Inlägg från: Happiness |Visa alla inlägg
  • Happiness

Plus igen efter mf/ma

PåvägMotSyskon skrev 2010-10-25 14:58:23 följande:
    tror man mäter sf runt v24 (fulla veckor antar ja att det är då bm mäter bara det)

Men tror inte ja mätte magen nu första gången förrän v29+5. Otroligt sent... men hon sa att det är ändringar i deras program.. å 2007 å 2009 då ja fick mina andra barn så va programmen mer ofta o mer saker man gör.

nu gör man inte ens kisstester, för nu går de mer på om man haft havande innan eller svullnar m.m, då ska man kolla urinen.. Ja ifråga satte henne då vi ej gjort koll.
    Oj då inte förrän i vecka 29 dey låter juinte klokt . det blir ju ingen snygg kurva då inte. Jaj jag har också fattat som de har ändrat rutinerna men ändå....v.29 ska man skratta eller gråta. Stå på dig och ifrågasätt. Vi har ju diskuterat GBS i tråden...och ja det kan ju faktiskt leda till dödsfall. Jag ska in och kräva SF tidigt för att kunna följa kurvan.
  • Happiness
    Pancakes skrev 2010-10-25 15:18:21 följande:
    Jag såg också den och grät som sjutton fastän den är rätt fånig egentligen. Speciellt på slutet när barnen skulle ta farval av sin mamma, buuuu. Så du är inte ensam om att vara känslig :)
    Haha håller med dig..tänkte också det. Blev lite too much där i slutet. Och egentligen vad handlar filmen om? Haha absolut fånig
  • Happiness
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-25 15:21:36 följande:
    Happi: misstänkt att jag börjat få magkatarr, sura uppstötningar som inte gav med sig, sug efter mat bara timmen efter jag ätit, illamående, fler kräkningar, svidande kännsla i magen och så har jag vaknat på natten och haft så ont i magen att jag trott att jag gått på svält i 4 veckor! Men nu har jag tagit losec i tre dagar och allt känns så mycket bättre! Kanske så att jag hade magkatarr på G eller nått!
    Ja absolut...jag tror du har haft magkatarr. Allt tyder ju på det. Vad skönt att Losecen hjälper. Tror det är full fräs på dem och att de flesta svarar bra på den. Efter 3dagar brukar jag det ge med sig för mig också. Förutsättningsvis att jag inte fortsätter bälja i mig kaffe. Men det är som du säger att vakna på nattten med den smärtan. usch! Antar att det är för att man ligger och "saften" rinner åt fel håll. jag brukar bunkra upp med ett gäng kuddar. Som sagt jag tror inte att du hade det på G jag tror du hade det. Om du inte haft det innan så verkar det inte helt ovanligt att det bryter ut under gravididtet. Skönt att det går åt rätt håll Småland :-9 jag är på 19+5 idag så vi är tajta
  • Happiness

Nu blir jag fundersam ang. Detta med högt Hb....jag har ju ätit Albyl Minor. Ska jag börja med det igen då?

ODD: Äter du forfarande Trombyl? Hur länge ska du göra det? Och är det för att hålla nere Hb? Kollar dom dig så att du inte ligger för högt. tycker du BM borde hojta till om det ligger på 140 (i förebyggande syfte?) Tex äta just mindre järn...usch nä nu bleb det jobbigt åt andra hållet

• Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 14:55:38 följande:
    Happi;

De var jag och Odd som diskuterade de då vi båda hade ganska högt ;) Jag låg på 156 på inskrivningen i september, sen var jag nere på 146 när jag kräktes som mest för nåra veckor sen, vet icke vad jag har nu.

Men 146 och över de är inte bra som gravid..

Länkar till anledningen om varför högt HB kan vara skadligt; www.niomanader.se/content.asp?id=49
    Äter du Trombyl? eller Albyl Minor? Vad har Bm/läkare sagt till dig ang. ditt höga Hb? Har de speciell koll på dig för det? KRAM 
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-25 19:33:15 följande:
    Dom säger inget mer på nyheterna än att läget är allvarligt. Har fått bekräftat att hon går på skolan där jag jobbar...
    Bedrövligt var inne och läste på aftonbladet och GP. Förstår att du är chockad Kajsa-Lisa. Ett litet barn liksom. Han som körde verkar väldigt uppriven. Stackarn! Hans liv ölär ju bli förstört också. Tur i oturen att det var med en läk. ombord. Tycker synd om dig kajsa att du fick se detta elände.
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-10-25 19:32:31 följande:
    Hej hopp!

Japp, jag äter fortfarande slaviskt mina Trombyl...ska göra så till v36 är det tänkt, men vi får se. Jag fick ju min igångsättning godkänd och tidigast sätter dem väl igång i v37+0...så då borde jag sluta med Trombylen i v35+0 (dem rekomenderar 2 veckor innan)

Trombylen håller _inte_ hb nere utan dem äter jag ju pga upprepade mf och teorin om microproppar och immunförsvaret. Däremot så låter jag bli järnrik kost och ser till att få i mig mycket kalcium. Just nu äter jag dock en multivitamin som tyvärr innehåller järn, men jag har kollat och jag ligger just nu runt 138 i hb så det har kännts ok. Men jag ska tillbaks till BM i morgon så får vi se hur det ser ut. Har mitt hb stigit så slutar jag med multivitaminet.

Har du 140 i hb efter några dagars uppehåll med blutsaft skulle jag nog skippa blutsaften helt. efter v21 brukar hb för dem flesta sjunka så du kan ju se om det gör det för dig också. Sjunker ditt hb kan du nog gott dricka lite blutsaft om dagen sedan, men sjunker det inte så skulle jag nog låta bli.

*kramisar*
    Jo men högt Hb gör blodet trögflytande och därmed ökar risken för blodproppar i moderkakan. Då borde ju Trombyl göra så att Hb hålls nere eftersom det tunnas ut. Dricka mycket vatten borde ju vara lite samma sak. Så egentligen skulle det inte skada med lite Albyl igen..men då föredrar jag nog att dricka lite mer till att börja med
    Hade lite otur med stickningen idag. USK hittade inga kärl så det blev nål-dyne looken
  • Happiness
    kajsalisa skrev 2010-10-25 20:02:49 följande:
    Det verkar otroligt nog som att hon "bara" har brutit båda benen...
    Tack gode gud! Vilken ängla-vakt,,,,precis vad är bägge benen mot en bruten nacke liksom. Egentligen är det otroligt att det inte händer fler olycker med spårvagnarna i GBG. de kör verkligen som galningar. Spårvägarna har fått mycket kritik. Det händer rikigt allvarliga olyckor hela tiden. Sen är det väl mycket också för att människor räknar med att en vagn "bara" kan bromsa. Den väger runt 20 ton och stoppsträckan är säkert längre än man tror.
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 20:10:18 följande:
    Hahahahaha, härmapa!! Tungan ute

Och nej, albyl skadar inte om man inte redan har problem me koaguleringen :)
    Och ja, mycket vätska drar ner HB, så drick drick driiiick :)
    Och drick mjölk om du äter järnrik mat :)
    Jag kör pekfingervalsen. Haha! Så fruktansvärt långsam alltså Ajaj kapten ska dricka ( kulörta drinkar med paraplyer i sen ) mycket. Järnrik mat ska jag hålla mig ifrån nu.
  • Happiness

usch är så himla orolig...barnet har inte rört sig idag heller. Suck vad tröttsamt. jag bara vägrar att skafa mig ett sånt där angel-sound för då kommer jag väl ha den klistrad på kroppen .

Hur går det för dig med apparaturen Sofy? Fick du någon ordning på ljuden?

Hon låg med huvudet nere och fötterna upp..men hon måste ha ändrat läge. Mannen lovade att försöka väcka henne sen . Han har sina knep sa han....förbereder mig på en omskakad mage och mycket far-dotter snack

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma