Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Bjornis skrev 2011-01-11 20:24:52 följande:
    Visst är det utmattande? Sixten hade två såna nätter för några dar sen och sen tre superbra nätter och så igår natt var han så där kinkig och orolig igen. Vi som trodde att "yes! nu så" men inte. Haha. Nu är jag nervös igen för inatt. Haha. En killkompis som var och hälsade på idag sa att så fort man tror att det är på ett visst sätt så kommer det bli annorlunda. Hehe.
    Va skönt att du har din mamma. Vi har funderat över det där här hemma, vad gör man om man inte har nån som kan avlasta? Så strongt! Vad skulle jag gjort nu om maken skulle gått tillbaka till jobbet (vilket han skulle om det inte var så att han haft jullov och nu fortf har sina 10 dar kvar)? Klart att han skulle hjälpt till ändå men nu känns det OK att väcka honom och be honom byta blöja eller att han låter mig sova och går ut med knodden till vardagsrummet och tröstar. Jag förstår inte att jag om 2 veckor ska va ensam med knodden på dagarna??? Det går ju inte! Haha. Tänk om man på det hade haft en 1,5 åring också eller nåt? Förvånad Jag hade antagligen dött av kombinerat magsår och hjärtstillestånd. Gött. Antar att man glömmer även den här tiden lika snabbt som förlossningen?!
    Verkligen! Var hos bvc ssk igår och hon sa då att hon tycker att det låter som kolik :/ Hon är helt utom sig på kvällarna och spänner sig som bara den. Och inte nog med det så har hon inte gått upp tillräckligt så troligtvis har min mjölk börjat sina efter min maginfluensa som jag åkte på. Så nu är det intensiv amning som gäller, dvs varannan timme dygnet om i 3 dagar. Miniform droppar innan varje amning. Sempermagdroppar och spädbarnsmassage vid blöjbyte. Så här är det high life! Och kommer mjölken till igen och hon fortfarande har ont så blir det att jag ska äta en komjölksfrikost! Kommer inte mjölken till blir det ersättning som jag fått recept på från apoteket som också är mjölkfritt.

Så vi får se vad som händer. Förhoppningsvis är det nåt övergående. :/
  • rontgensyrran
    Happiness skrev 2011-01-14 22:19:01 följande:
    rontgen: Jag vet att min son kunde vara väldigt lessen efteramning. Gav också minifom...Han låg hos mig i sängen på nätterna och ammade. Jag var för trött och slut för att studsa upp och ner. Han sög konstant. Stor kille med stort sug och mat behov.

Kom på att han inte fick rapat ordentligt när vi ammade på natten. Bara lite men sen förstod jag att det verkligen skulle komma avgrundsvrål ...Klart att han fick ont i magen. Så efter det var jag tvungen efter varje måltid ställa mig och han upp i lodrätt läge och eftr det mådde han mycket bättre.

Kommer inte riktigt ihåg men finns det inte andra livsmedel som kan påverka mjölken så bebisen får ont i magen. Komjölk...men det finns fler grejer.

*KRAM*
    Jodå finns en hel massa annat som också påverkar clementiner, äpplen, jordgubbar, lök, bönor, broccoli , choklad och en hel massa mer. Jag försöker även på nätterna att rapa henne tillräckligt men inget hjälper. Nätterna är väl okej när hon väl har somnat och man väcker och ammar. Kvällarna och tidig natt är då skriken är som värst. Jag hoppas innerligen att det nåt övergående...är sjukt jobbigt. Skrikig bebis som är så hjärtskärande samt intensivamning och sen dessutom ev plocka bort alla komjölksprodukter ur min kost, dvs min choklad ryker :( Tack för kramen den behövs.
  • rontgensyrran
    mallanis skrev 2011-01-21 12:10:17 följande:

Halloj tråden har varit nere i sthm på massa jobb.... Det var nog tur att det inte blev trådfika för det har varit SÅÅÅÅ mycket!
    Nu e jag hemma (åhhh sååå skönt) igen! Här växer magen och bläckfisken härjar den kanske den har fått socker chock då det blivit massa efterrätter och dumle kola (så blir det på konferenser....)

Men muffe vilken söt Miranda nalle .... men nu har man ju vant sig att du e muffe ;) men ok Sötfilur det får funka! De nallarna kan man kanske ha i barnrummet? Jag har ju bara träffat BM en gång hitils Cool men då fick jag inte heller några siffror nedskrivet. Hur gick det med dina beräkningar på fp, blev du klok till sist?

Färnevik- JOBBIGT med sammandragningarna men ÅHH Så kul med pärmen! Kul med en spelkväll! Det ska jag också försöka få till i kväll efter tacosen (längtar så efter tacos just nu!)

Sofy- Hur är läget? Har du coolat ner dig nu ingen städning eller bärande ;)

ODD- Hur har allt gått med dig och Sofia ?  ?  ?  ? ? ?  ? ? ? 

Odd har ingen Sofia i magen, det har happiness ;)  Appropå Odd, tror ni hon snusar bebis nu? Det måste hon väl ändå göra! Jag längtar tills vi får höra ifrån henne och inte minst se hennes förlossning på tv:n. Så häftigt!

Jag videofilmade ju också min förlossning, men jag har bestämt mig för att inte titta på den förrens om några månader. När man bearbetat allt och vågar se sig själv hahahaa...
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2011-01-21 12:15:21 följande:

Hej alla glada!

NU, idag den 21/1 kom han äntligen efter en seeeeeeeeeeg igångsättning! Det tuffade på i lugn takt för att mitt i ta en himlans fart för att sedan vid 9cm öppen helt enkelt inte vilja öppna mera. Lillebror kom inte ner som han skulle på flera timmar och jag kan ju lova att jag var mer än glad att jag faktiskt fick min ryggbedövning i alla fall.

Men sedan gjorde han det och 3 krystvärkar senare kom han ut och vi fick alla vår förklaring till varför han tagit sådan tid på sig: Han gjorde en stålmannen och kom med ena handen bredvid huvudet och så vägde han då...ja....vad vägde han?

Kan ni fatta att ungen som föddes i vecka 37+2 är 55cm lång och väger 4575 gram?????

Japp....stora lillebror! Och han är så söt så.

Nu sitter vi på BB och har skittråkigt. Eftersom han är så stor så vill dem hålla koll på hans blodsocker, så vi får inte åka hem förrens i morgon. Men just nu gör det inget, jag sitter här, med en sussande liten knorrande tjockisbebis instoppad under tröjan *myyyyys*

Tack för alla tankar och lyckoönskaningar, ni är underbara! *bamsekram*

PS: utförlig förlossningsberättelse kommer sen
    WOW ODD!!!! Stort grattis till en av de sötaste pojkarna ever! Men det är ju inte konstigt. Vi får ju bara söta barn i denna tråden med så snygga mammor eller hur?! Gick det bra med filmandet och så? Eller tänkte du på det? Herregud min Ines är idag 4 veckor precis och jag tycker hon är stor dvs 3950 g och 52 cm lång hahahaha....skönt att höra att det gick bra iaf även om det tog sin tid. Väntar med spänning på förlossningsberättelsen! Eller den kanske är hemlig nu när du är tv-stjärna? Sekretess och så....? ;P

Pussar och kramar till familjen
  • rontgensyrran
    needtobreathe skrev 2011-01-21 12:21:43 följande:
    Börjar bli lite orolig, vill höra ngt från Odd nu :( {#emotions_dlg.flower}

Mallanis; Hahaha, nej jag har haft en hemsk vecka me SD + kramper i magen (då utan SD) så de har varit relativt lugnt här faktiskt. När skulle du till Sthlm igen?

Rontgen; Hur går de för dig och din lilla tjej? :D
    Tackar som frågar :)

Jo just nu går det bättre. Hon skriker mycket mindre kvällar och nätter, så jag tror inte det var kolik som de sa på bvc. Utan snarare hunger. Ammar mer och räcker inte det till får hon receptbelagd modermjölksersättning som är komjölksfri. Dessutom har hon från förra veckan då hon gick upp för lite dvs 90 g (ska gå upp 150g ungefär) Gått upp 310 g på en vecka!!! Så hon är rätt på det igen. Så det känns som en vändning. De 4 senaste nätterna har det vart väldigt lite skrik jämfört med tidigare. Så känner mig jätteglad för det. Tyvärr fick jag ju feber för någon dag sen som nu har släppt men halsont kvar. Det är andra gången sen förlossningen jag blir sjuk.

Hur går det för dig Soffan? Vilken vecka är du i nu? Hur mycket har du gått upp? Och hur är det med illamående och allt annat? Kram
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2011-01-21 12:22:46 följande:
    Jag är här! Håller på att städa, plocka, rensa och fixa! Känns såååå skönt att det snart är klart för litens ankomst! Bara blöjor, tvättlappar, salvor och lite sånnt som fattas!

Min BM skriver ner allt på datorn, jag får aldrig något med mig därifrån, förutom massa broschyrer (eller hur det stavas) om amning, psd, bäckenbottenträning etc.

Igår fixade jag lite här hemma men fick ta igen det på kvällen med en massa SD. Efter någon timme med massor SD fick jag för mig att klocka dom, aj då 5 min mellan bara, alvedon och sängen så gav de med sig. De gjorde inte sååå ont så lugnet behöll jag. Sa till sambon att det är 5 min mellan nu, -jaha är det bra, fick jag till svar. Att han inte lärt sig något på alla dessa veckor! Karlar...

Bara en fråga vart bor ni som har sol!!!?? Här är det grått...
    Är just nu i Huskvarna där är det solsken :)
  • rontgensyrran
    needtobreathe skrev 2011-01-21 12:41:37 följande:
    Gud va skönt! :D En hungrig liten tjej de där! ;) Va mysigt! Några nya bilder på underverket? Är du i malmö eller jkpg? Hur går det med pappan? (förlåt för alla frågor, undvik dom du inte vill svara på!)

Jorå här rullar de på! Jag går in i v 28 imorn! gah! Har inte gått upp nånting, o magen är miiiiiini fortfarande. Men yrvädret därinne härjar loss för fulla muggar så de e ju som de ska ändå ;) Illamående endast morgon + fm, annars går de bra! Dock åkt på prematura sammandragningar/hotande förtidsbörd nu så de e vila som gäller! Dom siktar på att sätta igång mig 37+0.. så de e inte lång tid kvar nu!

Kraam!
    Just nu är jag i Jönköping. Men var nere i Malmö i 2 veckor typ. Ska åka hem igen om någon vecka. Pappan hör av sig med jämna mellanrum och kollar läget. När jag var hemma i Malmö så var han och hälsa på några gånger + var med på ett besök på bvc. Han verkar vara glad för henne, men vem kan inte vara det med en sån sötnos ;P Han säger att han vill hjälpa till och så. Men vi får väl se exakt vad han menar med det när det är dags. Jag ska kolla igenom min data och posta nån bild här inne :)

Wow, tiden går verkligen fort! Härligt, då är det mindre än 9 veckor kvar. Trist med sammandragningarna, måste vara svårt för dig som är så aktiv! Jag rekommenderade en bok här inne för ett tag sen som jag hört ska avar rätt rolig. Jag föreslog den för smålandsjäntan som skulle vara sängliggandes. Är det lika för dig?

Skönt att illmåendet börjat ge med sig iaf.

Kram
  • rontgensyrran

Tack. *stolt mamma*Skrattande

Låter härligt att det funkar så bra med amningen och Lovis ökar i vikt och längd! Tyvärr var det nog min maginfluensa som strulade till det och gjorde att min mjölk sinade :(

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2011-01-21 16:08:22 följande:

Rontgen: Vilken liten söt dotter du har.Vem är hon lik? En riktig liten Snövit. Mörkt hår och röda vackra läppar. En docka!

Så skönt att det inte var kolik utan att hon var hungrig. Vad du är duktig som har max-ammat i några dagar {#emotions_dlg.flower}

Tack :D Jag tycker att hon är en rätt bra mix, men lite mer pappa är hon nog allt. Usch kissade nyss i duschen, rätt bra när man är sydd, med rinnande vatten och så. Då såg jag att min urin är ordentligt mörk och ser konstig ut, inte lätt att se i mammas gröna badkar om det var rent blod eller vad det var. Men helt klart åt det bruna hållet. Har ju dessutom haft feber och ont i halsen några dagar. Gjorde ont när jag kissade och nu efteråt också. Undrar om det är stygnen, infektion där eller urinvägsinfektion? Eller att jag druckit aningens för lite, men det känns det inte som. Fick ju såklart inte tid förrens måndag till gyn! Om det blev värre skulle jag sätta mig på vanliga akuten. De har ju inte ens en kk-akut här i Jkpg *suck* Vilket innebär att jag inte har lust att sitta med en 4 veckors bebis bland en massa "sjuka och infekterade människor som sprider baciller". Deras förslag var att jag skulle ha med mig en barnpassare som var ute och gick med henne under tiden som jag väntar och sen låta henne komma in för amning. *bläääääää* Det är kul nästan jämt!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma