss bra. Eller så blir det ett valigt kommunalt. Det måste ju vara praktiskt för föräldrarna också. man kan ju inte köra 50 mil varje dag för att lämna barn.
    Jo här där jag bor, nyinflyttad så känner inte till det så väl en, finns en poppis förskola som jag bara hört gott om, vanlig kommunal. Jag är mycket för ur&skur som jag tror är myc´ket bra. Sedan finns det även en fsk på en buss men det skulle jag nog inte välja som ett alternativ, kuska på en buss. Fsk på hjul heter den. Det är ju ont om fsk i Stockholm som du kanske vet.

Bra tanke men inget som jag känner för är något alternativ.

Jag hoppas kunna vara hemma som min syster i 4 år tills det är dags för allmän förskola, det vore drömmen men man kanske klättrar på väggarna då.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
  • telgebo
    Odetta skrev 2011-02-23 13:24:23 följande:
    haha...åh så pinsamt....hahaha. shit....ja, jag håller utkik...ska iväg o hämta lilleman om några minuter, men sen ska tvn på igen, måste ju se hur trailern blev och om  vi verkligen kom med (fick ju fråganI)
    Bara att kolla. Jag har haft TV4 på sedan kl 11 och bara sett trailern 1 gång.
    Gravid v.5+3 BF 24/10
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma