-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Mango+Päron
Blåbär+Mango
Banan+Päron
I dag fick sonen Aprikos, banan o mangopure efter maten. Han älskar mango så det får han varje dag nästan.
-
Hur gör du purerna? Kokar du eller bara mixa? Hehe köpte fryst mango o bara mixade.. Hon har bara smakat det en gång o då verkade hon lite skeptisk :D
-
Fryst mango kan man bara mixa. Päron, katrinplommon, aprikoser och äpple kokar jag tills de är mjuka. sedan mixar jag dem. Blåbär har jag aldrig testat.
-
Blandar man i nått? kan man frysa i iskuber sedan? :D Typ päron o så...
-
Måste bara tipsa om en mycket god rätt jag gjorde idag, fiskgryta med ris. Recept finns här:
http://nordefors.blogspot.com/2011/05/barnmat-fiskgryta-med-ris.html
Många portioner blev det också. Vilket jag tycker om. Älskar storkok.
Jag kokar inte päron, utan låter dem mogna ordentligt, skalar dem och mixar. Tycker dock att päron blir väldigt rinnig och därför brukar jag blanda dem med banan och/ eller äpple. Hallon mango är annars en god kombination. Äpple med lite kanel funkar också. Jag fryser ned i gamla barnmatsburkar, men iskuber funkar bra det med. -
Mango o blåbär mixar jag utan att koka. (Men koka blåbären om barnet är löst i magen.) päron kokar jag oftast men ibland tar jag en halva o gröper ur med sked o ger direkt likaså med banan. Plommon o aprikoser blötlägger jag o mixar bara. Äpple kokar jag o blandar ner kanel eller kardemumma.
-
Vilken bra länk du hade lagt ut redfox. Synd det inte fanns fler goda recept. Jag är sån som helst testar någon annans recept en gång och sen brukar jag göra varianter själv.
-
Eftersom min lilla skrutt börjat totalrata ersättning på dagen har vi börjat med ett litet mer mättande mellanmål på eftermiddagen. Idag gjorde jag sötpotatis med äpple som jag kryddade med lite kanel. Åh vad god den blev.
-
Här är en till som ratar ersättning på dagarna... Jag brukar ge honom ett päron bara som jag gröper ur till mellis. Men det är ju inte så mättande så kanske ska testa det där med sötpotatisen. Har försökt med välling också men det är nog flaskan som inte är så populär. Smörgås kan man väl ge, är det vitt bröd i så fall? Han e 6 månader.
-
Vitt bröd med leverpastej är ett bra mellanmål. Mättande och järnrikt.