Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

ojojoj....här händer det saker i tråden. Har massor av "GRATTISAR" att dela ut. Vet inte vilken ände jag ska börja i:

Sofy: Grattis till ligament-streching. Welcome in the pregnancy club

Muffe80: Grattis till skitsnygga KUB siffror och snygg bild

Kajsa-lisa: Grattis till din man som fick sparkar i ryggen och grattis till dina fina BM siffror.

Längtan: Grattis
    till att du kommer få en fin vagn!

Pancakes: Grattis till lyclat UL och att du blev fram flyttad. Aldrig fel!

Färnevik: Grattis till lyckat RUL och fin bild (verkar som att KUB uträkningarna funkar)

.......nu hoppas jag verkligen inte att jag missat någon i Grattis svängen.

sen tänker jag på dig rontgen. Hoppas att du orkar läsa lite i tråden. Kraft till dig i tonvis! KRAM VÄNNEN!

• Happiness

Hoho lilla ODD vart är du? jag kom på varför du går ...sorry for memoryloss. Det är ju för moderkaksflödet eller ja anledningen till Trombyl ätandet eller? och då är det på spec.mvc. Gör de även en viktuppskattning samtidigt? ja som ett TUL? Det är ju suveränt nu (haha när det behövsOskyldig). Har du fått antal gånger du ska gå eller ser de tiden an?

Antar att det TUL ska förgå på spec MVC. och det är klart om jag framför min oro både till Aurora BM och till MVC läk så kan de skriva remiss till TUL under spec. MVC. Eller har du något annat förslag?

Snackade med UL-BM om det med till växt igår. Ja sa att i värsta fall så får jag ta det privat om ajg inte kan få det på annat sätt. När det gäller tillväxt och för att man ska få en uppfattning av hur stort fostret kan bli..då ska man tydligen mäta innan allt hull läggs på alltså rek. hon vecka 28 och 32. Då får man en kurva som tydligen ska täcka in. Jag tycker det låter lite lite för en graf det är ju bara 2 markörer...men men. Får se vad de säger. SF måttet räknas för en del också eftersom jag har något att jämföra med. Ligger jag stadigt på översta kurvan eller strax över sen...v25 och jag inte får TUL. Då gör jag det privat på Mama Mia. Kostar bara 450 kr och det får bli i  vecka 32.....

I am waiting

• Happiness
    Odetta skrev 2010-10-22 13:00:29 följande:

GRATTIS TILL ALLA LYCKADE KUB; VUL OCH RUL TJEJJER!!!!! woohooo vad det blir bebisar här snart!

HAPPINESS: Hej min vän! Jag var tvungen att äta lite, höll på bli urkig för jag var så hungrig Ja, tul blir det pga Trombylen, men även för att hon upptäckte att min moderkaka sitter väldigt lågt. Jag bad henne ju kolla tappen för jag tycker inte att läkaren i söndags gjorde det ordentligt. Tappen ser jätte bra ut, men hon kollade även efter moderkakan och såg då att en liten del av den räcker ända ner till tappen. Hon sa att det positiva är att moderkakan sitter i framväggen och då _brukar_ den flytta på sig, men vi ska hålla koll på den också.

så flera anledningar till tul. Och hon sa att hon tycker att jag ska komma tillbaks om 4 veckor och så frågade jag henne hur planen ser ut efter det och då sa hon att vi kollar var 4.de vecka graviditeten ut nu "det är lika bra"

Jag tycker absolut att du ska ta upp det med läkaren om du vill ha tul. Jag menar, din förra förlossning var ju ingen positiv upplevelse så du kan ju använda det som argument. Sedan nämn oron  efter MA och mf så borde dem gå med på det....DESSUTOM har du ju hälsoskäl också som dina problem med...gravidhjärna...det där med TSH och grejjer. Så rent logiskt borde dem inte neka dig en extra koll för din almänna hälsas skull.

*kram till er alla*

Säger som du...härligt att få se din "lille" på en större bild . Grattis en gång till! han växer och har det bra i din mage ODD. Men vart barkar det hän månne? En rikigt stor kille! Frisk och stark

Ok..så moderkakan kan alltså påverka tappen? Antar att det blir ett tryck där. Finns det risk för att den öppnar sig eller vad är sambandet?
     Vad underbart att du utan problem fick komma hela gravididteten ut. man blir så lycklig när saker flyter på utan hang ups. Håller med dig...det blir svårt för MVC läkaren att neka till remiss. Sen får vi se hur nästa instans ställer sig till saken. De har väl rätt att neka antar jag. MVC läkaren är en väldigt speciell kvinna. Hon basar för alla BM i vår stad och det är inte utan att det märks . Militärisk, men ändå med ett visst rättvisepatos tänk. Rättvise i den bemärkelsen att hon ska göra sitt jobba efter alla lagar och regler minutiöst. Hon gör INGA undantag....men ja det blir svårt för henne att neka . Frågan om det inte skulle bli ett större "tjänstefel" än att säga ja. Och på rätt sida är hon MYCKET noga med att vara.
    Nåde den BM som inte gör som hon säger .

Vad skönt att allt ser bra ut ODD. Nu tar vi hand på, att denna helg ska vi bara njuta av våra magar och inte tänka på annat än våra små därinne. Sofia och...ja din stora kille. Flört
  • Happiness

Har någon börjat äta järntabletter än? Jag misstänker att mina järndepåer börjar ta slut så jag dricker Blutsaft nu. Smakar inte så dumt faktiskt! Drar mig för att börja med järntabletter, blir så dålig i magen v dem. Men i värsta fall får jag väl göra det. Blutsaften är ju långt ifrån lika effektiv. läste om någon som lyckats höja sitt Hb med persilja. kanske ska införskaffa det.

• Happiness

Niferex säger du...ska kolla upp. Åt något annat sist..hmm Dueferon någonting. Antar att man blir lika kass i magen av bägge. har du bra Hb nu? vad ligger du på? Som du skriver man kanske kan ta någon in i mellan så där...var tredje dag.

• Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-22 17:35:15 följande:
    Happiness; jag äter också Niferex. Har tagit varannan dag sedan v 22 och varje dag sedan vecka 26. Inga problem med magen för min del, peppar, peppar...
    Men det låter ju perfekt. Ska genast prova. Vad låg du i Hb nu senast (vad det igår) kajsa?
  • Happiness

Hej tjejer!

Har sovit så dåligt inatt. I vanliga kan jag få slängar av magkatarr om jag stressar mycket och dricker mycket kaffe osv. Inatt kom den tillbaka hade Omiprazol hemma men det vågade jag inte ta. Fy 17! Novalucid och Gaveskon hjälper inte ett smack för mig. Rimgde BM på morognen och Losec Mups kan man tydligen ta. Så nu har jag klämt i mig det. Det konstiga är ju att den verksamma substansen i Losec Mups är just Omiprazol. Jaja jag gör bara som BM säger det blir lugnast så . Måste ju få i mig lite koffein också så jag har köpt lite koffein tabletter. Annars får jag migrän pga koffeinbristen. Haha vilka I-lands problem.

Sen sa hon att man träffar bara BM var 3 vecka. Det tycker jag låter sällan. Men jag fick en tid i mitten på november nu. Vet ni i vilken vecka de börjar mäta SF?

Har varit och lämnat blod för TSH, fritt T4 och TPO (igen). USK passade på att ta Hb. Det låg på 140. Herregud jag blev helt chockad trodde det var lågt eller så är det blutsaften som hjälpt. Har inte tagit den på 3 dagar nu för jag blir så kass i magen. Men vem var det som skrev i tråden att det var inte bra att ha för högt Hb heller. Var det du ODD? Vad var anledningen till det?

Sockret låg på 6 något och det är OK. Blodtrycket på 115/75 så det är perfekt. Skönt!

Bebisen har inte rört på sig det minsta på hela lrdag kväll och hela söndag. Och inte nu heller..börjar bli lite orolig. Är det så för er också, att barnet bara kan ligga stilla i en två dygn (v20-21)? För att sen få fart igen?

Berättade för sonens fritidsfröken att vi väntar en flicka..hon sa att det faktiskt är lite annorlunda mot pojkarna (hon har en flicka och en pojke). Kanske hon menar att man kommer att stå sin dotter närmare.

• Happiness

Var väldigt känslig igår. Såg en film...tror den heter Vid din sida...Julia Roberts. Gud vad jag hulkade..inte likt mig. Så nu får jag räkna med att graviditeten går in i en ny fas....den känslosamma. Suck! Ja jo jag vet att det är för att man ska sänka sin psykiska gard och lättare kunna ta emot barnet och läsa dess behov. Men ändå jag tycker det är så himla jobbigt att bli så känslig. Är ju det redan innan liksom

ODD : Det var många i Danmark som hette Lykke, den svenska stavningen är väl Lycke. Men jag träffade bara på tjejer som hette så. Vet dock att det är ett Unisex namn men att det är väldigtovanligt på killari Sverige. Jag älskar ju ovanliga nman och jag tycker innebörden är suverän. Go for it! Lycka på en tjej är ju också gulligt. Vann faktiskt ett guldhalsband med det namnet i en namntävling som Linda Rosing (av alla människor) hade på sitt barn. hade vi väntat en pojke hade vi kört på August, Hector eller Knut. Lutade tyngst mot Knut och det skullle jag tagit för att det är så himla ovanligt. Är med i en tråd här på FL som heter "WT namn". Tycker den är lite små kul

Småland: De har säkert kollat fel. Slarvigt! Men såååå typiskt när du ska vara sängliggandes. Nu hoppas vi på att allt ser fint ut..var det imorgon?

• Happiness
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-25 14:44:01 följande:
    Happiness: hur känns magkatarr? Min bebis känner jag varje dag, fler gånger men vissa dagar är lugnare än andra, idag är det mycket gympa i magen! Men jag tror inte det är ovanligt att inte känna varje dag, de ligger ju olika mest hela tiden! :)
    Om du har magkatarr så märker du det Småland. Lite sura uppstötningar och irritation av slemmhinnorna svider och man har ett lätt besvär. Väldigt vanligt vid gravididtet då bebsien trycker mot magmunnen. Magkatarr är nästa steg och då är slemhinnan rodnad och  betyder att du fått en inflammation i magsäcksslemhinnan. Man har ett konstant sug efter mat och man mår illa. Sen smärtar det något gruvsamt. Nästa steg är magsår. Tror att man får det läattare tillbaka om man haftdet tidiagre eftersom det blir ärrbildningar i slemhinnan.

Tror du att du börjar få känningar?
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 14:55:38 följande:
    Happi;

De var jag och Odd som diskuterade de då vi båda hade ganska högt ;) Jag låg på 156 på inskrivningen i september, sen var jag nere på 146 när jag kräktes som mest för nåra veckor sen, vet icke vad jag har nu.

Men 146 och över de är inte bra som gravid..

Länkar till anledningen om varför högt HB kan vara skadligt; www.niomanader.se/content.asp?id=49
    Tack Sofy..Sidan förklarade ju jätte bra vad det hela handlar om. Det står att sjukvården inte är så insatt i den nya forskningen så här gäller det ju att vara på tårna. Ska bli väldigt spännande att se hur påläst min BM är i detta. med tanke på det jag läste så är det ju fullständigt vansinngt att jag tar något som helst järntillskott i detta läget (tex blutsaft) Enligt sidan ska jag börja med att dra ner på järnet. Som sagt ska bli intressant om BM ringer tillbaka och säger att jag ska vara lite försiktig med järnrik mat nu. Återigen tack!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma