Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Pancakes skrev 2010-12-17 09:53:54 följande:
    Jag har inte känt nåt än och är ju bara några dagar före dig,. Magen är spänd och större på morgonen när jag vaknar och har försökt känna efter då men näe, känner nog inget tyvärr :(
    Det är ju väldigt olika beroende på moderkakans placering. Kanske har dudin i framvägg? Som isf gör att det blir som en stötdäpare fram till och man känner i regel inte fosterrörelser lika tidigt. Men snart så känner du det med :)
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-17 09:50:06 följande:
    Känner igen mig jag fick MA 15 dec och shit mitt hjärta gick i 1000 bitar och smärtan var hårt !!
    Men man van igen och fick den bebisen man längtade efter JO elias HjärtaHjärtahan var meningen för oss !!
    Det är svårt att se nån "mening" med dessa mf/ma, men nu  i ditt fall när du har Elias hos dig, så hade det ju aldrig blivit "han" om du fått den andra bebisen. Du hade gått misste om Elias, hans utseende och egenskaper. Din egen perfekta bebis. Jag vet att det kanske låter flummigt, men så försöker jag tänka, att se meningen i allt. För att att man ska kunna gå vidare och blicka frammåt och se att allt dåligt som händer ändå för nåt positivt med sig.
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-12-17 10:02:48 följande:
    det kommer pancakes, rätt vad det är sparkar det till i magen, du kommer tycka det är så häftigt och samtidigt en konstig känsla tror jag.
    Även fast jag känner den där inne så fattar jag inte att jag är gravid haha. Helknasigt. Jag kollar babykläder ofta i butiker, men fattar inte att jag snart kommer ha en liten

Nu börjar mina vanliga trosor sitta åt, finns det bra och snygga mammatrosor att köpa?

en fråga till: vi har rätt halvstort badrum men ändå ingen plats på golvet för en sån där snygg makapär som man kan ha skötbordet på. Frågan är om man kan ha det på en lång bänk och köper man då bara en sån där "plastgrej" haha, eller finns det snygga skötbord som man lägger på bänk?
    Har du badkar? För det finns skötbord som man lägger över badkaret som ska vara väldigt praktiska. Själv har jag mitt skötbord i bebis rummet. Har ingen plats för det alls i badrummet. Det skötbordet jag har är från ikea och är en vit byrå, så köper man till skötdelen. Rätt bra att kunna använda den som vanlig byrå sen, har massa bebiskläder och sånt i den nu :)

Beror ju lite på vad man gillar för trosor. Jag använder alltid hipsters. Hm har väl rätt okej såna i bomull. Vill du ha mer fancy underkläder så har jag ingen aning. Jag köpte bomulls hipsters i lite högre modell i Ullared billigt och de är dessutom sköna och glider inte ner tillsammans med byxorna över baken ;P
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-12-17 10:26:55 följande:
    Hipsters gillar jag, brukar ha Björn borg typ jämt... men de sitter åt så mycket nu tycker jag.
    Tyvärr inget badkar. Men har funderat på att ha en snygg byrå eller sån där supersnygg ställning med hyllor som finns på t ex Babyproffsen, men då undrar jag om det inte blir problem att man inte har vatten i närheten???
    Hahahahaha...även jag. Men mina björn borg som jag också jämt använder lämnade fina spår på mig. Med loggan långt efter man duschat och allt hahahaha...

Jag har hemma tänkt att använda vanliga servetter man blöter ner. Gäller väl bara att ta svängen förbi kranen och blöta ner några innan man lägger bebis på skötbordet. I mitt fall har jag inget val då jag har "ingen" plats i badrummet. Våtservetter har jag tänkt att använda i skötväskan när vi är ute.

HEMNES Byrå vit Bredd: 84 cm Djup: 44 cm Låddjup: 33 cm Höjd: 87 cm Max. belastning/låda: 20 kg

Här är min byrå sen köper man som sagt "skötdelen till och lägger över. Detta gör att byrån i sig inte står mot väggen utan där blir ett gap. men det tycker jag är rätt bra, då kan man gömma en hel massa ahhahhaaha
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-12-17 10:53:00 följande:
    den var snygg!

Man kanske kan blöta upp massa servetter eller sna där småhanddukar från IKEA och ha i en burk vid skötbordet t ex... så slipper man gå via toan och vatten varje gång.
    Grannarna sprang med hinkar med vatten i vet jag, när de hade skötbord i barnrummet
    Jag gillade den också..är stilren och så kan man en massa lakan och skötbäddsöverdrag och annat kul med färgklickar på :) Jag har funderat på det med. Vi har ju på jobb ex skålar med lock i rostfritt där vi har "suddar" indränkta med sprit. Sån burk hade vart perfekt. Men detgår nog inte att köpa bara sådär tyvärr. Men annars går ju egentligen vad som helst bra, en vanlig plastbunke med lock liksom.
  • rontgensyrran
    Pancakes skrev 2010-12-17 12:48:05 följande:

Jag har också funderat över det där med var man ska ha skötbordet. Tack för alla tips. Verkar som det funkar att ha det i barnrummet ändå. Vi kommer att ha flyttat när bebisen kommer och vill inte "förstöra" mitt spabadrum med ett skötbord. Vill bara ha myspys därinne. Men men, man får kanske prioritera om lite sen. Tvättstugan då? Ingen som har den som skötrum?

Bor i lägenhet så av naturliga skäl så tror jag inte grannarna upskattat det i tvättstugan...hahahahaa....

ODD: så fin du blev! Jättesnygg ny frisyr.

EGO: Är så vannsinnigt arg på mitt ex. Han undrade om jag skulle med honom idag på en del ärenden och julklappshandling och så skulle han då skjutsa mig till barnmorskan och därifrån. Det började med att jag fick ringa och väcka honom en halvtimme innan han skulle vara här!!! Sen var det ju bråttom värre till bm. Sen efter det fick vi åka hem till hans päron och fixa papper som han hade glömt där och sen ner till arbetsförmedlingen med dem. Sen vidare till köpcentra för lunch och sånt. Han skulle stressa in och ur affärerna, tyckte det var jobbigt att jag var hungrig typ vid 14.00 tiden och ville äta. Han ville bara gå i sina affärer och sen hade han mage att tycka att han hjälper mig med mycket!! Jag nästan gapade och frågade exakt vad är det han hjälper mig med?!!! Jo hämtar och lämnar dig hos bm, åker och handlar mat med dig och jag har sagt att du kan bo här ute om du vill ha extra hjälp. Ursäkta , MEN skulle jag bo ute hos hans föräldrar??? Skulle inte tro det och att han har skjutsas mig till barnmorskan en dag! Och handlat mat med mig en dag! Jag kan ju för faaan inte bära hem matkassar själv! Och har ingen bra mataffär i närheten. Sen skulle han ta katten med sig, det slutade med att katten är kvar här hos mig och antagligen åker med till Jönköping i morgon. Han var hårdhänt mot honom när han försökte rymma ur buren. Skulle inte ha vårat kvalitetsfoder med sig, och jag försökte förklara att det här är det bästa fodret för honom och denna rasen. Han ska inte äta billighetsfoder från vanlig affär även om det innebär att han äter ev mer mat. Sen skulle han inte ha med sig katten toa, för han har en liten låda där hemma vilket jag tycker är dumt om han ska ha honom en längre tid nu att han ska tvingas gå på en liten låda utan lock istället för att ta med sig den härifrån.

Jag blir såååå irreterad.

Och barnmorske besök gick väl sådär kan man säga. Jag har nu gått upp +17,6 kg. Mitt SF-mått har minskat med 0,5 cm sen sist och är nu 32 cm. Vilket innebär att om jag nästa gång kommer dit och det ligger lågt så blir det ett nytt TUL för mig. Bebisens hjärtljud var bra. Och när hon skulle känna hur hon låg, så blev hon lite frågande och sa -hur ligger hon nu? Jodå huvudet är fortfarande fixerat men rumpan ligger på vänster sida och hon spjärnar emot med knäna på andra hållet. Men hon skulle ändå konsultera en barnmorska till och hon sa samma sak och att bebis låg väldigt långt ner i bäckenet och var fixerat. De undrade dessutom om min slempropp gått ännu, när de fick höra om alla mina sd och mensvärk. De sa då att det kan hålla i sig i en vecka eller två. Men BF är ju om 3 veckor!!! Så de trpr alltså att min lilla Ines kommer att komma till mig innan det är dags. Och det är så jag känner just nu med. Hoppas verkligen på att skiljsmässan iaf är igenom innan dess! Och min knuta i bröstet är fortfarande kvar och jag fick tid hos läkare för att kolla upp den i början av januari.

Usch helvetes dag!!!!!
  • rontgensyrran
    PåvägMotSyskon skrev 2010-12-17 17:01:48 följande:
    Hallå alla.

först o främst oj vilken ruleans i tråden =) kul kul

Odd - supersnyggt. o alla tips är bra tips =)

Ego - ja kanske nämnde att när min bm gjorde hinnsvepning för 2.a gången igår (tis första gången) så fick hon me slempropp sa hon, såg ju de aldrig hur de såg ut.. men när ja kom hem igår så såg ja en del vid toabesök, täntke de MÅSTE va en del av den också. SEN idag  vid lunch/eftermiddag? så va de som en stor (förlåt men måste ju detaljera för er som sett den) slajmboll gul/grön typ.. så de BÖR ju va slemproppen som går i omgångar nu då bm sa de igår att de kom åt henne?!

När kan bebis komma då.,... är ju när bf (idag 2v kvar) vet att de kan dröja.. men har inte fått slemmisen ut förrän på förlossningen me båda.
    Den kan stötas ut veckor eller dagar innan förlossningen startar. Ofta kommer den ut som en slemliknande, lite kraftigare flytning. Ibland kan den också vara lite rosastrimmig eller blodig. Slemproppen kan också komma ut efter att värkarna har börjat och det är inte säkert att du märker det.
  • rontgensyrran

När lossnar slemproppen?
    För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
    Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.

Hittade info från en annan sida med....ju mer jag läser om slemproppen juh mer osäker blir jag på mina flytningar, kanske är mina tjocka geleflytningar som är ljusa i färgen själva verket slemproppen????!!!!

• rontgensyrran
    Dag och natt skrev 2010-12-17 18:21:59 följande:
    Nej vänner, det här går inte som det ska. UL idag kan man sammanfatta med att det är bekymmersamt, läkaren var övertygad om att bebisen har njurproblem, problem med matstrupen (och således syntes inte heller idag någon magsäck under en hel timme), och den har även väldigt liten urinblåsa. Den kissar alltså inte och sväljer inte. Han tyckte även att det såg ut som en defekt på hjärtat. Med stor sannolikhet överlever inte barnet eller blir i alla fall väldigt sjukt och handikappat. Vissa saker kan de operera direkt efter födseln men då krävs att andra förutsättningar finns för handen, dvs inte en massa missbildningar samtidigt. Fostret måste dessutom vara i en bra storlek för att klara operation. Vår bebis var cirka tre veckor för liten för sin ålder på huvud och lår (vecka 18+) idag och magen i vecka 16+ - jag är i v 21+2 idag. Den rör ju inte heller på sig knappt nåt och det är helt enkelt inte en frisk normal graviditet. 

Just nu känns det som en dödsdom och vi måste nu ta ställning till hur vi ska göra. Jag vet hur jag känner nu för bebisens skull är mest humant men vi ska ändå tänka över helgen om vi känner annorlunda.

Men nu vet ni iaf, kanske inte orkar titta in så mycket framöver men ni vet iaf läget nu. 
    Är tråkigt att jag inte kunde komma med bättre besked för man hoppas ju in i det sista.... KRAM alla vänner. Hjärta

Tack för att du tog dig orken att skriva till oss havsklippan. Sitter just nu och gråter, blir extremt ledsen för din  och din mans skull. Ingen ska behöva gå igenom det ni gör. Det som gör det hela så mycket värre är att du fått gå så långt i din graviditet. Att KUB test och allt annat visat bra siffror och ultraljud. Ibland tar livet så oväntade vändningar. Jag hoppas ni har orken att ta er igenom allt och det stärker eran relation tillsammans och att ni framöver vågar att bli gravida igen om ni beslutar er för avsluta denna. Det är ett tufft beslut, men vad ni än beslutar er för så blir det bäst för er. *styrkekram*
  • rontgensyrran
    maria204 skrev 2010-12-17 18:40:57 följande:
    Ego:

Nu börjar vi närma oss tiden då det är dags att berätta för resten av familjerna att det väntas tillökning. Det borde vara kul, men jag har en stor klump i magen och behöver era råd. Jag har säkert berättat det här förut, men here we go again:

Min bror och hans fru fick sitt första  barn genom IVF. Nu vill de ha ett till barn och har försökt lääänge och misslyckats. När jag berättade förra gången att vi skulle ha ett barn till (mitt första MA) bröt min brors fru ihop. Nu har det gått ett år och jag vet att de har haft det jättejobbigt med många missfall, de har tagit ut fler ägg, men inte lyckats än. Hon har berättat att hon tycker att det är jobbigt att se gravida personer, träffa min systerson (som är 7månader) osv. Allt för att det påminner henne om att det inte har ett syskon till sitt barn, och kanske inte heller kommer att få.

Hur ska jag berätta för dem på ett så skonsamt sätt som möjligt? Hur hade ni gjort? 
    Jag hade nog valt att berätta för henne först innan du berättar för alla andra. För att hon ska få en chans att vänja sig vid tanken. Förstår att det måste kännas otroligt tufft för hennes del, men samtidigt är hon ju också medveten om ditt MA och att du också kämpat i ett år nu (om jag förstått det rätt). Din kamp för att bli gravid måste ju också ses som en glädjande grej som kanske kan användas till positiva tankar för hennes egen del. Har du lyckats efter denna tiden och ett MA i bagaget så kanske hon också kommer att lyckas snart. Det gäller ju för inte bara dig att sätta dig in i hennes situation utan hon också förstå din glädje och ditt kämpande. Det har ju inte vart lätt för dig heller. Och kanske har hon lättare att glädjas för dig när hon vet att din väg också varit svår.

Jag tyckte också det var skitjobbigt med alla som blev gravida och födde barn till höger och vänster och tog det så förgivet och "klagade" igenom sig sin graviditet utan att nån gång stanna upp och tänka på att det är helt fanatastiskt att vänta ett barn! Oavsett hur man mår i graviditeten och det är inte alla som får chansen att uppleva det. Jag tyckte det var lättare att glädjas åt någon som hade samma bakgrund som mig, som också fått kämpa lite. Men visst smärtar det när alla andra får det man själv önskar sig mest av allt.

Jag hoppas att hon tar det på rätt sätt och att hon glädjs åt dig och att hon snart även hon väntar på en liten en.
  • rontgensyrran
    maria204 skrev 2010-12-17 19:48:17 följande:
    Ja, det är nog så mina tankar går. Min svägerska är helt underbar, och det gör ont att se henne så nere och olik sig själv. Efter mitt första MA bad hon om ursäkt för att hon hade börjat gråta när vi sa att vi skulle ha barn. Jag tror t.om att jag ska prata med min bror först. så kan han berätta för henne i lugn och ro, så kan hon reagera helt fritt och få chans att smälta det. 
    Förstår att hon är olik sig, vem hade inte varit skör efter så mycket längtande, förhoppningar för att sedan sluta i ledsamhet och utan de man önskar som mest. Det kan nog vara en god ide att prata med honom först. Sen låta det ta lite tid och sen prata med henne för att sedan berätta för resten av era anhöriga.

Förstår att hon måste kännas ledsen över att börja gråta över en så fantastisk nyhet. Men i bland tar känslorna helt i överhand. Jag hoppas verkligen hon snart blir gravid...kanske är hon det redan, men inte vet hur hon ska berätta för er???? Det hade väl vart nåt!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma