Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-21 15:41:53 följande:
    kan man få havandeskapsförgiftning redan??! hjälp nu blev jag orolig.... jag har haft riktigt ont i huvudet i över en vecka närmare två nu.... blir nog till att ringa BM imorgon och kolla med dom!
    Tror som sagt inte att det är det, brukar man ju inte få förrens senare. Men det är ändå rätt bra att kolla upp det.
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-09-21 15:57:27 följande:
    rontgen: Nä det kliar inte i handflatorna eller under fötterna. Så då kan det ju inte vara hepatos. Men jag läste om något annat har namnet på den andra datorn. Då är det tydligen så att man får klåda av att man snabbt går upp i vikt. Haha och det stämmer ju på mig. Du är inte ensam vännen....tycker inte du gått upp mycket. Jag kommer ligga på exakt samma när jag kommer i vecka 25 (om inte mer).

Och fotogenic...HAHA jag ser ut som en gammal dam på kort nu för tiden. En graviditet gör att man ser äldre ut helt enkelt.
    Det låter bra det. För normalt är väl att man har gått upp 7 kilo nu. Jag har helt enkelt mått för bra de senaste veckorna och ätit mycket med god aptit. Får se det på det sättet istället ;P Kändes ju som man gått upp lite väl mycket :/ Hahahhaaa...lite komiskt är det när man tänker på att mabaja bär ett fullgånget barn nu och gått upp mindre än vad jag gör nu. Undrar vad vikten hamnar i slutändan???

Gammal dam? Har jag svårt att tro. Blond bombshell is more like ;P
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-09-21 17:48:53 följande:
    Sugarrush: Jag är sååå ledsen för din skull! Beklagar av hela mitt hjärta till er alla tre!

rontgensyrran: Jag tror att vi står på lika nu! :) Har "exploderat" nu sista veckorna. :) Sen är jag helt övertygad om att kroppen går upp det den behöver så om en går upp 2 kg och en annan 22 kg så är det rätt för just deras kroppar! :) Min mage har vuxit i massor de senaste veckorna och vikten har börjat skena, sen att jag typ lever på godis är ju inte så hälsosamt det heller, men känner som så att nu kan den komma när som helst så jag unnar mig det!

Var på mitt sista bm-besök idag nu innan bf. Gick riktigt bra faktiskt.

SF-mått: 35.5 cm (38+5)
    Hjärtslag: 150 (arg bebis) och 138 när bm slutat buffat på magen
    Blodtryck: 137/79

De kan inte känna om jag är fixerad, troligtvis är det för att hon inte ligger med huvudet åt höger utan tittar uppåt och har ansiktsbjudning..

Vi skrev även lite vad jag önskar vid en förlossning. Typ lavemang och att jag är lite öppen för förslag när det gäller smärtlindring men INTE sterila kvaddlar. :)
    Vad var det jag sa! Aningens sjukt är det. Men samtidigt håller jag med dig. Kroppen och bebisen tar vad den behöver. Fick precis diller på katrinplommon och åt några stycken och skulle gärna ta några till. Men jag fick sån magknip. :/ Min mage är så extremt känslig när det gäller vissa saker. Undrar om jag måste springa på dass i ett nu?!

Kvaddlar är nog inget jag heller känner för att prova. Annars får man nog vara uppen för det mesta, man har ju ingen aing om hur det kommer att gå under förlossningen. Helst hade jag velat klara mig med enbart lustgas. Känns som man får en snabbare förlossning då. Men samtidigt är det långdraget så kommer man ju aldrig klara det utan bedövning :/
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-09-21 19:59:27 följande:
    Läste i min gravbok att hela graviditeten väger 12,5 kilo. Det är med moderkaka, vatten,foster och hela tjotta balängen. Haha det är ju inget egentligen.... Då har hag redan tagit "halva graviditeten" i vecka 15. Detta bådar ju gott *ironi*
    Oj då Förvånad   Det var ju inte så mycket. Men min bebis behöver nog platsen det är därför vissa av oss går upp så mycket, eller hur flickor ;P

Hmmm den där hemliga lådan låter intressant. Jag har inte fattat vad det innebar riktigt.
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-09-21 20:54:56 följande:
    Jag får också det, men nu ska ju ungen ut så gör inget om det krampar och har sig nu... Bm idag trodde inte att jag skulle behöva vänta så jättelänge då jag har sammandragningar 24/7... Jag hoppas hon har rätt!
    WOW snart är det en liten mini-mabaja ute i stora världen :) Så mysigt!

Ni flickor är så himla duktiga! En annan ...ja för att tjata igen har ju då gått upp en hel massa. Nog i brist på motion. Men nu måste tilläggas går jag ju faktiskt på vattenjympa en dag i veckan. Sen så har jag ju inget stillasittande jobb direkt. Idag ska ex jobba en hel dag på akuten! Suck! Skulle gärna vart hemma och latat mig idag med.
  • rontgensyrran

Usch...är idag grymt seg! Fick magknip i förrgår kväll, tänkte ooops skulle aldrig ha ätit de där jäkla katrinplommonen. Sen när jag skulle gå och lägga mig så fick jag ont i höger sida på magen under navelhöjd och tänkte att det kanske är bebisen som ligger där och trycker, kom knappt runt i sängen från sida till sida och knappt iväg på toa. Hade så ont. På morgonen dagen efter var det inte så farligt och gick på jobb, visst det är mycket sängar och sånt när man är på akuten och jobbar och patienter man måste dra över. Men jag försöker alltid tänka på det och ta benen och annat lätt när jag hjälper till och drar.

Men sen skulle jag följa med en kollega till akutvårdsavdelningen och röntga där och då känner jag på vägen dit at jag får skitont i magen, på höger sida nu igen. Och klockan är väl typ 14-tiden efter typ 20 min ringer jag till barnmorska direkt. Som ber mig att vila några timmar och gå det inte över bege mig till prenatal klockan 16. Bebisen sparkar hela tiden så jag var inte orolig för den. Men ville veta varför jag hade så ont.

Har suttit igår kväll i många timmar på prenatal som skickade mig till förlossningen för att de hade så mycket att göra. För att sedan gå ner på vanliga akuten med remiss till kirurg akut :/ Det är troligvis min blindtarm som spökar!!! Vad ska man med den till???!!!  Jag fick iaf gå hem med order om att vila och blir det värre eller jag fortfarande har ont så måste jag in direkt! Idag känns det som tur är bättre. Vill verkligen inte råka ut för en brusten blindtarm eller nåt nu som gravid. Men den brister ju inte så snabbt, så man har ju tid på sig...så det var skönt att få komma hem.

Det positiva med det hela var att jag fick ctg en hel timme, ligga och lyssna på bebisens fina hjärtljud. Hade inga sammandragningar under den tiden. Jag fick dessutom ett VUL där livmodertappen såg fin ut. Och ett ultraljud på bebis där hon tittade även på äggstocken på högersida som också såg bra ut.

Bebisen har vuxit sig så fin. Mycket rundare i ansiktet. Så söt. Jag var så betagen att jag glömde be om foto :P

Förlåt för detta aslånga egoinlägg!

• rontgensyrran

Grattis Muffe till lyckat VUL!

Och grattis och välkommen pancakes till plusset!

Usch inatt fick jag ont igen och sen imorse var det över för att nu vara tillbaka igen. Faan ska jag tvingas åka in??? Jag som ska till barnmorskan klockan 14.30 bläääääää säger jag bara. Ska nog vila nu och se om det vill gå över.

• rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-09-24 10:30:09 följande:
    Hej tjejer.

är det farligt att dricka något glas coca cola när man är gravid? sker mycket sällan men är så sjukt sugen och min kropp skriker efter ngt sött och ngt att få i sig!!
    Nope inga problem man ska dock inte dricka mer än 3 koppar kaffe, te eller cola om dagen tror jag att jag har läst nånstans ( 2 dl koppar).  Faan min smärta går inte över. Jag vill helst inte behöva åka in, sitta på akuten i  timmar är jag inte alls sugen på. Men så tänker jag ändå tänk om det är blindtarmen, då är det ju bättre att åka in tidigt innan det går för långt...suck. Vad ska jag göra?
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-09-24 13:36:48 följande:
    Men fy vad jobbigt det låter. Har du haft ont i flera dagar? Sitta på akuten är ju inget kul en fredag direkt. Har du ringt sjukvårdsupplysningen?
    Japp till och från. Nu känns det lite bättre igen. Var hos min barnmorska idag på inplanerat besök så sa hon att det mycket väl kunde vara blindtarmen som är irreterrad av bebisen som trycker på. Eller att det kunde vara njurbäckenet som är vidgat eller nåt ligament. Mitt urinprov idag visade också på mikroskopiskt blod så de skulle skicka in det på analys.Så hon skulle höra av sig i slutet av nästa vecka om det var nåt, och sen har jag en del sammandragningar också, Fick en när hon skulle kolla hjärtljud. Annars var allt bra. Bltr 105/60, Hb 120, sfmått 23, och hjärtljud 150. Så hon tyckte jag kunde avvakta tills urinprovet kommer tillbaka och sa till mig att vila.

Så jag avvaktar och hoppas att det inte blir sämre. Så kul att du är här med nu Pancakes. Och fler från andra tråden ska över hit :)
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-09-24 20:56:26 följande:
    Hej å hå vad det sparkar idag. Precis hela tiden. Mys!!
    Jag håller med dig. Min är sjövild. Barnmorskan hade svårt att hitta hjärljuden idag igen. Hittade dem för att sedan så skulle hon sparka flertalet ggr och gömma sig där inne igen. Hon kallade henne Vilda-matilda.

Förresten min vikt, jag blev så glad!!! Jag hade bara gått upp 7 kilo, barnmorskans våg var 2,5 kilo snällare än min. JIPPI!
    sofy skrev 2010-09-24 15:54:00 följande:
    Hello tjejer.

Sjukt trött, tänkte vila lite nu. Men hade ketoner i urinen, vilket tydde på att kroppen gick lite på reservkraft. Fick 3 olika mediciner utskrivet, o ska ta 2 av varje minst 3 ggr om dagen, hoppas de hjälper :)

Hon gjorde VUL (igen...) o vår lilla bebis låg därinne o rullade runt, o sparkade lite me benen. Gulle! Den mätte 27 mm o då 9+4, (9+2 säger jag) så ja :) Allt bra!

Graaatttis förresten pancakes!! Fan va kul :)

Så bra att du sökte vård. Måste vara riktigt jobbigt att må så illa hela tiden. Hoppas det snart blir bättre med de nya medicinerna.

Smålands jänta i storstaden skrev 2010-09-24 21:21:24 följande:
    Längtar oxå tills jag får känna riktiga sparkar! Nu känner jag bara fladder lite till och från!

Känner du fladder så dröjer det inte länge förrens du känner små buffar där innefrån :)

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma