-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Är du inte rädd att glaset på burken skall gå sönder?redfox skrev 2012-02-09 19:45:29 följande:Jag fryser ned i gamla barnmatsburkar, men iskuber funkar bra det med.
-
Hur har ni gjort med amningen? Ammar ni fortfarande eller är det bara ersättning o puréer som gäller? o hur stor mängd, på ett ungefär, går det åt per dag?
-
Jag har i princip aldrig ammat. Bara första veckan. Nu är det ersättning en eller två gånger per dygn som gäller. A får gröt till frukost och kvällsmat. Sedan ca 1 dl puré till lunch och sedan får hon kanske en halv dl grönsaks/fruktpuré till middag plus ersättning. Hon vill knappt se åt flaskan på dagen utan vill helst bara därifrån.
-
Basi skrev 2012-02-11 10:35:27 följande:Är du inte rädd att glaset på burken skall gå sönder?
Nej, jag fyller ju inte upp burkarna ända till bredden då hemmagjord barnmat är betydligt mer näringstät än köpt barnmat. På så sätt spricker ju inte glaset när man fryser, då utrymme finns för maten att expandera. Jag ammar fortfarande, förutom de två gångerna per dag då hon får "riktig" mat. -
Så man kan ge vitt bröd när dom är 6 månader? Blir ni inte rädd att det aka fastna?
-
Fastna vartdå? Ibland blir det ju lite mycket i munnen på dottern (som fått brödbitar sedan hon var 6 månader, nu drygt 7 månader). Idag fick vi gräva ut ett halvt korvbröd ur gommen på henne, men det märker man ju. Vi har kört plockmat sedan vi började med mat vid 6 månader (lite BLW-inspirerat) och det går toppenbra, men man får ju vara med lite. Igår fick vi hala upp en bit tortillabröd ur halsmandlarna på henne, det var lite väl våtstarkt. Polarkaka funkar bra för henne.ymmmi skrev 2012-02-11 18:02:19 följande:Så man kan ge vitt bröd när dom är 6 månader? Blir ni inte rädd att det aka fastna?
-
Idag kokade och mixade jag följande:
Nötfärs
Snabb makaroner
Ärtor
Majs
Morötter
Banan
Krossade tomater
Smörklick
Vi får se vad sonen tycker :) -
Mina pojkar fick idag prova ärtpure det gick bra men min ena pojke tyckte nog att konsistensen att den fastnade lite i halsen så jag fick ge ersättningen lite mer än vanligt, men jag tog ersättningen och hällde i puren så den blev mer rinnig och då gick det bättre.
Idag har jag gjort potatis och palsternaks pure, imorogn ska jag göra en nya sats aprikospure den gillade pojkarna riktigt mycket.
-
Hej!
Har en dotter som nu är lite över 5 månader, hon har fått smaka lite allt möjligt (de nya råden "smaksensationer" av WHO/Livsmedelsverket) och även smakportioner av rotfrukter, frukt- och grönsakspuré.
Såg att det var någon har som gav blåbär för trög mage, kan jag använda mig av frysta? Vid mixande av bär blir det lätt väldigt rinnigt, någon som har tips på hur det kan göras lite tjockare utan att det blir stoppande? -
Du kan använda frysta blåbär det har jag gjort. Koka dom inte bara :)